×
آخرین اخبار

صادرات ۴۰ هزار دلاری ۲ شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی به هند

  • کد نوشته: 99116
  • ۱۴۰۱-۰۷-۱۹
  • 141 بازدید
  • تهران – خبر روز – دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانستند با صادرات محصولات خود به هند به ارزش ۴۰ هزار دلار توانستند گامی بزرگ برای ورود به بازار شرق آسیا بردارند.

    صادرات ۴۰ هزار دلاری ۲ شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی به هند

    به گزارش گروه علم و آموزش دیدگاه نیوز از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، اولین محموله صادراتی دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی که در تولید ماشین‌آلات بسته‌بندی صنایع غذایی فعال هستند، چندی پیش به هند رسید.  

    شرکت‌های «بهپو فناوری نوین» و «استیل غرب آسیا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، مسیرهای منتهی به بازار هند را بررسی و در قالب یک هیات تجاری برای همکاری با شرکت‌های هندی به این کشور سفر کرده بودند، پس از توسعه همکاری‌ها و با آغاز فعالیت نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان در این کشور با حمایت بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی، اولین محموله صادراتی این دو شرکت به هند رسید که بر اساس آمارها، ارزشی برابر با ۴۰ هزار دلار دارد.  

    سعید فاتحی مدیرعامل شرکت استیل غرب آسیا که یکی از شرکت‌هایی است که به تازگی موفق به ورود به بازار هند شده است، گفت: محصول دانش‌بنیان ما دستگاه دسته‌بندی محصولات غذایی با فناوری پیچیده برای بسته‌بندی بهتر محصول توأم با حفظ ارزش غذایی آن است.

    وی افزود: نام دستگاهی که شرکت استیل غرب آسیا ساخته، تِری سِیلر (سیل وکیوم) است که قالب‌های آن بر اساس نمونه ظرف مشتری طراحی می‌شود و می‌تواند محصولات غذایی را در ظروف پلاستیکی با روش MAP و ماندگاری بالا بسته‌بندی کند.

    این صادرکننده همچنین درباره فرآیند کاری دستگاه دانش‌بنیان بسته‌بندی مواد غذایی بیان کرد: نکته‌ای که درباره بسته‌بندی محصول وجود دارد این است که این فرآیند بسته‌بندی در مرحله آخر تولید یک ماده غذایی انجام می‌شود و با توجه به اینکه با محصول نهایی در ارتباط است، باید با رعایت کامل نکات و استانداردهای بهداشتی بسته‌بندی را انجام دهد و دخالت عامل انسانی را در این مرحله کاهش دهد.

    فاتحی ادامه داد: همچنین توانسته‌ایم این دستگاه را با ویژگی‌های متفاوت به مشتریان خود ارائه دهیم که این ویژگی‌ها در افزایش سرعت تولید، ارتقای سطح بهداشت دستگاه و خودکاربودن انجام کار، بروز می‌یابد.

    وی تصریح کرد: بسته‌بندی با استفاده از این دستگاه ماندگاری مواد غذایی را چندین برابر افزایش می‌دهد. این کار به کمک گازی که دستگاه به داخل ظرف تزریق می‌کند سبب می‌شود ماده غذایی داخل ظرف بدون نیاز به افزودنی‌های شیمیایی و مواد نگه‌دارنده مضر، ماندگاری بیشتری پیدا کند و از سوی دیگر رشد و تکثیر باکتری‌های هوازی و غیرهوازی داخل غذا نیز کنترل شود.
    مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی استیل غرب آسیا در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌ریزی‌های شرکت استیل غرب آسیا در ورود به بازارهای جهانی اظهار داشت: ما تا سال ۹۷ در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی شرکت می‌کردیم اما صرفاً به عنوان مشاهده‌کننده غرفه شرکت‌های دیگر؛ از ۳ سال گذشته ورود خود را به نمایشگاه‌های بین‌المللی با رویکردی مجدانه‌تر پی گرفتیم و با حضور در چندین نمایشگاه در دبی، روسیه، بلاروس، سوریه، سلیمانیه در کردستان عراق و هند با حمایت بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی، محصولات‌ تولیدی را در غرفه مختص شرکت استیل غرب آسیا یا در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه کردیم.

    فاتحی ادامه داد: باور ما بر این است که اگر کیفیت محصولمان بالا رفته و صاحب تجربه شده‌ایم به سبب حضور مستمر و پیگیرانه در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی و تجربه شرکت‌های مشابه بوده است. از سوی دیگر اگر می‌خواستیم در بازارهای بین‌المللی وارد شویم باید محصولات خود را نشان می‌دادیم.

    وی تاکید کرد: ورود محصولات ما به بازارهای بین‌المللی کافی نبود. برای تثبیت موقعیت خود تصمیم گرفتیم تا در هر یک از کشورهایی که صادرات داریم نمایندگی داشته باشیم که بتواند خدمات پس از فروش را به مشتریان ارائه دهد و به همین منظور اعتبار خوبی میان مشتریان خود پیدا کردیم.

    مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی استیل غرب آسیا افزود: همچنین قیمت پایین‌تر محصول ما نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی که از نظر کیفیت نیز با آن‌ها برابری می‌کند عامل دیگر جذب مشتریانی مثل شرکت‌های هندی، روسی و کشورهای عربی شد.

    فاتحی تصریح کرد: ما در حال همکاری با شرکت‌های داخلی و کارخانه‌های نامدار صنایع غذایی کشور نیز هستیم. آن‌ها سال‌هاست که ارتقای محصول ما و رضایتمندی مشتریانمان را دیده‌اند و می‌دانند که پس از فروش مشتری را رها نمی‌کنیم و به همین خاطر برای محصول ما اعتبار خاصی در نظر گرفته‌اند.

    شرکت دانش‌بنیان بهپو فناوری نوین نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که توانسته به بازار هند دست یابد. سید محمدجواد مرتضوی مدیرعامل این شرکت گفت: در بسته‌بندی مواد غذایی بخشی از فرایند مربوط به اندازه‌گیری وزن محصولات است. به عبارت دیگر در فرایند بسته‌بندی به دستگاهی نیاز است تا بتواند محصولات را پیمانه‌گیری و میزان لازم هر ظرف را به طور دقیق اندازه‌گیری کند؛ به سبب افزایش حجم فعالیت صنایع غذایی دستگاهی که بتواند با سرعت بالاتر این کار را به ثمر برساند از مزیت بیشتری برخوردار است.

    وی افزود: دستگاهی که ما تولید کردیم این قابلیت را دارد که با سرعت و دقت بسیار بالا این نیاز صنایع غذایی را برآورده کند. البته نسل‌های قدیمی دستگاه مذکور که سیستم توزین نام دارد، در ایران تولید می‌شد، اما وجود این دستگاه با فناوری به‌روزتر اتفاقی است که در بهپو فناوری نوین موفق به انجام آن شدیم.

    مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهپو فناوری نوین بیان کرد: اخیراً موفق به صادرات محصول خود به کشور هند شدیم. البته پیش از این نیز روند صادرات به کشورهای همسایه را با جدیت پیگیری می‌کردیم؛ محصول ما بخشی از بازار کشورهایی همچون عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه را به خود اختصاص داده است، زیرا این محصول از نظر کیفیت و قیمت با محصولات مشابه قابل رقابت است.  

    مرتضوی ادامه داد: در داخل کشور نیز به خوبی توانستیم جایگاه خود را در بازار پیدا کنیم تا جایی که بسیاری از کارخانه‌های صنایع غذایی داخل کشور به ما رجوع می‌کنند و امروز دستگاه‌های ما در بسیاری از کارخانجات مطرح صنایع غذایی کشور در حال کار است.

    مسیر تجارت بین‌المللی دو شرکت دانش بنیان ایرانی در هند چگونه هموار شد؟

    حسن قاسمی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تجارت هوشمند هیراد کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی است. تجارت هوشمند هیراد با حمایت صندوق نوآوری مسیر تجارت بین‌المللی را برای دو شرکت استیل غرب آسیا و بهپو فناروی نوین هموار کرده است.  
    وی درباره دو شرکت مذکور که موفق به ورود به بازار هند شده‌اند، گفت: این دو شرکت هر دو در حوزه صنایع بسته‌بندی مواد غذایی فعالیت دارند و ماشین‌آلات بسته‌بندی تولید می‌کنند. با محصولات دانش‌بنیان مختلفی که تولید کرده‌اند تاکنون در بازار ایران به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌اند.

    این فناورافزود: پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌ای داشتیم که هیئتی ۳۰ نفره از شرکت‌های دانش‌بنیان را به منطقه شرقی هند اعزام کردیم. شرکت بهپو فناوری نوین و استیل غرب آسیا نیز از حاضران در این هیات بودند.

    قاسمی ادامه داد: هدف از آن سفر تجاری این بود که شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار هند آشنا شوند و رقبای خود در این بازار را بشناسند و بدانند محصولاتشان چه مخاطبی در بازار این کشور دارد. در این راستا چند بازدید موفق داشتیم و با دو شرکت بسیار بزرگ صنایع غذایی در هند دیدار کردیم و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این جلسات محصولات خود را معرفی کردند.

    مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تجارت هوشمند هیراد اظهار کرد: در این بازدید بود که شرکت‌های دانش‌بنیان دریافتند امکان ورود به بازار هند را دارند و می‌توانند فروش موفقی از محصولات خود در این کشور داشته باشند. از سوی دیگر مزیت رقابتی محصولات دانش‌بنیان ایرانی علاوه بر کیفیت، قیمت بسیار مناسب بود که طرف هندی را به خود مجذوب می‌کرد.

    با توجه به بررسی‌های اولیه و کسب شناخت مناسب از بازار هند برای محصولات دانش‌بنیان ایرانی، راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان در این کشور در دستور کار صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفت. مقدمات کار از سال ۹۸ آغاز شد و درنهایت این پایگاه صادراتی از سال ۱۴۰۰ با حمایت بلاعوض صندوق از حضور ۱۰ شرکت دانش‌بنیان آغاز به کار کرد و تاکنون موفق به صادرات محصولات دانش‌بنیان دو شرکت شده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.