×
آخرین اخبار

صادقی: رسانه‌ها از محدودیت رنج می‌برند/ در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم

  • کد نوشته: 5682
  • ۱۳۹۶-۰۵-۲۹
  • 661 بازدید
  • یک عضو فراکسیون امید با بیان اینکه دچار انزوا در عرصه هنری و ادبی هستیم، گفت که بر اساس قانون، اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثنا به شمار می‌آید اما اکنون شرایط برعکس شده و شاهد محدودیت‌های بسیاری برای رسانه‌ها هستیم.

    صادقی: رسانه‌ها از محدودیت رنج می‌برند/ در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم

    به گزارش دیدگاه نیوز، محمود صادقی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس با بیان اینکه صالحی از سابقه مدیریتی کافی و اقتدار لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش برخوردار نیست، گفت: آقای صالحی در برنامه‌های خود به تنوع و تکثر در دستگاه فرهنگی اشاره کرده و نبود شفافیت را به عنوان یکی از چالش‌های این وزارتخانه عنوان نموده اما در نهایت راه‌حلی برای این مشکلات بیان نکرده است. به نظر می‌رسد ابهاماتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.

    وی با طرح این پرسش که قرار است وزیر پیشنهادی چگونه مقابل مداخلات در عرصه فرهنگی ایستادگی کند، گفت: در مقطع فعلی شاهدیم که فیلم اکران شده به دلیل مداخلات از پرده سینما پایین کشیده می‌شود. سوال این است که آیا وزیر پیشنهادی قدرت مقابله با این وضع آشفته را دارد؟

    صادقی افزود: از طرف دیگر هنوز این موضوع در حوزه مطبوعات مبهم است که ایجاد محدودیت برای انعکاس مطالب و تصویر یکی از شخصیت‌های محبوب جامعه از کجا آمده و تکلیف رسانه‌ها چیست. همچنین درباره هزینه‌کرد بودجه‌های هنر ابهاماتی وجود دارد که معلوم نیست قرار است آقای صالحی چطور آن را رفع کند.

    نماینده مردم تهران توضیح داد: جدول ۱۷ در بودجه عمومی جدولی است که تحت عنوان پرداختن به مسائل فرهنگی بسیاری از اشخاص و نهادها از آن استفاده می‌کنند و در مقابل مجلس و دیوان محاسبات نیز پاسخگو نیستند. سوال این است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای این جدول بیت‌المال‌سوز دارد چون بر اساس اطلاع ما بعضا این بودجه تبدیل به زمین در شمال کشور می‌شود.

    وی با طرح این پرسش که برنامه صالحی برای حل مشکلات ساختاری وزارت فرهنگ چیست، افزود: مشکلات جدی در حوزه حمایتی و نظارت وجود دارد. بعضا حمایت‌ها به شیوه‌های سنتی و در قالب کمک به فلان شهر یا فلان کتاب و محصول فرهنگی انجام می‌شود حال اینکه باید تنوعی در روش‌های حمایتی ایجاد شود.

    صادقی اضافه کرد: مسئولان فکر می‌کنند ایران فقط تهران است. سنندج، زاهدان، بندر لنگه، مسجد سلیمان و سایر شهرها هم جزو ایران هستند. چرا پس باید مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در پایتخت به وقوع بپیوندد؟ آقای صالحی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد و چطور می‌خواهد از ظرفیت و فرصت وجود قومیت‌ها و تنوع‌های فرهنگی استفاده کند؟ فرصتی که اکنون به تهدید تبدیل شده است.

    این نماینده مجلس با طرح این پرسش که تا چه وقت قرار است جشنواره‌های فجر تنها در تهران برگزار شود؟ گفت: آقای صالحی آیا شما توان رفع تداخل وظایف بین هیات نظارت مطبوعات و قوه قضاییه را دارید؟ قوه قضاییه به خاطر انتشار نطق یک نماینده آن رسانه را تحت فشار قرار می‌دهد، آخرین نمونه آن درباره نطق بنده بود که یکی از رسانه‌ها به دلیل انتشار آن در هیات نظارت محکوم شد.

    وی با بیان اینکه فقدان شفافیت و اعمال رفتارهای سلیقه‌ای در عرصه نظارت پدر هنرمندان را در آورده است، ادامه داد: بر اساس قانون بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی میسر می‌شود که طبق اصل ۲۴، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مغایر مبانی اسلام و نظام جمهوری اسلامی باشد. این بدان معناست که اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثناء محسوب می‌شود اما اکنون محدودیت تبدیل به یک اصل شده و آزادی استثناء شده است. آیا آقای صالحی برای اصلاح این نگرش برنامه‌ای دارد؟

    این عضو فراکسیون امید با اشاره به سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه کتاب، گفت: ما به این سوابق ارج می‌نهیم اما به نظر بنده شما از تجربه کافی برای مدیریت در سایر حوزه‌های هنری برخوردار نیستید. نمونه آن وضعیت موسیقی است که معلوم نیست برنامه شما برای رفع این آشفته بازار چیست چون در جشنواره‌های موسیقی تنها جوایز به کسانی که بیشتر در ارتباط هستند داده می‌شود که منجر به بیانیه خانه موسیقی شد مبنی بر اینکه باندسازی و اعمال سلیقه در این عرصه وجود دارد.

    وی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ برای اقتصاد هنر چیست، گفت: اقتصاد هنر نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی از تمرکزگرایی رنج می‌برد و اجازه فعالیت به بخش خصوصی داده نمی‌شود. قرار است شما برای تعالی هنر و پیوند آن با اقتصاد چه کار کنید تا هنرمندان بدون وابستگی به دولت به امرار معاش بپردازند؟ قطعا روش‌های گلخانه‌ای و بند نافی نمی‌تواند راه به جایی ببرد.

    صادقی با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی قانون حمایت از مولفان و مصنفان، گفت: متاسفانه همین قانون نیز به درستی اجرا نمی‌شود. به نظر می‌رسد در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم که باید مکانیزم‌هایی برای توسعه این قلمرو وجود داشته باشد. کما اینکه بسیاری از خارجی‌ها می‌ترسند آثارشان در ایران مورد تجاوز قرار گیرد.

    وی گفت: علیرغم اینکه آقای صالحی را از لحاظ ویژگی اخلاقی،‌ علمی و شخصیتی فردی  بسیار خوب می‌دانم اما به نظرم توانمندی کافی برای مدیریت این وزارتخانه پرچالش و پرمساله را ندارد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *