×
آخرین اخبار

سی وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پایان یافت

  • کد نوشته: 100228
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۳
  • 162 بازدید
  • تهران – خبر روز – سی وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با انتشار بیانیه ای پایان یافت.

    سی وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پایان یافت

    به گزارش دیدگاه نیوز از ستاد خبری سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، متن این بیانیه که روز جمعه انتشار یافته، بدین شرح است:
    به نام خداوند بخشنده مهربان
    «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» (أنبیاء/۹۲)
    به لطف خدای متعال سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام؛ راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» با حضور گسترده علما و بزرگان جهان اسلام با سخنرانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام به صورت حضوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران آغاز و همزمان با سخنرانی حدود دویست شخصیت علمی و فرهنگی داخلی و خارجی به صورت وبیناری برگزار شد.این کنفرانس در شرایطی برگزار گردید که کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش به صلح و عدالت نیازمند هستند.

    هدف از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم احیای اخلاق متعالی اسلامی در جامعه و نیز تعلیم عدالت و صلح به جهانیان بود و آن حضرت خود الگوی صلح و برادری بوده و مسلمانان را در همه حال به برادری، دوستی و پرهیز از نزاع تشویق می‌کرد. بی شک مراجعه به سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می‌تواند در تحقق بخشیدن به عدالت و صلح و پرهیز از تفرقه در جهان اسلام راهگشا باشد.

    استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و غرب غارتگر طی سده‌های اخیر، دو پروژه اساسی را دنبال می‌کنند: اول تجزیه دنیای اسلام و پاره‌پاره کردن و چپاول سرمایه‌ها و دارایی‌های آن و دوم ترویج فرهنگ سکولار و لیبرال در بین آحاد ملت‌های اسلامی به خصوص جوانان. این دو پروژه منشاء ایجاد بسیاری از نزاع‌ها و قتل و غارت‌ها در کشورهای اسلامی است.

    جمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای رویایی با این توطئه‌ها، سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی را تحت عنوان «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و نزاع در جهان اسلام» با تأکید بر راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی برگزار کرد.

    در مقالات، سخنرانی‌ها، گفتگوها و تبادل نظرات میهمانان این دوره از کنفرانس وحدت، محورهای ذیل مورد بررسی قرار گرفت:
    ۱. آزادی فکری و دینی و پذیرش اجتهاد مذهبی
    ۲. مقابله با جریان تکفیر و افراطی‌گری
    ۳. همدلی اسلامی و پرهیز از نزاع و درگیری
    ۴. احترام متقابل میان مذاهب اسلامی و رعایت ادب اختلاف و دوری از هتک حرمت و اهانت
    ۵. طرح امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی و ارائه راهکارهای عملی برای دستیابی به امت واحده اسلامی.

    در این دوره، علاوه بر محورهای فوق، مسئله عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی تقبیح گردید و پشت‌پرده عادی‌سازی ارتباط با رژیم صهیونیستی و تأثیرات ارتباط با رژیم صهیونیستی در منطقه تبیین شد.شرکت‌کنندگان در این دوره از کنفرانس ضمن دیدار و بیعت با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای دام عزه العالی از بیانات و رهنمودهای ایشان پیرامون نیاز مبرم مسلمانان به اتحاد در جهت منافع مشترک برای رویارویی با چالش‌های موجود جهان اسلام بهره‌مند شدند.

    در اینجا به نکات مشترکی که علمای حاضر در این کنفرانس در سخنرانی‌ها و تبادل نظرهای خود بر آن تاکید کردند، اشاره می‌گردد: ۱. وضعیت کنونی جهان، نیازمند آن است که تصمیم‌سازان سیاسی از همه گروه‌های فکری، علمی، رسانه‌ای برای خاموش کردن آتش جنگ‌های متجاوزانه بکوشند و فضا را برای ایجاد صلح عادلانه در سراسر این کره خاکی فراهم آورند. دستیابی به این هدف نیازمند همکاری بین‌المللی مخلصانه و به‌دور از هرگونه فشار و تهدید و همچنین عدم دخالت دشمنانی است که تمام تلاش خود را برای فتنه‌انگیزی و جنگ‌افروزی در جهان به کار گرفته‌اند.

    ۲. بحران جنگ، نزاع و تروریسم در جهان به ویژه در کشورهای اسلامی در کنار سوء مدیریت و بی‌کفایتی جوامع بین‌المللی برای مقابله با این بحران‌ها، ضرورت اقدام کشورهای اسلامی برای حل و فصل این مشکلات را بیش از پیش روشن می‌نماید. تنها راه ریشه کن کردن تروریسم، خشکاندن منابعی است که آن را با پول و سلاح و اندیشه افراطی و واپسگرا تغذیه می‌کند، و دستیابی به این مهم نیازمند آگاه سازی همه جانبه امت است.
     

    ۳. ترویج مفهوم اخوت اسلامی در میان مسلمانان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی امری ضروری است و باید نسل‌های بعد با تکیه بر این مفهوم، تربیت شوند. و تنها راه تحقق بخشیدن به این فریضه اسلامی و انسانی، زدودن کینه‌ها از دل‌هاست. چرا که برادری با کینه‌های فرقه‌ای و نژادپرستی و خودپرستی قابل جمع نیست. خداوند در قرآن کریم به همین موضوع اشاره کرده و می‌فرمایند: «‌وَنَزَعنَا مَا فِی صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا».

    ۴. شرکت‌کنندگان در این دوره از کنفرانس، ضمن درخواست افزایش گفتگوی علمی میان علما و کنش‌گران دینی و فرهنگی جهان اسلام، بر ضرورت افشای روش‌های نظام سلطه برای از بین بردن اخوت اسلامی و ترویج تروریسم تاکید کردند. آن‌ها همچنین بیان روش‌های رویایی با حربه‌های نظام سلطه و استفاده حداکثری از نفوذ رهبران دینی و اجتماعی کشورهای اسلامی را امری ضروری قلمداد کردند.

    ۵. میهمان این دوره از کنفرانس، ضمن توجه به مسئله فلسطین به عنوان مسئله محوری اسلام و جهان، تاکید کردند که برقراری صلح و امنیت و ثبات در منطقه و جهان تنها با نابودی کانون بحران‌های جهانی یعنی صهیونیسم جهانی و غده سرطانی آن، اسرائیل ممکن خواهد بود.

    ۶. علمای حاضر در این دوره از کنفرانس عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را خیانتی بزرگ در حق مردم فلسطین دانستنه و تاکید کردند که شتابزدگی تاسف برانگیز برخی از کشورها در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، این رژیم غاصب را در گستاخی، ظلم و تجاوز بیشتر ترغیب خواهد کرد. آن‌ها همچنین از مقامات این کشورها خواستار شدند تا در مواضع خود تجدید نظر نمایند و از مردم این کشورها درخواست کردند که مواضع خود را در رابطه با این اقدام ذلت بار اعلام کنند.
     

    ۷. میهمانان این دوره از کنفراس ضمن ابراز ارادت به گروه‌های مقاومت از کشورهای اسلامی خواستند کمک‌ها و حمایت‌های خود را از گروه‌های مقاومت دریغ نکنند، چرا که این گروه‌ها عامل عزت و کرامت مسلمانان در جهان هستند.

    ۸. با توجه به رونمایی از کتاب « وحدت در منظومه فکری مقام معظم رهبری» و «کتاب آینده‌سازی اسلامی – تمدنی در پرتو اندیشه‌های امام خامنه‌ای» در مراسم افتتاحیه، میهمانان کنفرانس بر ضرورت توجه به نگاه کلان و جامع حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «مدظله العالی» به عنوان پرچم‌دار وحدت و تقریب در جهان اسلام تأکید کرده و از رهبر معظم انقلاب اسلامی به جهت تأکیدات مستمر ایشان بر تلازم میان وحدت و تمدن نوین اسلامی، و نیز ضرورت حرکت به سوی برپایی تمدن نوین اسلامی به عنوان بزرگترین هدف برای امت اسلامی، تقدیر و تشکر کردند.

    ۹. پیشنهاد مبتکرانه دبیرکل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی با عنوان «اتحادیه کشورهای اسلامی» و بیان الگوی مفهومی آن مورد استقبال گسترده شرکت کنندگان در این دوره از کنفرانس قرار گرفته و بر راه‌اندازی کمیته‌ای برای تدوین برنامه اجرایی تأسیس «اتحادیه کشورهای اسلامی» تأکید کردند.

    ۱۰. شرکت‌کنندگان در کنفرانس با توجه به موضوع کنفرانس در حوزه فرهنگ‌سازی امور ذیل را مطالبه کردند:
    ۱. ارتقای سطح آگاهی مسلمانان در حوزه‌های مختلف و به ویژه در حوزه فهم اسلام و تعالیم و اهداف آن
    ۲. تربیت نسل اسلامی براساس فرهنگ مقاومت و عزت با تاکید بر نقش مثبت زنان و جوانان و سایر گروه‌های جامعه
    ۳. کمک به اقلیت‌های اسلامی در کشورهای مختلف جهان برای حفظ هویتشان و اقامه شعائر دینی و تقویت نقش آنها در جامعه در عین رعایت حقوق غیر مسلمانان در جوامع اسلامی
    ۴. ایجاد بستر مناسب برای همیاری و کمک به نیازمندان در جهان اسلام.

     همچنین در حوزۀ پژوهشی و اندیشه‌ای امور ذیل مورد تأکید واقع شد:
    ۱. گسترش اندیشه اعتدال در فهم شریعت برگرفته از کتاب و سنت شریف نبوی
    ۲. تعمیق اندیشه تقریب در ساحت‌های مختلف پژوهشی
    ۳. توسعه منطق گفتگو بین مسلمانان
    ۴. تقویت مطالعات تقریبی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با تأسیس گروه‌های دانشگاهی در این تخصص و افزایش پیام‌های علمی و توسعه مبادله تخصصی علمی
    ۵ . بررسی راهکارهای همکاری و هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در جهان اسلام.
     

    ۱۱. شرکت کنندگان در کنفرانس یاد همه کسانی را که عمری در راه تقریب و وحدت اسلامی تلاش کردند از جمله سیدجمال‌الدین اسدآبادی، شیخ محمدعبده، امام محمود شلتوت، آیت‌الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی، امام مودودی، امام کفتارو، امام سید موسی صدر، آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی، شیخ رمضان البوطی، شیخ احمد الزین، آیت‌الله تسخیری، حاج قاسم سلیمانی و مهندس ابومهدی که رحمت و رضوان الهی برآنها باد را ارج نهادند.در پایان میهمان کنفرانس از جمهوری اسلامی ایران و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ویژه دبیرکل محترم این مجمع جناب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری به جهت برگزاری کنفرانس سی‌وششم و توجه به مسئله وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی تشکر کرده و از خداوند متعال پیروزی جمهوری اسلامی ایران در این راه پر فراز و نشیب را خواستار شدند.
     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.