×
آخرین اخبار

به قلم دکتر ابراهیم خداشناس؛
شهر شیراز نیازمند توسعه متوازن است

  • کد نوشته: 61268
  • ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • 486 بازدید
  • ابراهیم خداشناس – دیدگاه نیوز / توسعه فرهنگی و اجتماعی همواره یک چرخه تشکیل داده که همدیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند و زمانی که بحث فرهنگ مطرح می‌شود این موضوع به شدت متاثر از خواسته‌های عمومی است. هر انسان به نسبت فضایی که در آن زندگی می‌کند و بزرگ می‌شود، یک سری خواسته‌ها و […]

    شهر شیراز نیازمند توسعه متوازن است

    ابراهیم خداشناسدیدگاه نیوز / توسعه فرهنگی و اجتماعی همواره یک چرخه تشکیل داده که همدیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند و زمانی که بحث فرهنگ مطرح می‌شود این موضوع به شدت متاثر از خواسته‌های عمومی است.

    هر انسان به نسبت فضایی که در آن زندگی می‌کند و بزرگ می‌شود، یک سری خواسته‌ها و عادت‌هایی پیدا می‌کند که با محیط پیرامونی‌اش هماهنگ می‌شود و ویژگی‌های پیرامونی بر خواسته‌ها و عادت‌هایش تاثیر می‌گذارد و به همین مجموعه عادت‌ها، فرهنگ گفته می‌شود.

    عکس این موضوع نیز حاکم است، عادات و خواسته‌ها می‌تواند بر شرایط پیرامونی تاثیر بگذارد‌. ‌.

    در صد سال اخیر در شهرسازی مدرن توسعه و بهبود پارامترهای فرهنگی و اجتماعی را در تمام شهرهای بزرگ دنیا و در تصمیم‌گیری و برنامه شهرهای خود و حتی در طراحی شهر اعمال می‌کنند، و این موضوع بیانگر واقعیت پیش گفته است‌.

    آن‌چه در شهر مهم است، تعریفی است که از توسعه شهر داریم‌. امروز آنچه در شهرها اتفاق افتاده، یک نوع رشد است. اما توسعه‌ای به سمت ارائه خدمات متناسب‌ و مناسب با توان اقتصادی و ویژگی‌های فرهنگی محلات و کل پهنه شهر که هرکس بتواند به تناسب شرایط فیزیکی‌، اقتصادی‌، جنسیت و سن از امکانات بهره‌مند شود،کم رنگ است.

    به اعتقاد بنده این توسعه، توسعه پایدار و متوازن نیست و عملاً آن چیزی که در شهر به‌عنوان توسعه اجتماعی متوازن انتظار داریم به وجود نخواهد آمد.

    توازن در توزیع امکانات شهری

    منطقی است در تنظیم بودجه شهرداری ها فرض را بر توازن در توزیع امکانات بگذاریم و با این نگاه بودجه محلات را در یک برنامه چهارساله با هدف توسعه شهرببینیم.

    این‌ که چه تعریفی از توسعه داشته باشیم‌، در تعریف از شهر تاثیر می‌گذارد و خودش یک اصل محسوب می‌شود. این‌که توسعه برپایه هویت ‌تاریخی آن شهر و کاراکتری که برای آن شهر در طول زمان شکل گرفته‌، نباشد مثل ساختاری است که روی آب بنا شده باشد و هیچ‌وقت به ثبات لازم در توسعه نخواهید رسید‌.

    در کل دنیا و همچنین در ایران شهرها به‌عنوان یک رویکرد کلی مطرح شده و پروژه‌ای مثل پروژه بازآفرینی‌ از نظر کالبدی و اقتصادی می‌خواهد به سمتی حرکت کند که متکی به تاریخ و هویت آن شهر باشد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *