×
آخرین اخبار

طرح منطقه‌ای راه آهن هرات – خواف

  • کد نوشته: 44914
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۸
  • 498 بازدید
  • افغانستان به احداث راه آهن هرات- خواف بعنوان بخشی از یک طرحی منطقه‌ای و تحقق رویا‌های خود برای مبدل شدن به چهار راه ترانزیت و توسعه پایدار می‌نگرد.
    طرح منطقه‌ای راه آهن هرات – خواف

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناها و حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران به تازگی از تکمیل مسیر ریلی خواف – هرات تا پایان فصل پائیز خبر داده است.

    به گزارش دیدگاه نیوز، در افغانستان نیز مقامات دولتی از جمله استاندار هرات بطور مرتب از آخرین کارها برای پایان ساخت قطعه سوم راه آهن هرات- خواف و آمادگی‌ها برای افتتاح آن نظارت می کند. مناطق شرقی ایران دارای فرصت‌های ترانزیتی بسیار مهمی هستند که دولت ایران برای استفاده از این فرصت ها ناگزیر به توسعه شبکه حمل و نقل است که حمل و نقل ریلی نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل، برای انجام مبادلات گسترده تجاری و مسافری به صرفه‌تر و ایمن‎تر بوده به عنوان یکی از شاخص های توسعه پایدار شناخته می شود.

    افغانستان و کشورهای آسیای میانه که با افغانستان همسایه هستند، منابع بزرگی طبیعی را در دل کوه‌های خود دارند و از ظرفیت بالایی برای استفاده از کالاهای تولیدی و نیز برای توسعه تجارت و اقتصاد از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. این کشورها به دلیل داشتن زبان، فرهنگ و تاریخ مشترک، از اهمیت بسیاری در تامین منافع اقتصادی و تثبیت موقعیت استراتژیک همدیگر برخوردارنذ؛ از سوی دیگر، این کشورها بر خلاف ایران دارای راه دریایی نیستند و برای صادرات و واردات محصولات گوناگون، ناگزیر به عبور از خاک ایران هستند.

    افغانستان یکی از این کشورها است که مرزهای آن با سایر کشورهای همسایه، انتهای شبکه ریلی آن کشورها محسوب می شود و داخل خاک افغانستان تا قبل از احداث مسیر ریلی خواف-هرات، فاقد مسیر ریلی بوده است. ایران و افغانستان برای توسعه اقتصادی به شدت به این مسیر نیازمند هستند، زیرا افغانستان در حال حاضر یک کشور وارداتی است و ایران نیز به صادرات تولیدات خود به افغانستان و کشورهای آسیای میانه نیاز دارد که افغانستان کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به این هدف می باشد.

    در داخل افغانستان نیز مقامات دولتی بر این باورند که راه اندازی راه آهن هرات- خواف بخشی از وصل افغانستان با منطقه است و از طرفی رویای این کشور برای مبدل شدن به چهار راه منطقه‌ای تحقق خواهد یافت. شاه حسین مرتضوی مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان چند روز قبل گذشته و پس از سخنرانی محمداشرف غنی در نشست بررسی کمک های جامعه جهانی برای ۴ سال آینده به افغانستان با توجه به محور سخنرانی اشرف غنی در فیسبوک خود نوشت که خط آهن هرات – خواف جایگاه افغانستان در عرصه تجارت و ترانزیت را احیا می کند. وی افزوده است که این کشور به نقطه وصل برای تجارت و ترانزیت در منطقه مبدل خواهد شد.

    سخنان اشرف غنی در این نشست که از راه دور و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، نیز محور اصلی آن را اتصال منطقه‌ای تشکیل می داد. در این نشست که معاونین ریاست جمهوری افغانستان و مقامات و نمایندگان در حدود ۱۰۰ کشور جهان و سازمان های بین المللی حضور داشتند، رئیس جمهوری محمد اشرف غنی در سخنرانی خویش در این نشست در باره تحول در آسیا به عنوان یک ابزار اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های فراوان روی زیربناهای حیاتی، اهمیت اتصال و تغییرات در عرصه های مختلف در قاره آسیا صحبت کرد.

    وی افزود: افغانستان چهارراه منطقه بوده و جاده‌های تجارتی تاریخی مانند گرند ترانک، راه لاجورد و جاده ابریشم از آن عبور کرده اند و در حقیقت این گونه است که یک کشور با این موقعیت مهم، می‌تواند دیدگاه، دورنمای استراتیژیک و برنامه عمل خود را ترسیم کند و خرسندیم که اکنون افغانستان به عنوان یک دورنمای مملو از فرصت دیده می‌شود، نه خطر. اشرف غنی اجماع قوی منطقه‌ای را برای تامین صلح پایدار مهم دانست و بر تقویت ابتکاراتی همچون حمایت از تسریع پروژه‌های منطقه‌ای اعم از کاسا-یکهزار، برق انتقالی ترکمنستان- افغانستان – پاکستان، خط لوله تاپی و بالا بردن میزان تجارت بین شرکای منطقه‌ای و افغانستان تاکید ورزید.

    رئیس جمهوری افغانستان در خصوص توافق روی بهبود و تقویت زنجیره های عرضه و ارزش که به نفع همه جوانب دخیل می باشد، بررسی خلاها در زیربناهای حیاتی، تبدیل شدن افغانستان به یک محور صنعت و انرژی سبز و توسعه سرمایه های بشری از طریق سیستم های انلاین سخن گفت. اشرف غنی گفت: استراتژی که افغانستان را در یک چارچوب منطقه‌ای اتصال قرار دهد، طی ۵ سال گذشته تحقق یافته است.

    رئیس جمهوری گفت که اقداماتی همچون استفاده از مزایای اجماع میان رهبران منطقه در خصوص ارتباطات و همکاری های منطقه‎ای، مدیریت سرمایه‌های منطقه‌ای، طرح تطبیق و تداوم پروژه ها در چارچوب برنامه های تعریف شده و استفاده از مجمع‌های کنونی در راستای ایجاد اجماع برای محیط زیست قابل پیش‌بینی، ما را قادر خواهد ساخت تا تلاش های خویش را تسریع و گسترش بخشیم.

    در افغانستان اکنون چشم‌ها به افتتاح و انتقال کالا و مسافر در مسیر راه آهن هرات- خواف دوخته شده است، از اتاق تجارت، وزارت صنعت و تجارت، بازرگانان، اقتصاد دانان و سیاست مداران همه و همه این طرح را به سود افغانستان، ایران و کشورهای منطقه می دانند. «سیام پسرلی» کارشناس اقتصادی و سخنگوی سابق اتاق تجارت افغانستان به ایرنا گفت که وصل شدن افغانستان از طریق راه آهن هرات- خواف به ایران و از طریق آن به کشورهای ترکیه تا اروپا و بندر چابهار می تواند در واردات و صادرات این کشور نقشی مهمی ایفا کند.

    به باور پسرلی اکنون امیدها به این دوخته شده است که راه آهن هرات- خواف افزون بر تسریع انتقال کالا و مسافر بین دو کشور بر کاهش قیمت ها نیز اثر گذار خواهد بود اما مهم این است که چگونه این راه آهن می تواند در آینده به نقطه وصل افغانستان و منطقه تبدیل شود. به گفته وی، وصل شدن این این مسیر ریلی با راه آهن ترکمنستان از طریق مرز تورغندی و با رسیدن به مزارشریف و وصل شدن آن با راه آهن ازبکستان، ایران را نیز با کشورهای آسیای میانه وصل خواهد کرد که در نهایت وصل ایران از طریق افغانستان با تمام کشورهای آسیای میانه و حتی روسیه خواهد بود.

    براساس گزارش‎ها قرار است راه آهن هرات- خواف در ماه جاری بصورت رسمی افتتاح شود و رویای وصل شدن افغانستان به راه آهن و توسعه اقتصادی محقق شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *