×
آخرین اخبار

قیمت رقابتی اوره داخلی نسبت به جهان نشان می‌دهد
سرمایه‌گذاری در تولید اوره؛ همچنان سودآور

  • کد نوشته: 61953
  • ۱۴۰۰-۰۳-۱۱
  • 417 بازدید
  • ایران به دلیل بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک و داشتن منابع گاز فراوان و ارزان از مهم‌ترین قطب‌های تولید اوره و آمونیاک است. کشور ما در حال حاضر بیش از ۵/ ۶میلیون تن اوره تولید می‌کند که با وجود مجتمع‌های جدید، این رقم تا دو برابر افزایش می‌یابد.

    سرمایه‌گذاری در تولید اوره؛ همچنان سودآور

    به گزارش دیدگاه نیوز ، بر اساس آمارها هزینه تولید هر تن اوره در ایران حدود ۹۵ دلار و برای عربستان ۹۰ دلار است، اما همین تولید برای هند ۱۷۰ دلار و برای چین بیش از ۱۷۰ دلار هزینه دارد.

    منابع گازی فراوان و ارزان از مهم‌ترین دلایل کاهش هزینه تولید اوره در ایران محسوب می‌شود و کشور را از مزیت نسبی در این زمینه برخوردار کرده است تا جایی که علاوه بر اینکه ایران را در زمره بزرگ‌ترین صادرکنندگان اوره قرار می‌دهد، حاشیه سود و ارزآوری بالایی را برای آن رقم می‌زند.

    این موضوع اما طی سال‌های اخیر به دلیل وجود تحریم‌ها صادرات ایران را با مشکلاتی مواجه کرده که از جمله آنها عدم حضور در مناقصات جهانی و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و مشکلات مربوط به جابه‌جایی پول را می‌توان نام برد.

    از سویی به نظر می‌رسد قیمت اوره با توجه به نیاز روزافزون که در سایه افزایش جمعیت و افزایش مصرف کودهای شیمیایی صورت می‌گیرد همواره صعودی باشد. در همین راستا «استامی ‌کربن» افزایش دوبرابری را برای قیمت اوره جهانی پیش بینی کرده است.

    سیدحمید حسینی، صادرکننده فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» شرایط فعلی و آینده این محصول را تشریح کرد.

    وی اوره را از اقلام بزرگ تولیدی در صنعت شیمیایی کشور و از قدیمی‌ترین صنایع شیمیایی کشور دانست و گفت: پتروشیمی ‌شیراز و خراسان قدیمی‌ترین تولیدکنندگان اوره هستندو اکنون پردیس بزرگ‌ترین واحد اوره کشور است؛ پتروشیمی‌کرمانشاه و رازی هم از دیگر تولیدکنندگان کشور هستند که در مجموع ۵/ ۶میلیون تن اوره تولید می‌کنند.

    وی افزود: واحدهای جدید هنگام، لردگان، مسجد سلیمان، همت، زنجان و گلستان هم ظرفیتی حدود ۵/ ۶میلیون تن دارند که به زودی در مدار تولید قرار خواهند گرفت. لردگان اکنون تولید آزمایشی را شروع کره است.

    این کارشناس مصرف داخلی را حدود ۵/ ۱ تا ۲میلیون تن طی سال‌های اخیر اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر می‌توانیم حدود ۴میلیون تن صادرات انجام دهیم و با افزایش تولید، توان صادراتی تا ۱۰میلیون تن اضافه می‌شود.

    وی درباره کاهش قیمت اوره ایران نسبت به قیمت‌های جهانی گفت: در حالی که قیمت جهانی اوره در پاییز سال‌گذشته حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ دلار بود اوره ایران حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰دلار یعنی حدود ۸۰ دلار زیر قیمت بازار جهانی به فروش می‌رسید. با افزایش قیمت‌های جهانی قیمت اوره ایران هم افزایش پیدا کرد اما باز هم از قیمت‌های جهانی کمتر است به طوری که الان قیمت جهانی اوره بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ دلار و قیمت فروش صادراتی اوره ایران بین ۲۸۰ تا ۲۹۰ دلار متغیر است.

    حسینی با اشاره به اینکه تقاضای کافی برای اوره ایران وجود دارد، مقاصد صادراتی اوره ایران را چین، برزیل، کشورهای همسایه و خاورمیانه و هند دانست.

    وی با یادآوری اینکه هند از بزرگ‌ترین خریداران اوره ایران است، گفت: دولت هند طرف خریدار اوره است و خریدها را بر اساس مناقصه انجام می‌دهد؛ از آنجا که ایران در دو سال گذشته نتوانسته در این مناقصات شرکت کند، متاسفانه بازار هند را از دست داده است.

    وی در خصوص مشکلاتی که به دنبال تحریم‌ها برای صادرات اوره ایران ایجاد شده اضافه کرد: بعضی از خریداران، اوره ایران را ۸۰تا ۱۰۰ دلار زیر قیمت بازار جهانی خریداری کرده و پس از بسته‌بندی دوباره در مناقصات هند شرکت می‌کنند و به نام سایر کشورها به فروش می‌رسانند.

    حسینی اظهار امیدواری کرد با توافق برجام و رفع تحریم‌ها دسترسی ایران به بازار هند، برزیل و دیگر کشورهایی که بازار بزرگی برای محصولات ایران دارند ایجاد شود.

    این کارشناس در ادامه تصریح کرد: ایران در تولید اوره در دنیا قادر به رقابت است، زیرا هزینه تولید اوره در ایران از کشورهای همجوار و رقیب پایین‌تر است.

    حسینی توضیح داد: اوره با استفاده از خوراک گاز تولید می‌شود و ایران غنی از گاز ارزان است.

    از سویی لازم نیست برای تولید اوره یک واحد خوراک مصرف شود، بلکه بخشی از گازها از طبیعت گرفته و ترکیب می‌شود بنابراین افزایش ظرفیت تولید اوره خطری برای صادرات کشور ندارد. حسینی درباره محدودیت‌های موثر بر کاهش مصرف اوره در دنیا گفت: تنها در صورتی که دنیا به طرف مصرف محصولات ارگانیک برود یا شرایط کشاورزی از آنچه اکنون وجود دارد متفاوت شود، می‌تواند خطری برای بازار اوره ایجاد کند.

    وی در بخش دیگری درباره نوسان قیمت اوره گفت: قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها در دنیا افزایش پیدا کرده و اگر بحث‌های مزبور باعث توقف استفاده از اوره نشود احتمال افزایش قیمت و مصرف اوره وجود دارد.

    وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با افزایش تولیدی که داریم ایران همچنان ظرفیت سرمایه‌گذاری را در این محصول دارد و می‌تواند یکی از قطب‌های تولید اوره دنیا باشد.

    وی درخصوص ارتباط و دسترسی تولیدکنندگان داخلی به خریداران گفت: تولیدکنندگان بخشی از محصول را اوایل سال میلادی از طریق مناقصه برای فروش به شرکت‌هایی که رجیستر شده باشند اعلام می‌کنند. وی با اشاره تصمیمات دولت برای اینکه تولیدکننده خود صادرکننده محصول باشد گفت: این اصرار غلط، به راه‌اندازی شبکه تجاری و شکل‌گیری تجارت کمک نمی‌کند.

    وی توضیح داد: اکنون شرکت‌های تجاری می‌توانند رجیستر شوند و خرید کنند، اما اسناد تجاری باید به نام شرکت‌های تولیدکننده اصلی باشد. بنابراین مجتمع‌های پتروشیمی‌ در حال حاضر نمی‌توانند همه صادرات را خود انجام دهند، اگرچه اسناد به نام این مجتمع‌ها ثبت می‌شود. وی با مثالی برای روشن‌تر شدن موضوع گفت: در مواردی تجار داخلی و خارجی محصول را خریداری کرده و بخشی از آن را با برزیل تهاتر می‌کنند تا بتوانند از فرصت‌ها استفاه کنند.

    حسینی در ادامه درباره بازار فعلی اوره برای ایران ضمن اشاره به اینکه با نزدیک شدن به احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد، افزود: معمولا بازار اوره از اواخر زمستان شروع می‌شود و تا اوایل تابستان که تقاضا بالاست قیمت افزایش می‌یابد، اما در تابستان کاهش قیمت شروع می‌شود.

    وی اضافه کرد: سال قبل تولید اوره کشور تحت تاثیر قطع برق و گاز با کاهش مواجه بود؛ ولی در سال جدید همه واحدها با تمام ظرفیت کار خواهند کرد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *