×
آخرین اخبار

دیدبان حقوق بشر خواستار ممنوعیت سفر مقامات طالبان شد

  • کد نوشته: 86266
  • ۱۴۰۱-۰۳-۱۹
  • 749 بازدید
  • سازمان «دیدبان حقوق بشر»، خواستار برداشتن گام‌های موثرتر علیه طالبان از جمله ممنوعیت سفر مقامات بلندپایه این گروه به‌ویژه ملا هبت‌الله آخندزاده شده است.

    دیدبان حقوق بشر خواستار ممنوعیت سفر مقامات طالبان شد

    به گزارش دیدگاه نیوز، هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر، پنج‌شنبه ۱۹ خرداد اعلام کرد، پس از تسلط طالبان بر کشور بحران حقوق بشری به‌ویژه برای زنان رخ داده است و تنها ابراز «نگرانی عمیق» در این مورد کافی نیست.

    بر اساس اعلامیه، بسیاری از نهادهای بین‌المللی و دولت‌ها «علیه سوء‌استفاده‌های طالبان» صحبت کرده‌اند اما این کافی نیست؛ او به نقل از یک دیپلمات نوشته است که این اقدامات به طالبان آسیب نمی‌رساند.

    او تاکید کرد، اکنون زمان آن فرا رسیده تا دولت‌ها اجماع مبنی بر غیرقانونی‌بودن اقدامات طالبان را به اقدامات هماهنگ تبدیل کنند و به این گروه نشان دهند که جهان آماده است تا از حقوق افغان‌ها، به ‌شیوه‌های معناداری دفاع کنند.

    اعمال دوباره‌ تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت سفر برخی از رهبران طالبان یکی از گزینه‌های است که هیدر بار به آن اشاره کرده است.

    ممنوعیت سفر برخی از مقامات طالبان، به‌عنوان بخشی از واکنش سازمان ملل به فعالیت‌های تروریستی و خشونت‌آمیز طالبان در سال ۱۹۹۹ برای نخستین بار بر این گروه اعمال شد.

    بیانیه افزوده است، این تحریم‌ها تا ماه می ۲۰۲۲، ۴۱ تن از اعضای اداره کنونی طالبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما ۳ سال قبل این ممنوعیت به حالت تعلیق درآمد تا ۱۴ عضو این گروه بتوانند در گفت‌وگوهای صلح شرکت کنند.

    در بخشی از بیانیه آمده است، شورای امنیت در ماه ژوئن معافیت سفر مقامات طالبان را بررسی خواهند کرد و این فرصت را دارند تا ممنوعیت سفر را بر رهبران خاص این گروه از جمله ملاهبت‌الله آخند زاده، عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات (اطلاعات)، و شیخ محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف طالبان متمرکز کند.

    بر اساس ادعای هیدر، این ۳ مقام بلندپایه طالبان در نقض جدی حقوق بشر دست داشته‌اند.

    او نیروهای عبدالحق وثیق را به اعدام‌های غیرقانونی و بازداشت و ضرب‌وشتم خبرنگاران متهم کرد و افزود فاحش‌ترین محدودیت‌ها بر زنان و دختران را شیخ محمدخالد حنفی اعمال کرده است.

    هیدر اضافه کرد: رهبر طالبان نقش تعیین‌کننده در تمدید ممنوعیت تحصیل دختران داشته است.

    او در ادامه به رسیدگی به بحران بشری در کشور پیشنهاد کرد دبیرکل سازمان ملل به افغانستان سفر کند، چرا که این موضوع می‌تواند توجه جهان به این کشور را افزایش دهد و سبب افزایش فشار بر طالبان خواهد شد تا به حقوق بشر احترام بگذارند.

    این در حالی است که طالبان طی ماه‌های اخیر محدودیت‌های گسترده‌ای علیه زنان وضع کرده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *