×
آخرین اخبار

در نشست پرسش و پاسخ دبیر شورای عالی جوانان کشور با دانشجویان دزفول چه گذشت؟

  • کد نوشته: 106111
  • ۱۴۰۱-۰۸-۲۵
  • 157 بازدید
  • دزفول – خبر روز – نشست دانشجویی دبیر شورای عالی جوانان کشور و دانشجویان دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با موضوع اتفاقات ۲ ماه اخیر برگزار شد.

    در نشست پرسش و پاسخ دبیر شورای عالی جوانان کشور با دانشجویان دزفول چه گذشت؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، وحید یامین پور روز چهارشنبه در نشست دانشجویی با موضوع خوانش پسامدرن از تحولات ایران، در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به سوالات دانشجویان پاسخ گفت.
    متن این نشست پرسش و پاسخ شرح ذیل است.

    * سوال دانشجو: آیا همه مشکلات پیش آمده تقصیر رسانه‌ها است و در کشور هیچ مشکل و خلائی وجود ندارد؟

    دبیر شورای عالی جوانان کشور پاسخ داد: هایپر انقلاب ها در خلاء شکل نمی‌گیرند البته کاستی‌هایی وجود دارد که بخشی از آنها طبیعی و برخی ناشی از نفوذ، دشمنی، تحریم و سایر عوامل است؛ اگر این موارد سال‌های سال وجود داشته باشند تبدیل به تحولات ۲ ماه اخیر نخواهند شد و تبدیل به بسیجی کشی، سردادن شعارهای رادیکال، چادر از سر زنان کشیدن و مسجد آتش زدن نمی‌شود.

    وحید یامین پور افزود: جنگ رئالیتی‌ها در خلاء شکل نگرفته، زمینه تاریخی و اقتصادی وجود داشته اما صحنه سازی رسانه‌ای باعث شد برخی افراد به بازیگر این نمایش تبدیل شوند و در زمین دشمن بازی کنند.

    وی ادامه داد: بخشی از این نمایش برای این است که شکاف اجتماعی ایجاد شود و حزب الهی‌ها دست به کاری بزنند که موجب روان رنجوری اجتماعی شود مثلا تندروها حرف یا حرکتی بزنند که این شکاف تشدید شود.

    یامین پور اظهار داشت: آنقدر بازی دقیق است که بازیگرها صادقانه بازی می‌کنند و فرد حزب الهی، نیروی امنیتی، نماینده مجلس وحتی تلویزیون در واقع در زمین دشمن بازی می‌کنند.

    وی با بیان اینکه دشمن با برنامه ریزی و پیش بینی تحقق یابنده اتفاقات را دنبال می‌کند، افزود: در صحنه ای که فاجعه خلق می‌شود و دهها نفر از معترضان و نیروهای امنیتی کشته می‌شوند، خطاهای زیادی وجود دارد که اگر به صورت جزئی به آن نگاه شود از تحلیل صحنه غافل خواهیم شد البته برخی افراد که خطا کردند مسوول خطای خود هستند.

    * سوال دانشجو: آیا فیلتر کردن اینستاگرام و واتساپ، ایران را به  کشوری چون کره شمالی تبدیل نخواهد کرد؟

    یامین پور در پاسخ به این سوال، با بیان اینکه درخصوص اینستاگرام و واتس اپ بلاتکلیف هستیم، گفت: اگر واتس اپ و اینستاگرام فیلتر شوند مردم با فیلترشکن وارد می‌شوند از طرفی قصد نداریم خود را از شبکه جهانی جدا کنیم؛ در واقع  تعیین تکلیف کردن این موضوع دشوار است.

    وی افزود: بارها از اینستاگرام دعوت شده درخصوص خطوط قرمز جمهوری اسلامی مذاکره کند ولی قبول نمی‌کند.

    دبیر شورای عالی جوانان کشور با بیان اینکه کشورهای دیگر پلتفرم‌های داخلی خود را راه اندازی کرده‌اند، اظهارداشت: چندصدهزار نفر کسب و کار اینستاگرامی دارند و این پلتفرم‌ها سهم زیادی در اقتصاد غیررسمی  کشور دارند که البته یک امتیاز است و درآمدهای بسیار بالایی از امکان اینستاگرام برای تبلیغ، شبکه یابی و بازاریابی شبکه‌ای کسب می‌شود.

    وی با بیان اینکه نمی‌توان تصمیمی برای این پلتفرم گرفت و میلیاردها تومان سود اقتصادی برای مردم را نادیده گرفت، افزود: دنبال پاسخ به پرسش‌هایی درخصوص جایگزین کردن این پلتفرم هستیم تا آسیبی که به این بخش وارد می‌شود، کمتر شود.

    * سوال دانشجو: غیر از رسانه مسایل دیگری درخصوص  ایجاد این ناآرامی‌ها وجود دارد توجیه شما در خصوص این مسائل چیست؟

    معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش گفت: طبق تحلیل رهبر انقلاب، آنچه رخ داده واکنش بوده و یک پروژه واکنشی است؛ ما نیازمند آموزش عمومی هستیم تا آسیب پذیری عمومی از جامعه شبکه اجتماعی را کاهش دهیم.

    وی‌ افزود: نمی‌خواهیم ارتباط خود با این جامعه شبکه جهانی را قطع کنیم زیرا اتفاقا سیاست کشور، استفاده از این شبکه برای ترویج نظام ارزشی جمهوری اسلامی است.

    یامین پور اظهارداشت: دولت نمی‌تواند تورم، عدم رونق اقتصادی و سایر کاستی‌ها را رها و همه را به رسانه‌ها حواله کند البته وقتی ارز ترجیحی حذف می‌شود و هزینه خانوار به یکباره افزایش می‌یابد باید منتظر موج نارضایتی مردم باشیم البته این نارضایتی‌ها باید در خرداد ماه و همراه با افزایش قیمت‌ها خود را نشان می‌داد، در نتیجه این پذیرفتی نیست که اعتراضات به خاطر گرانی بوده است.

    * سوال دانشجو: چرا دولت و مسوولان به جای معذرت خواهی از مردم، آنها را سرکوب می‌کنند؟

    دبیر شورای عالی جوانان کشور پاسخ داد: نظام پذیرفت در سیستان و بلوچستان خطا کرده و تعدادی را بازداشت و یک مسوول را برکنار کرد.

    وی که مخالف قطع کردن حرف نماینده مردم سیستان در مجلس است، ادامه داد: تعدادی بر اساس انتشار یک خبر در چابهار به یک کلانتری حمله کردند.

    یامین پور بیان کرد: این افراد اقدام به تیراندازی کرده و قصد داشتند با یک اتوبوس به دیوار کلانتری صدمه بزنند، از طرف دیگر خطر افتادن اسلحه به دست افراد وجود داشت در عین حال اشتباهاتی نیز صورت گرفت.

    وی افزود: در صحنه‌ای که رخ داده فرمانده نیروی انتظامی پذیرفت که اشتباه کرده و عذرخواهی هم کرد، اکنون نیز نماینده مقام‌ معظم رهبری پیگیر موضوع است.

    معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه در تحلیل جزئی، برخی اقدامات نیروی انتظامی و اشتباهات انکارناپذیر است، گفت: ممکن است برخی افراد سهمی در این تقصیر داشته باشند ولی نمی‌توان برای جزییات صحنه بیانیه داد؛ اگر افراد را روبرو کرد نزاع بی‌پایانی رخ خواهد داد.

    وی بر ضرورت ترسیم کلیت صحنه تاکید کرد و افزود: جزییات نمی‌تواند جوابگو باشد.

    *سوال دانشجو: ما جوانان، رهایی را در بی‌حجابی نمی‌بینیم؛ من یک جوان ۲۰ ساله هستم که نه کار دارم نه ماشین و نمی‌توانم حتی به ازدواج فکر کنم. از طرفی صدای ما شنیده نمی‌شود. ما در جبهه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرار گرفته‌ایم و مشکلات اقتصادی دغدغه کنونی مردم و باعث بروز چنین اعتراضاتی شده است. حاکمیت چه پاسخی در مقابل این دغدغه‌ها دارد؟ 

    یامین پور در پاسخ به این پرسش گفت: با تولید شبکه اجتماعی جهانی این موضوع شروع شد و رسانه‌ها در جریان آشوب‌های اخیر با عمیق‌تر کردن زخم و بردن به  کوچه بن بست موجب بر هم زدن تعادل روانی مسوولان جمهوری اسلامی شد.

    وی افزود: البته مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد که دولت در حال رفع آنها است که زمان بر است.

    * سوال دانشجو: چرا با اینکه نخواندن سرود ملی در همه کشورها جرم است در کشور ما برخوردی نمی‌شود؟

    یامین پور در پرسش به این پاسخ با بیان اینکه جرم بودن این موضوع را نمی‌دانم، اظهارداشت: تمرکز بی جهتی روی این موضوع اتفاق افتاد، لب زنی سرود ملی قبلا هم زیاد مرسوم نبود ولی در شرایط فعلی به یک موضوع بغرنج و  به عنوان نماد مبارزه با جمهوری اسلامی مطرح شد و در شبکه‌های جهانی ترند و به یک نماد تبدیل شد که تمرکزی بی.جا است.

    وی افزود: اعتراض، حق شهروندی است و دولت باید از این بخش حمایت کند ضمن اینکه امکان اعتراض را فراهم کرده و طی ۲ سال اخیر شاهد انبوه اعتراضات اقشار مختلف بودیم، کسی حق ندارد مردم را از حقوق شهروندی منع کند.

    دبیر شورای عالی جوانان کشور بیان کرد: این نشست به دستور رئیس جمهور برگزار شده و ایشان همواره بر 
    گفت وشنود مسایل و مشکلات مردم با مسوولان تاکید دارند.

    وی همچنین خواستار پاسخگویی استاندار خوزستان، نماینده و فرماندار به مشکلات مردم و دانشجویان شد و افزود: امنیت نظام و ایجاد امنیت روانی با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تامین می‌شود.

    * سوال دانشجو: چرا در بدنه دولت از نیروهای جوان استفاده نمی شود؟

    ​​​​​​یامین پور در پاسخ به این پرسش گفت: جوان گرایی در دولت  اتفاق افتاده است البته نباید انتظار داشت طیف وسیعی از مدیران باتجربه به سرعت برکنار شوند ولی در ۶ ماه نخست دولت، ۵۴ درصد انتصاب‌های مقامات از  معاون وزیر به بالا در هفت وزارتخانه عضو شورای عالی جوانان متولدان ۵۷ به این طرف منصوب شده اند.

    وی با اشاره به اینکه پنج هزار مدیر ارشد در کشور داریم، افزود: جوان گرایی ناقض تجربه گرایی نیست ولی از برنامه‌های دولت بوده و بکارگیری جوانان تحصیلکرده و قابل اعتماد در دستور کار است.

    * سوال  دانشجو: برای تخلیه انرژی جوانان چه  راهکاری پیشنهاد می کنید؟

    دبیر شورای عالی جوانان کشور در پاسخ به این پرسش بیان کرد: مهم‌ترین توصیه نظام برای تخلیه انرژی جوانان، ورزش است.

    وی افزود: برای تخلیه جنسی نیز ازدواج را به جوانان توصیه می‌کنیم؛ برای تحقق این موضوع جهت تسهیلگری ازدواج اقدامات فرهنگی زیادی انجام شده و هفت هزار کارگاه رایگان آموزشی در طول سال برگزار شده است.

    یامین پور اظهارداشت: دولت برای تامین حداقل امکانات موردنیاز ازدواج، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه بلندمدت با قسط کم ارائه می‌کند البته ضعف‌هایی برای ارائه تسهیلات نیز وجود دارد و همه بانک‌ها تکلیف دولت را به موقع اجرا نمی‌کنند که آنها هم شرایط خاص خود را دارند.

    وی افزود: تشکیل زندگی و رساندن آن به یک نرم آبرومند کار آسانی نیست و زندگی پله پله شکل می‌گیرد؛ دولت به اندازه توانش کار می‌کند و در تلاش است سالانه خدماتش را افزایش دهد.

    معاون‌ ورزش وزیر ورزش و جوانان گفت: نبود رونق اقتصادی و شغل پایدار موجب کاهش تمایل جوانان برای ازدواج شده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.