×
آخرین اخبار

ساخت دارویی برای درمان کشنده‌ترین سرطان

  • کد نوشته: 86934
  • ۱۴۰۱-۰۴-۰۸
  • 653 بازدید
  • دانشمندان اخیرا موفق به ساخت دارویی شدند که طیف وسیعی از سرطان‌های دشوار‌درمان، از جمله سرطان پستان منفی سه‌گانه را درمان می‌کند، در حالی که به سلول‌های سالم بدن آسیبی نمی‌رساند، و بدین ترتیب تبعات منفی آن برای انسان بسیار کمتر از گونه‌های معمول درمان سرطان است.

    ساخت دارویی برای درمان کشنده‌ترین سرطان

    به گزارش دیدگاه نیوز، این دارو از ضعف سلول‌های سرطانی، که تاکنون هدف داروهای دیگر قرار نگرفته‌اند، استفاده می‌کند. دانشمندان این دارو را تابحال روی نمونه‌های سلولی در بافت سرطانی انسان و در سرطان‌های انسانی رشد یافته در موش‌ها آزمایش کرده‌اند.

    در جایی که چندین روش درمان موثر برای بیماران مبتلا به سرطان پستان استروژن مثبت وجود دارد، سرطان پستان سه‌گانه منفی، که فاقد دریافت‌کننده‌های استروژن، پروژسترون و فاکتور رشد اپیدرم انسانی ۲ است، روش‌های درمانی محدودی دارد و به آسانی بهبود نمی‌یابد.

    سرطان پستان سه‌گانه منفی به عنوان یکی از سرطان‌های خیلی خطرناک طبقه‌بندی شده است. این نوع سرطان به اصطلاح «تهاجمی» است، زنان زیر چهل سال را هدف قرار می‌دهد، و نسبت به سایر انواع سرطان پستان تبعات وخیم‌تری به بار می‌آورد.

    داروی جدید که ERX-41 نام دارد، سلول‌های سالم بدن را نمی‌کشد، اما سلول‌های سرطانی را، با وجودی که دریافت‌کننده‌های استروژن ندارند، از بین می‌برد. به گفته دانشمندان، این دارو سلول‌های سرطان پستان سه‌گانه منفی را حتی بهتر از سلول‌های استروژن مثبت از بین می‌برد.

    ERX-41 خود را به لیپاز اسید لیزوزومال (LIPA)، که پروتئینی سلولی است، می‌چسباند. LIPA در ساختار سلولی شبکه آندوپلاسمی قرار دارد، که کارش پردازش پروتئین‌های بدن است. سلول سرطانی برای اینکه به سرعت رشد کند، نیاز به تولید مقادیر زیادی پروتئین دارد، که باعث ایجاد اختلال در کارکرد شبکه آندوپلاسمی می‌شود.

    میزان تولید LIPA در سلول‌های سرطانی چشمگیر و بسیار بیشتر از سلول‌های سالم است. ERX-41 با چسباندن خود به LIPA، روند پردازش پروتئین در شبکه آندوپلاسمی را مسدود می‌کند، که باعث تورم سلول سرطانی و مرگ آن می‌شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “ساخت دارویی برای درمان کشنده‌ترین سرطان”

    1. ناشناس گفت:

      سلام این دارو ضد سرطان چه موقع وارد بازار دراختسار بیماران قرار می گیرد؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *