×
آخرین اخبار

شهردار خرم‌آباد:
دامپزشکی به وظیفه خود در بحث عقیم‌سازی عمل نمی‌کند / معاونت دامپزشکی: وظیفه‌ای نداریم!

  • کد نوشته: 87855
  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۳
  • 321 بازدید
  • شهردار خرم‌آباد با رد ادعای معاونت سلامت دامپزشکی لرستان در ارتباط با نداشتن وظیفه‌ای در قبال سگ‌های بلاصاحب، خاطر نشان کرد: طبق شیوه‌نامه وظیفه ادارات عضو کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب مشخص شده است و طبق شیوه‌نامه، عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب بر عهده دامپزشکی است که از تعهدات خود سر باز می‌زند و متاسفانه شهرداری خرم‌آباد به تنهایی مبادرت به زنده‌گیری و نگهداری سگ‌ها می‌کند.
    دامپزشکی به وظیفه خود در بحث عقیم‌سازی عمل نمی‌کند / معاونت دامپزشکی: وظیفه‌ای نداریم!

    سعید فتوحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دیدگاه نیوز از لرستان، با اشاره به دلایل افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر خرم‌آباد، اظهار داشت: زاد و ولد، کوچ عشایر و هجوم از روستاها به شهر برای پیدا کردن غذا، عامل افزایش تعداد سگ‌ها در سطح شهر خرم‌آباد هستند که همین موضوع سبب مشکلاتی برای شهرداری شده است.

    وی به واحد ۵ نفره زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب در شهرداری خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: این واحد روزانه در حال فعالیت است که متاسفانه بخاطر حجم بالای کار تاکنون آن‌چنان که باید نتوانسته موثر واقع شود.

    شهردار خرم‌آباد ادامه داد: طبق شیوه‌نامه زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب، ۱۴ اداره مرتبط بایستی در این کار شهرداری را کمک و همراهی کنند که متاسفانه این ادارات به وظایف و تعهدات خود عمل نمی‌کنند و شهرداری خرم‌آباد در این بخش تنهاست، امیدواریم این ادارات پای کار بیایند تا بتوانیم هر چه سریعتر این مشکل را در سطح شهر خرم‌آباد برطرف کنیم که خدای ناکرده شاهد اتفاق ناگواری برای همشهریان عزیز نباشیم.

    فتوحی با تشریح اقدامات شهرداری برای مقابله با جولان سگ‌های بلاصاحب در روزهای آتی پرداخت و بیان داشت: جهت تسریع در جمع‌آوری این سگ‌ها، با یک پیمانکار قراردادی منعقد کرده‌ایم، ضمن اینکه ما قبلا برای زنده‌گیری هر سگ ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کردیم، اما این مبلغ را تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش دادیم که امیدوارم در هفته آینده جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر خرم‌آباد شدت بیشتری بگیرد.

    شهردار خرم‌آباد با رد ادعای معاونت سلامت دامپزشکی لرستان در ارتباط با نداشتن وظیفه‌ای در قبال سگ‌های بلاصاحب، خاطر نشان کرد: طبق شیوه‌نامه وظیفه ادارات عضو کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب مشخص شده است و طبق شیوه‌نامه، عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب بر عهده دامپزشکی است که از تعهدات خود سر باز می‌زند و متاسفانه شهرداری خرم‌آباد به تنهایی مبادرت به زنده‌گیری و نگهداری سگ‌ها می‌کند.

    در این بازدید علی دلیران، معاونت سلامت دامپزشکی لرستان با اشاره به کمیته ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی، خاطر نشان کرد: در سطح ملی این ساماندهی بر عهده معاونت عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، در سطح استانی معاونت عمرانی استانداری و شهرداری‌ها و در سطح شهرستان‌ها فرماندار و شهرداری با کمک دیگر دستگاه‌های مرتبط می‌باشد که بایستی همه دست به دست همه دهند که با این معضل اجتماعی مقابله کنند.

    وی به دلایل افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب اشاره کرد و افزود: این سگ‌ها سالانه ۲ بار زاد و ولد می‌کنند که در هر زایمان بین ۴ تا ۵ توله به دنیا می‌آورند و البته غذا دادن به این سگ‌ها توسط شهروندان از دلایل عمده جولان سگ‌ها در سطح شهرها است.

    معاونت سلامت دامپزشکی لرستان به تشریح روند ساماندهی سگ‌های بلاصاحب پرداخت و تصریح کرد: سگ‌های بلاصاحب بایستی توسط شهرداری زنده‌گیری و به این محل انتقال داده شود، سپس غربالگری و واکسینه شوند و سگ‌های بیمار معدوم سازی شوند، بعد از آن این سگ‌ها عقیم‌سازی و در نهایت واگذار شوند.

    دلیران با اشاره به دیگر دستگاه‌های مرتبط با ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، گفت: شهرداری بایستی از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی جهت تامین دارو و دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان در بحث عقیم‌سازی بهره بگیرد.

    وی با اشاره به وظایف اداره کل دامپزشکی لرستان در کمیته ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، تصریح کرد: در بحث عقیم‌سازی دامپزشکی هیچ وظیفه‌ای ندارد و تنها ضد عفونی، سم‌پاشی و واکسیناسیون(هاری) این سگ‌ها بر عهده دامپزشکی است.

    معاونت سلامت ادامه داد: شهرداری خرم‌آباد بایستی با یک جراح متخصص دامپزشک قرارداد منعقد کند که بتواند سگ‌ها را عقیم کند و یا دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان را پای کار بیاورد که بتواند به صورت رایگان یا هزینه کمتری این کار را انجام دهد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *