×
آخرین اخبار

زائران اربعین حسینی مراقب بیماری های روده ای باشند

  • کد نوشته: 94367
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۳
  • 237 بازدید
  • اهواز – خبر روز – مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به علائم، راههای انتقال و پیشگیری از بیماری وبا از زائران اربعین حسینی خواست مراقب بیماری های روده ای باشند.

    زائران اربعین حسینی مراقب بیماری های روده ای باشند

    به گزارش دیدگاه نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، همایون امیری چهارشنبه بیان کرد: وبا نوعی بیماری حاد اسهالی است که بر اثر تولید و تجمع سم میکروب وبا در روده باریک ایجاد می‌شود؛ این بیماری می‌تواند موجب از دست دادن حجم زیادی از آب و الکترولیت‌ها (مواد معدنی موجود در بدن) شود و در صورت به موقع درمان نشدن می‌تواند منجر به شوک و در نهایت مرگ فرد مبتلا شود. این عارضه در کودکان خردسال و سالمندان خطرناک‌تر است.
    وی افزود: استفاده از آب، غذا و یخ آلوده، شست‌وشوی ظروف غذا در آب‌های آلوده، تماس دست با مدفوع و استفراغ فرد بیمار یا مواد و اشیای آلوده، تماس دست با دست آلوده فرد بیمار و خوردن سبزی و میوه‌های خام آلوده از راه‌های انتقال وبا هستند.

    امیری در خصوص علائم ابتلا به بیماری وبا عنوان کرد: فرد مبتلا به وبا اسهال خفیف بدون درد و بدون تب را تجربه می کند که به تدریج شدت می یابد؛ این بیماری گاهی همراه با استفراغ و گاهی بدون استفراغ است که به سرعت و در سه تا چهار ساعت موجب کم‌آبی شدید بدن شده و در صورت جبران نشدن سریع آب و املاح بدن، سبب مرگ فرد مبتلا می‌شود.
    مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: دوره پنهان بیماری وبا از لحظه ورود میکروب به بدن تا بروز بیماری از چند ساعت تا پنج روز است اما به طور معمول این بیماری در یک تا دو روز آشکار می‌شود.
    وی در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا توصیه کرد: قبل از صرف غذا و بعد از اجابت مزاج، باید دست‌ها به شکل صحیح با آب و صابون شسته شود،  از صابون‌های جامد همگانی برای شستن دست‌ها استفاده نشود مگر صابون مخصوص خود فرد باشد.
    امیری اضافه کرد:  مبتلایان به وبا باید از دست دادن پرهیز کنند و  آب‌های مشکوک، سالاد و سبزی‌های خام و دوغ و ماست‌های محلی استفاده نکنند؛ میوه‌ها نیز قبل از مصرف خوب شسته شود و حتما هم از لیوان و قاشق شخصی استفاده شود.
    مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان گفت: در صورت مشاهده علائم وبا باید مایعات فراوان و پودر (ORS) طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی آن مورد استفاده قرار بگیرد و به سرعت به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *