×
آخرین اخبار

طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در شادگان آغاز شد

  • کد نوشته: 96823
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۹
  • 224 بازدید
  • آبادان – خبر روز – رئیس اداره دامپزشکی شادگان با بیان اینکه طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در این شهرستان آغاز شده است گفت: در این طرح ۷۵ هزار قطعه طیور بومی در شادگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می شوند.

    طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در شادگان آغاز شد

    به گزارش دیدگاه نیوز حسین هاشمی سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این طرح در راستای افزایش سطح ایمنی طیور بومی ، قطع زنجیره انتقال ویروس به طیور صنعتی همچنین حفظ جمعیت طیور بومی و اشتغال پایدار در روستاها  اجرا می شود.

    وی زمان اجرای این طرح را سه هفته اعلام کرد و ادامه داد: واکسن نیوکاسل مورد استفاده در طرح سراسری طیور بومی در برابر گرما مقاوم بوده و به صورت خوراکی به طیور داده می‌شود.

    رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شادگان با بیان اینکه نیوکاسل یکی از بیماری‌های ویروسی مسری طیور است که با سرعت بالا منتشر می‌شود گفت: با توجه به اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد و در صورت شیوع باعث خسارت جبران ناپذیری به طیور صنعتی و بومی می شود ، لذا تنها راه مقابله با این بیماری رعایت اصول بهداشتی و ایجاد امنیت زیستی با واکسیناسیون است.

    هاشمی در پایان اجرای موفق این طرح را نیازمند همکاری روستائیان و عشایر با گروه‌های دامپزشکی دانست و از مردم شهرستان شادگان خواست با این گروهها همکاری لازم را داشته باشند.

    بیماری نیوکاسل یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که بیشتر گونه های پرندگان خانگی و وحشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

    مرغ های خانگی، بوقلمون ، کبوتر و طوطی بیشترین حساسیت را در برابر این بیماری دارند. در حالیکه اردک ها، غازها، قرقاول ها و مرغ دریایی به صورت خفیف به این بیماری مبتلا می شوند.

    این بیماری می تواند منجر به علائم بالینی همچون مشکلات تنفسی ، گوارشی و نقص عصبی شود.

    شهرستان شادگان یکی از مراکز کشاورزی و دامپروری در جنوب خوزستان است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *