×
آخرین اخبار

زورآزمایی طنازها و خلافکارها در گیشه

  • کد نوشته: 115019
  • ۱۴۰۱-۱۰-۲۷
  • 120 بازدید
  • این روزها سینما شاهد رقابت هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار در برابرستاره‌های کمدی چون پژمان جمشیدی رامبد جوان و پیمان قاسم‌خانی است.

    آخر هفته گذشته با نمایش فیلم «چپ راست» در سینماها، این فیلم در نخستین آخرهفته اکران خود و با وجود برخورداری از تعداد سالن کمتر نسبت به «بخارست» و «ملاقات خصوصی»، به یکی از سه صدرنشین گیشه و رقیب آن دو فیلم تبدیل شد.
    این آثار در مجموع ۷۳ درصد فروش این آخر هفته کل گیشه سینمای ایران را به خود اختصاص دادند تا در هفته‌های آینده و پیش از شروع جشنواره فیلم فجر، از پایان نمایش «انفرادی» در سینماها و بازگشت تدریجی شرایط سالن‌ها به وضعیت عادی بیشترین سود را برده باشند.
    جالب این که سه فیلم صدرنشین گیشه در این روزها، به ترتیب زمان اکران، فروش بهتری دارند و «بخارست» که زودتر نمایش داده شده، در گیشه بالاتر ایستاده و «چپ راست» که آخرین فیلم نمایش ‌داده‌ شده است، کمترین فروش را در میان این آثار دارد.

    ۳ فیلم پربازیگر

    صدرنشینان گیشه این روزها که دیگر بعید است در فاصله حدود دو هفته مانده به جشنواره فیلم فجر تغییر کنند، هرسه آثاری پرستاره به شمار می‌آیند. حسین یاری و پژمان جمشیدی هنرپیشه‌های اصلی فیلم «بخارست» هستند و در کنار آن‌ها، چهره‌هایی چون امیرحسین آرمان، هادی کاظمی، بابک کریمی، ایمان صفا، وحید آقاپور و رضا بهبودی نیز حضور دارند.
    «ملاقات خصوصی» بیش از هرچیز روی دوش پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا به عنوان زوج اصلی قصه جلو می‌رود و بازیگرانی مانند رؤیا تیموریان، ریما رامین‌فر، نادر فلاح، سیاوش چراغی‌پور و پیام احمدی‌نیا در آن نقش‌های مکمل را ایفا می‌کنند. در «چپ راست» نیز رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، سارا بهرامی و ویشکا آسایش در نقش‌های اصلی جلوی دوربین رفته‌اند و ستاره اسکندری، سروش صحت و مونا فرجاد عهده‌دار نقش‌های مکمل‌اند.

    کمدی‌هایی نیمه‌سیاسی

    اتفاق جالب مضمونی درباره این سه اثر، ارتباط قصه دو عنوان فیلم کمدی با عرصه سیاست است. فارغ از «چپ راست» که بر اساس ایده اصلی جابه جایی فرزندان دو زوج اصولگرا و اصلاح‌طلب ساخته شده و روشن است که اثری با رگه‌هایی سیاسی‌ است، «بخارست» هم تعریض‌هایی نه‌چندان جدی به مسائل سیاسی و مفاسد اقتصادی دارد؛ چرا که در قصه آن، یک آقازاده پاکدست قرار است به دادگاه‌های ویژه جرایم اقتصادی برود و شماری از مفسدان اقتصادی را با سند و مدرک، رسوا کند که به شکلی تصادفی، سرنوشتش به قصه کاراکترهای اصلی داستان گره می‌خورد.
    وجه تشابه هر دو فیلم آن است که به موضوعات سیاسی، نگاهی کم وبیش سطحی و کلی دارند، کاملا تخیلی‌اند و گزندی هم به نهاد یا شخص خاصی در عالم واقع نمی رسانند.
    کیفیت آثار هم البته قابل مقایسه نیست و هردو فیلم کمدی، اگرچه آثاری بامزه‌اند و مخاطب خود را می‌خندانند، اما در سطح «ملاقات خصوصی» که از بهترین‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر بود، نیستند.

    دست یاری به سوی توقیفی‌ها

    نکته جالب حضور دو فیلمی است که پیش از این برای مدتی، توسط سازمان سینمایی توقیف شده بودند و اجازه نمایش نداشتند. «چپ راست» به واسطه سروصدای درگیری رسانه‌ای میان منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم با سازمان سینمایی در پاییز و زمستان ۱۴۰۰، برای مدت‌ها توقیف شده بود و در هفته‌های اخیر بالاخره بخت اش باز شده است. «ملاقات خصوصی» نیز به استناد اظهارنظرهای اخیر امید شمس کارگردان آن، مدتی توقیف را تجربه کرد، هرچند توقیف این فیلم بر خلاف «چپ راست» با جنجال رسانه‌ای و جنگ لفظی همراه نبود و مشکل آن با سکوت طرفین حل شد.
    به نظر می‌رسد اگرچه سازمان سینمایی هنوز به طور رسمی برای رفع توقیف فیلم‌های مسئله‌دار اقدام نکرده است، اما به نوعی از دو اثر که پیش از این تا حدودی دچار سوءتفاهم شده بودند و امکان اکران نداشتند، برای رونق بخشیدن به فضای سوت و کور اکران استفاده کرده است؛ رونقی که ظاهرا با پاسخ کم وبیش راضی‌کننده‌ای از طرف تماشاگران سینما مواجه شده و این دو فیلم را همراه با «بخارست» به صدرنشینان گیشه این روزهای سینمای ایران تبدیل کرده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *