×
آخرین اخبار

دلار عقب‌نشینی می‌کند؟

  • کد نوشته: 104545
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۷
  • 138 بازدید
  • معاملات اسکناس آمریکایی در روز جاری با قیمت ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز شده است که نشان می‌دهد فروشندگان اندکی از مواضع دیروز خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

    دلار عقب‌نشینی می‌کند؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، در آغاز معاملات امروز بازار ارز تهران، خریداران همچنان بر قیمت‌های پایین‌تر تاکید داشتند اما با وجود اصرار خریداران روی قیمت ۳۶ هزار و ۶۵۰ تومان، نخستین معاملات امروز با قیمت ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان نهایی شد. این رقم نشان می‌دهد فروشندگان اندکی از قیمت‌های شب گذشته عقب‌نشینی کرده‌اند.

    تا لحظه تنظیم این گزارش، روند قیمتی دلار کاهشی بوده و در دقایقی به ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان هم رسیده است اما در حال حاضر در سطح ۳۶ هزار و ۷۲۰ تومان قرار دارد. طی روزهای اخیر مسئولان بانک مرکزی و مدیران اقتصادی تلاش کرده‌اند با حرف‌درمانی، بازار ارز را کنترل کنند.

    گفتنی است قیمت دلار آمریکا روز گذشته کار خود را در سطح ۳۶ هزار و ۱۵۰ تومان آغاز کرده بود که با توجه به روند صعودی بی‌وقفه در طول ساعات معاملاتی، همین نرخ را به عنوان کف قیمتی دیروز ثبت کرد. در آخرین معامله شب گذشته هم دلار ۳۸ هزار و ۸۸۰ تومان از سوی خریداران و ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان از سوی فروشندگان قیمت خورد و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شد که امروز هم روند قیمتی دلار افزایشی باشد.

    دلایل متعددی برای رشد نرخ دلار طی یک هفته گذشته برشمرده می‌شود. در این میان در حالی که صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند رفتار فعلی دلار ناشی از رویکرد مدیریتی دولت و بانک مرکزی در حوزه پولی و بانکی است اما مسئولان اقتصادی عموما دیدگاه‌های ساده‌تری را مطرح کرده و روند صعودی پرشتاب بازار ارز را به عوامل بیرونی نظیر اعتراضات، بلاتکلیفی برجام و مواردی از این دست نسبت می‌دهند. این دیدگاه ساده‌انگارانه یا مبتنی بر انکار واقعیت‌های اقتصادی، در رفتار روزهای اخیر بانک مرکزی هم بارز بوده است به نحوی که تا کنون هیچ واکنش عملی موثر در قبال بازار ارز از سوی بانک مرکزی به عنوان بازارساز دیده نمی‌شود. همین رفتار سبب شده است مجددا شائبه نوسان‌گیری دولت از بازار ارز با هدف پوشش کسری بودجه و تامین هزینه‌های دولت مطرح شود.

    در این میان وزیر اقتصاد هم درباره تلاطم‌های اخیر نرخ ارز اظهار نظر کرده و آن را به التهابات کشور و فضای رسانه‌ای نسبت داده است. احسان خاندوزی گفته است این فضای روانی، صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول‌های خود به دلار می‌کند و در افزایش قیمت ارز تأثیرگذار است. وی با ادعای اینکه به طور کلی ممکن است چند هزار نفر بیشتر تحت تأثیر این فضا قرار نگیرند، اما اذعان کرده است که به‌خاطر کم‌عمقی بازارها، ورود و خروج روزانه چند صد میلیارد تومان نیز می‌تواند بازارها را تحت تأثیر قرار دهد. خاندوزی اظهار کرده استک اتفاقات اخیر منجر به نوعی نااطمینانی و موج تبدیل دارایی‌ها به ارز و خروج از کشور شده و  این در حالی است که اقتصاد ایران کاملا پایدار است و در مسیر مهار تورم حرکت می‌کند!

    خبرهای بیشتر درباره بازار ارز را اینجا بخوانید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *