×
آخرین اخبار

درگیری مرزی بین طالبان و مرزبانی ایران در ولایت نیمروز

  • کد نوشته: 77117
  • ۱۴۰۰-۰۹-۱۱
  • 1352 بازدید
  • منابع محلی گفتند بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در ولایت نیمروز درگیری مرزی رخ داده است. در پی این گزارش، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز وقوع درگیری را تایید کردند.
    درگیری مرزی بین طالبان و مرزبانی ایران در ولایت نیمروز

    به گزارش دیدگاه نیوز، برخی خبرگزاری ها روز چهارشنبه ۱۰ آذر به نقل از شاهدان عینی نوشتند که نیروهای مرزی ایران داخل خاک افغانستان شده‌اند.

    همچنین آماج نیوز به نقل از برخی منابع محلی گزارش داد که طرف ایرانی در درگیری مرزی با طالبان در ولایت نیمروز از سلاح سنگین استفاده کرده و طالبان هم خودروهای «هاموی زرهی آمریکایی» را برای جنگیدن در برابر مرزبانان ایرانی به نیمروز فرستادند.

    در پی انتشار این خبرها، تسنیم گزارش داد که بعد از ظهر چهارشنبه در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک «سوءتفاهم مرزی» درگیری میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.

    این خبرگزاری در توضیح علت درگیری نوشت: «ماجرا از این قرار است که طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.»

    خبرگزاری فارس، درگیری چهارشنبه در منطقه هیرمند و در مرز افغانستان را بین «اشرار مسلح» و نیروهای مرزبانی ایران توصیف کرد و نوشت:‌ «اشرار مسلح پس از مواجهه با پاسخ قاطع نیروهای ایران مستقر در مرزهای شرقی مجبور به عقب‌نشینی شدند.»

    این خبرگزاری دلیل درگیری را «اختلاف بر سر اراضی کشاورزی در خط مرزی» دانست.

    سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در واکنش به درگیری رخ داده آن را «اختلاف مرزی» بین مرزنشینان خواند که «موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد» و «با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت‌شده و پایان یافته است».

    گزارش‌ها از تصرف سه پاسگاه مرزی ایران به دست طالبان خبر داده‌اند، اما فارس و تسنیم این خبر را رد کرد.

    در تاریخ ۱۶ مرداد و در پی تصرف این ولایت به دست طالبان، محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت نیروهای ارتش جمهوری اسلامی با تجهیزات کامل در مرز میلک مستقر شده‌ و به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *