×
آخرین اخبار

سایه شوم کرونا بر ارتفاعات دزفول

  • کد نوشته: 71837
  • ۱۴۰۰-۰۶-۱۹
  • 295 بازدید
  • با توجه به کمبود امکانات بهداشتی درمانی در بخش محروم شهیون دزفول باید هرچه سریعتر برای درمان بیماران کرونایی، خدمات لازم ارائه شود.
    سایه شوم کرونا بر ارتفاعات دزفول

    به گزارش دیدگاه نیوز به نقل از ایرنا بخش شهیون از مناطق سخت گذر، کوهستانی، کم برخوردار و محروم دزفول است که اهالی آن در شرایط کرونایی به واسه نبود مسیر دسترسی از امکانات درمانی کمی بهره مند هستند. 

    برخی مناطق این بخش فاصله‌ای بیش از ۲۰۰ کیلومتر تا مرکز شهرستان دارند و بیماران این مناطق هنگام نیاز به سختی خدمات بهداشتی درمانی دریافت می‌کنند.

    برای انتقال به موقع بیماران، اورژانس هوایی در نظر گرفته شده ولی به دلیل وسعت منطقه لازم است اقدامات بیشتری در زمینه بهداشت و درمان در این منطقه انجام داد.

    این روزها با توجه به شیوع کرونا در بخش شهیون دزفول یکی از مطالبات اهالی منطقه دریافت خدمات بهداشتی درمانی است که در این زمینه یکی از اعضای شورای بخش شهیون دزفول به خبرنگاران توضیح داد: با توجه به گستردگی منطقه عشایری شهیون، مرز مشترک با ۲ استان و سخت گذر بودن مسیر، امکان ارائه خدمات به اهالی به خوبی میسر نیست.

    عبدالعلی ابراهیم‌وند با اشاره به وجود روستاهای فراوان در این منطقه سخت گذر و کوهستانی بر این نکته هم صحه گذاشت که دولت خدمات زیادی در حد توان به این مناطق ارائه داده ولی با توجه به شیوع کرونا انتظار می‌رود روند خدمات رسانی تسریع یابد.

    فاصله دورک یکی از روستاهای بخش شهیون تا مرکز بخش یعنی شهر شهیون حدود ۱۵۰ کیلومتر است ولی بنا به گفته ابراهیم وند خانه بهداشتی وجود ندارد اگرچه یک خانه در حال ساخت و نیمه تمام است.
    نماینده شورای بخش شهیون در شورای شهرستان دزفول درباره مشکلات پیش آمده برای اهالی در زمینه کرونا می گوید: ۶۰ درصد از اهالی ۱۰۰ نفره روستای کوله تاک دورک به کرونا مبتلا شده‌اند که حال تعدادی از آنها با شرایط سنی مختلف وخیم است و نیازمند توجه و اقدامات درمانی سریع هستند. 

    اخیرا نشستی بین اعضای شورای بخش شهیون، بخشدار، امور عشایر و فرمانداری دزفول برای رسیدگی به مشکلات این منطقه برگزار شده است که با وجود تهیه دارو به دلیل سخت گذر بودن مسیر نیاز به بالگرد اورژانس و انتقال بیماران بدحال به بیمارستان ضروری به نظر می‌رسد.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این باره می‌گوید: گزارش‌هایی از واحدهای محیطی مرکز بهداشت شهرستان دزفول مبنی بر ابتلای اهالی روستایی در مناطق سخت گذر دزفول به دست ما رسیده است که ما نیز روز گذشته یک تیم بهداشتی درمانی با بالگرد به منطقه اعزام کردیم.

    بنا به گفته علی قمیشی ۶۰ نفر از اهالی روستای دورک به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که با توجه به جمعیت ۱۰۰  نفری این روستا یعنی ۶۰ درصد اهالی مبتلا هستند.

    بعد از استقرار تیم پزشکی ۲ نفر از اهالی نیازمند اقدامات درمانی پیشرفته تر تشخیص داده شده‌اند؛ قمیشی به انتقال این ۲ بیمار با اورژانس هوایی به بیمارستان بزرگ دزفول اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال رایزنی با هلال احمر و فرمانداری هستیم تا درصورت نیاز امکانات بیشتری با بالگرد به منطقه ارسال کنیم چراکه این منطقه در فاصله ۱۸۰ کیلومتری با دزفول قرار دارد.

    همچنین قرار است به همت جمعیت هلال احمر، کمپ درمانی در محل روستای دورک ایجاد و نیروهای بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در محل مستقر شوند.

    علاوه بر آن طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، قرار است امروز چهارشنبه یک تیم بهداشت و درمان دیگر همراه با دارو، چادر، کپسول اکسیژن و بسته‌های بهداشتی از طریق بالگرد هلال احمر به منطقه اعزام شود.

    انتظار بر این است که خدمات بهداشتی درمانی مستمری برای اهالی منطقه شهیون ارائه شود که این کار مستلزم احداث مراکز درمانی، بیمارستان و همچنین ایجاد راه مناسب است.

    بخش شهیون دزفول با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت پنج دهستان دارد و در ارتفاعات خوزستان واقع است؛ این بخش با استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری مرز مشترک دارد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *