×
آخرین اخبار

سهم مردم خوزستان، بوشهر و هرمزگان از برق رایگان

  • کد نوشته: 75171
  • ۱۴۰۰-۰۷-۳۰
  • 387 بازدید
  • سخنگوی صنعت برق ایران از رایگان شدن بهای برق مصرفی 10 میلیون مشترک از شروع فصل گرما تاکنون خبر داده است.
    سهم مردم خوزستان، بوشهر و هرمزگان از برق رایگان

    دیدگاه نیوز/ تعداد مشترکین برق کشور تا پایان سال ۹۸ نزدیک به ۳۶ میلیون مشترک بوده است . با این حساب یعنی بیش از یک سوم مشترکان برق، هیچ پولی بابت برق مصرفی خود پرداخت نکرده اند. حال ببینیم شرایط بهره مندی از این امتیاز مهم یعنی رایگان شدن برق چیست؟
    بر اساس مصوبه هیات وزیران   در ۲ شهریور ۱۳۹۹، الگوی کم مصرفی برای مناطق گرمسیری از ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه متغییر می باشد. یعنی اگر یک مشترک برق در مناطق گرمسیری زیرِ این الگوی اعلام شده مصرف کند برق آن مشترک رایگان خواهد شد.
    طبق این الگو مناطق گرمسیری نیز به چهار دسته تقسیم می شوند. در دسته یک مناطق گرمسیری،  تمامی شهرهای استان خوزستان، استان بوشهر و استان هرمزگان قرار می گیرند. در سه منطقه دیگر گرمسیری نیز تعدادی دیگر از شهرها عمدتاً گرم قرار می گیرند که در یادداشت های بعدی به آن خواهیم پرداخت.
    نه تنها مردم استان های خوزستان و بوشهر و هرمزگان  بلکه خود مسئولان وزارت نیرو نیز به خوبی می دانند که از اوایل فرودین یا حتی اسفند تا اوایل زمستان، برق حکم اکسیژن را برای این استان ها ایفا می کند.
    از سوی دیگر در این طرح وزارت نیرو که با نام برق امید اجرا شده مشاهده نمودید که الگوی مصرف برق برای بهره مندی از برق رایگان، ۴۰۰ کیلووات ساعت در یک ماه است.
    اکنون این سوال مطرح می شود که آیا ساکنان این سه استان می توانند با استفاده از الگوی تعیین شده از برق رایگان بهره مند شوند؟
    مصرف یک کولر گازی ۲۴ هزارِ استاندارد و دارای درجه انرژی A به این ترتیب محاسبه می شود .
    BTU میزان سرمادهی کولر گازی در واحد زمان می باشد. هر ۱۲۰۰۰BTU  معادل یکTON  می باشد. این نکته را هم در نظر بگیرید که هر  یک  TONمعادل ۱۲۰۰ وات مصرف برق می باشد.
    بنابراین کولر ما ، دوTON  معادل ۲۴۰۰ وات ساعت برق مصرف می کند.
    فرض کنید شما از کولر گازی خود به مدت ۱۲ ساعت در شبانه روز استفاده می کنید. اکنون میزان انرژی مصرفی را محاسبه می کنیم.
    ۲۴۰۰*۱۲=۲۸۸۰۰ kW یا ۲۸٫۸ کیلو وات ساعت.
    بنابراین کولر گازی ۲۴ هزار ما حدود ۲۸٫۸ کیلوات ساعت برق مصرف می کند که در طول یک ماه این عدد به ۸۶۴ کیلووات ساعت خواهد رسید. یعنی بیشتر از ۲ برابر سقف الگویی که وزارت نیرو برای مناطق گرمسیری تعریف کرده است.
    ضمن اینکه در این محاسبه، فقط ۱۲ ساعت استفاده برای کولر گازی در نظرگرفته شده است و روزهای یک ماه نیز به جای ۳۱ روز در تابستان، ۳۰ روز لحاظ شده است و همچنین از محاسبه میزان مصرف یخچال، لباسشویی، روشنایی، لوازم صوتی و تصویری و … صرف نظر شده است. با اینحال همین یک قلم کولر گازی که اساسی ترین ابزار آسایش خانوارها در حدود ۹ ماه از سال در استان های گرمسیری می باشد کافی است تا نشان دهد که دستیابی به الگوی مصرف تعریف شده برای استان های خوزستان و بوشهر و هرمزگان عملی نیست.
    در این خصوص شاید بهتر باشد وزارت نیرو یا سخنگوی صنعت برق، آماری از پراکندگی این ۱۰ میلیون اشتراک برق ارائه نماید که مشخص شود چه میزان از این ها در استان های گرمسیری قرار گرفته اند و اگر هم در استان های یاد شده هستند در کدام مناطق و شهرها می باشند تا شیوه عمل آن ها الگویی شود برای اهالی این استان ها تا از برق رایگان بهره مند شوند.
    شاید  لازم باشد تا الگوی جدیدی تعریف شود تا مردم استان های گرمسیری هم مانند ۱۰ میلیون مشترک دیگر از این امتیاز بهره مند شوند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *