×
آخرین اخبار

وزیر علوم:
دستیابی به فناوری‌های نوین، موجب کاهش وابستگی به سایر کشورهاست / توان دانشی باید در جهت رفع نیازهای مختلف مردم و جامعه باشد

  • کد نوشته: 65785
  • ۱۴۰۰-۰۴-۱۳
  • 236 بازدید
  • علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه مرکز سلول‌های بنیادی بازساختی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه توان دانشی باید در جهت رفع نیازهای مختلف مردم و جامعه باشد، اظهار کرد: دستیابی به علوم و فناوری‌های نوین، موجب حرکت به سوی رفع نیازها با تکیه بر دانش و متعاقب آن کاهش وابستگی به سایر کشورهاست
    دستیابی به فناوری‌های نوین، موجب کاهش وابستگی به سایر کشورهاست / توان دانشی باید در جهت رفع نیازهای مختلف مردم و جامعه باشد

    به گزارش دیدگاه نیوز ، منصور غلامی در آیین افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما در حوزه علوم و فناوری دستاوردهای ارزشمندی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی داریم که حرف اول را در دنیا در خیلی از رشته گرایش‌ها می‌زند. آنچه که انتظار می‌رود این است که این یافته‌های علمی و توان دانشی را در اختیار جامعه و برای رفع نیازهای مختلف مردم عزیزمان قرار دهیم.

    وزیر علوم افزود: حرکت و گرایشی که به این سمت در بازه زمانی ۱۰ ساله رخ داده است، شتاب امیدوارکننده‌ای در سال‌های اخیر گرفته است. دسترسی به علوم جدید و ابداع فناوری‌های نوین کمک کرده که امروز در شرایطی قرار بگیریم که کم کم به سمت تامین نیازهای مهم و دانش‌بنیان حرکت کنیم و برای رفع نیازها و متعاقب آن به کاهش وابستگی‌ها، به سطح سایر کشورهای پیشرفته برسیم‌.

    غلامی ادامه داد: از ستاری تشکر ویژه می‌کنم به این دلیل که در این سال‌هایی که در وزارت علوم حضور داشتم، همکاری‌های نزدیک، پشتیبانی‌های دلسوزانه و حمایت‌های آینده‌نگرانه ایشان بسیار به ما کمک کرد. برخلاف آنچه در روزهای اول احساس دوگانگی بین این دو مجموعه وجود داشت و اینطور القا می‌شد ولی در حال حاضر می‌گویم که یکپارچکی و اتحاد و هماهنگی بسیار چاره‌ساز و کارساز است.

    وی در ادامه تاکید کرد: ما در مجموعه دولت تلاش داریم که مسیرها را هموار کنیم و در این راستا سهل‌گیری بیشتری برای کوتاه کردن مراحل بروکراتیک در دستور کار قرار دادیم و همچنان آن را پیگیری می‌کنیم‌.

    وی با اشاره به جدایی مجموعه‌های علمی علوم پزشکی و مجموعه مربوط به علوم و فناوری گفت: باید تلاش کرد این دو مجموعه از لحاظ فکری و عملیاتی به یکدیگر نزدیک شوند. خوشبختانه دانشگاه تربیت مدرس با داشتن دانشکده علوم پزشکی، ظرفیت خوبی را در اختیار دارد که به خوبی می‌تواند از آن استفاده کند.

    وزیر علوم با اشاره به اینکه حتماً باید در مجموعه وزارت علوم و بهداشت تلاش شود، جامعه علمی تا حد ممکن روز به روز به یکدیگر نزدیک شوند، تصریح کرد: محل استقرار اغلب دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی و غیر پزشکی نزدیک و همسایه هستند و باید تدابیری برای تشویق و تسهیل همکاریهای این دو مجموعه اندیشیده شود.

    غلامی اضافه کرد: بخش مربوط به سلول‌های بنیادی که بخش مهم آن در حوزه پزشکی بازساختی به کار گرفته می‌شود به عنوان یک سرمایه عظیم و به روز باید در همه جوانب مورد حمایت قرار گیرد؛ اینکه دانشگاه تربیت مدرس این پیش‌قدمی را انجام داده و مرکزی به این عنوان فعال کرده و قرار است آن را تکمیل کند، اتفاق بسیار خوبی است و تبریک می‌گویم.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در حوزه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند، نیاز به حمایت دارند اما این شرکت‌ها در آینده به درآمدهای خوبی دست خواهند یافت. دنیا پیش بینی کرده در ۲ دهه آینده جریان درآمدزایی در این حوزه جریان قوی و پرسودی خواهد بود.

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین تاکید کرد: نباید نگاهمان را به تامین نیازهای داخلی معطوف کنیم؛ یکی‌از آفت‌های بزرگ پیش رو که می‌تواند نگران‌کننده باشد، واردات محصولاتی است که شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید آن محصولات اقدام کرده‌اند. در این راستا باید یک مدیریت و ساماندهی اتفاق بیفتد تا واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، کنترل و نظارت و از سوی دیگر، مسیر صادرات نیز حتماً باز شود. / انتهای پیام

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *