×
آخرین اخبار

خسارت چند هزار میلیاردی مدیرعامل معزول پتروشیمی مسجدسلیمان به بازنشستگان

  • کد نوشته: 91341
  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۱
  • 1047 بازدید
  • صندوق بازنشستگی کشوری با هدف سودآوری در شرکت پتروشیمی «مسجد سلیمان» با بخش خصوصی مشارکت کرد. اما درحال حاضر به‌دلیل عدم اجرای تعهدات مدیرعامل پیشین شرکت؛ سودآورترین سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت پتروشیمی «جم» در خطر مصادره قرار گرفته است.
    خسارت چند هزار میلیاردی مدیرعامل معزول پتروشیمی مسجدسلیمان به بازنشستگان

    به گزارش دیدگاه نیوز، نام پتروشیمی «مسجد سلیمان» نخستین بار با مراسم افطاری لاکچری آن بر سر زبان‌ها افتاد. مراسمی که پرده از یک بریز و بپاش لاکچری در این پتروشیمی برداشت و پایان تلخی را برای مدیرعامل آن رقم زد. مدیرعامل معزولی که به اخلال در نظام ارزی و اختلاس و تضییع اموال عمومی و پول‌شویی متهم بود. بیشتر از بخش خصوصی او را خصولتی و وابسته به جریان خاصی می‌دانند.

    این روزها دوباره پتروشیمی «مسجدسلیمان» با مدیرعامل پیشین خود خبرساز شده است. مدیرعامل معزول این‌ بار درخواست فروش ۱۰ درصد از سهام خود در شرکت را داده که طبق اساسنامه شرکت این کار او کاملا قانونی است.

    اما آنچه که این روزها مورد انتقاد است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ عدم اجرای تعهدات و تخلفات مدیرعامل پیشین پتروشیمی «مسجد سلیمان» در زمان مدیریتش است. تخلفاتی که تاکنون پاسخگوی آنها نبوده است.

    افطاری لاکچری پتروشیمی مسجدسلیمان از جیب صندوق بازنشستگی کشوری!

    مدیرعامل معزول کیست؟

    اما مدیرعامل معزول پتروشیمی «مسجدسلیمان» کیست؟ یوسف داوودی مالک ۳۴.۵ درصد از سهام پتروشیمی «مسجد سلیمان» است.

    داوودی در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی مدیرعامل بود و در دولت رئیسی، امپراطوری او بر پتروشیمی «مسجدسلیمان» پایان یافت. شاید جالب باشد بدانید در روزی که محسن رضایی از کمیسیون اقتصادی دولت رئیسی حذف شد؛ یوسف داوودی نیز از مدیریت پتروشیمی «مسجد سلیمان» عزل شد.

    مشارکت پرحاشیه

    ماجرای پتروشیمی «مسجدسلیمان» از ابتدای دهه نود آغاز می‌شود. سال ۱۳۸۹ این مجموعه کلنگ‌زنی شده و در سال ۱۳۹۵ پیشنهاد مشارکت با صندوق بازنشستگی کشوری از سوی داوودی مطرح می‌شود. صندوق بازنشستگی کشوری نیز پس از بررسی این پیشنهاد در کمیته‌های مختلف سازمان، مشروط به انجام یکسری تعهدات از سوی فروشنده، با مشارکت در این پروژه موافقت کرد. هم‌اکنون صندوق بازنشستگی کشوری با ۶۶.۵ درصد سهام پتروشیمی «مسجد سلیمان»، سهام‌دار اصلی این شرکت است.

    پتروشیمی «جم» در گروی شرکت چینی

    اخذ تسهیلات (فاینانس) ۴ میلیارد یوان و ۸۰۵ میلیون یوان از بانک چینی به منظور تامین مالی، یکی از شروط صندوق بازنشستگی کشوری برای مشارکت در این پروژه بود. شروطی که درحال حاضر بلای جان سودآورترین سرمایه صندوق بازنشستگی پتروشیمی «جم» شده است. گفتنی است که وصندوق «صندوق بازنشستگی کشوری» مالک بیش از ۲ میلیارد سهم از سهام شرکت پتروشیمی است.

    پس از عقد قرارداد و مشارکت در سال ۱۳۹۶ داوودی به‌عنوان مدیرعامل برای تامین مالی پروژه و انجام تعهدات خود اقدام به اخذ وام از بانک چینی کرد. بانک «صنعت و معدن» به‌عنوان بانک عامل از سوی طرف چینی معرفی شد. از آنجایی که سهام‌دار اصلی شرکت، صندوق بازنشستگی کشوری محسوب می‌شود؛ تمامی وثایق مورد نیاز در بانک «صنعت و معدن» توسط سهام‌دار عمده یعنی صندوق بازنشستگی کشوری تامین شد. بخشی از سهام شرکت پتروشیمی «جم» به‌عنوان ضمانت در بانک گذاشته شد.

    طبق زمان‌بندی پروژه باید درسال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری می‌رسید و بازپرداخت تسهیلات آن از زمان افتتاح شرکت آغاز می‌شد.

    پتروشیمی مسجدسلیمان از نگاهی دیگر / ابهامات و ناگفته ها

    اما به‌دلیل عدم اجرای تعهدات توسط مدیرعامل، این پروژه در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد. تاخیر در افتتاح پروژه، شرکت را در بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه کرد. علاوه‌بر اقساط معوقه، شرکت جریمه نیز شد. حال شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک «صنعت و معدن» وثایق شرکت را به اجرا گذاشته است. ضمانت «وصندوق» در بانک ۲ میلیارد سهم پتروشیمی «جم» با ارزشی نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان است. درصورت توقیف وثیقه شرکت، شاهد پیامدهای اسفباری برای صندوق بازنشستگی کشوری و پتروشیمی «جم» خواهیم بود.

    تخلفات پی در پی

    این پایان ماجرای داوودی در پرونده وام نیست. صندوق بازنشستگی کشوری پس از خرید سهام شرکت متوجه پنهان‌کاری مدیرعامل شرکت درباره‌ تعهد پرداخت ۳۰۰ میلیون یوان برای تامین مالی پروژه شد. تعهدی که درهنگام خرید آگاهانه افشا نشده بود و پس از مشارکت، صندوق بازنشستگی کشوری متوجه این موضوع می‌شود. براساس قرارداد تمامی مسئولیت‌ تسویه تعهدات و بدهی‌ها و ادعاهای ثبت نشده یا پنهان یا رسیدگی نشده همواره برعهده فروشنده است. بدهی که مدیرعامل معزول هیچگاه زیربار آن نرفته و پرداخت نشد.

    به‌نام بازنشستگان، به‌کام خاندان داوودی

    عدم اجرای تعهدات وام، تنها تخلف داوودی مدیرعامل معزول نیست، او بدون اخذ مجوز از صندوق بازنشستگی کشوری شرکت پتروپالایش بختیاری را تاسیس کرد. در این پرونده اراضی پتروشیمی «مسجد سلیمان» به پتروپالایش «بختیاری» واگذار شده است.

    یکی دیگر از ماجراهای داوودی، انعقاد قراردادهای متعدد با شرکت «ارژنگ ستبر تاراز» متعلق به فرزند و برادر از طریق ترک تشریفات مناقصه است.

    شکایت‌های بی‌نتیجه

    هلدینگ صبا انرژی متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری از یوسف داوودی مدیرعامل پیشین شرکت پتروشیمی «مسجدسلیمان» به اتهام اخلال در نظام ارزی و اختلاس و تضیعع اموال عمومی و پولشویی شکایت کرده است. این هلدینگ با استناد به نامه شماره ۲۰۹۶۱ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۰۸ و گزارش سال ۱۳۹۹ سازمان بازرسی کل کشور با موضوع بررسی عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری در سرمایه‌گذاری شرکت صنایع پتروشیمی «مسجد سلیمان» اقدام به طرح شکایت کرده است. شکایتی که گفته می‌شود منجر به صدور حکم جلب یوسف داوودی شده، البته این حکم هیچگاه اجرایی نمی‌شود.

    لَعجَلاالتاکنون هیچ نهاد نظارتی و قضایی او را ملزم به پاسخگویی درباره‌ی عدم اجرای تعهدات و تخلفاتی که انجام داده، نکرده است. باتوجه به اینکه صندوق بازنشستگی کشوری سهام‌دار اصلی این شرکت است؛ انتظار میرود این صندوق و وزارت کار، حقوق قشر مظلوم بازنشستگان را جزو خطوط قرمز خود دانسته و با جدیت بیشتری پیگیر حقوق این قشر باشد و انتظار میرود دستگاه‌های نظارتی و قضایی به‌ویژه مدعی‌العموم برای اختلاس و تضیع حقوق بیت‌المال باید به این پرونده ورود کند و سکوت در این‌باره دیگرجایز نیست.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    منبع: اقتصاد آنلاین

    نوشته های مشابه

    7 پاسخ به “خسارت چند هزار میلیاردی مدیرعامل معزول پتروشیمی مسجدسلیمان به بازنشستگان”

    1. ناشناس گفت:

      همه اینهای که گفته شد در این متن اراجیفی بیش نبوده چون هیچ کدام از این اتهامات به آقای داودی اثبات نشده در هیچ دادگاهی تمام

    2. ناشناس گفت:

      اگه داودی نبود هیچ پالایشگاهی راه اندازی نمیشد کاری نکنید که هیچ بختیاری جرات سرمایاگذاری در مناطق بختیاری نشین را نداشته باشد نقاط قوت داودی را هم ببینید ضمن اینکه ایشون مالک بیش از یک سوم این پالایشگاه است هیچ کس خانه خود را خراب نمیکند اگه هم تخلفاتی کرده باشه راه قانونی بسیار وجود دارد ضمنا من تا الان حتی یکبار ایشون ندیدم فقط عملکرد ونیت خیر ایشون که دیدم از عملکرد وی دفاع نمودم

    3. ناشناس گفت:

      متاسفم برات اقای حیدری که فقط نون به نرخ روز می خوری

      • با درود و عرض ادب و تشکر از شما بابت اظهار نظر در زیر پست های خبر روز، عرض کنم خدمتتون که باید برای مفسدین اقتصادی ای که خون مردم رو در شیشه کرده و از پول جیب من و شما ارتزاق می کنند و مردم شهر رو به حال خودشون رها کردند می بایست بیشتر متاسف بود. وگرنه من قبلاً هم گفتم که: وظیفه ی ما اطلاع رسانیست و قضاوت با مخاطبین عزیز هست. نظر جنابعالی هم بسیار محترم بوده اما چه حیف که مهم نیست.

        • ناشناس گفت:

          آقای حیدری حضرت عالی چون سهم خواهی داشتی ازپتروشیمی ونریدن برات الان زر مفت میزنی

          • با درود و عرض ادب و تشکر از ادبیات بسیار زیبای خانوادگی شما.

            متاسفانه هر وقت که دوستان در پتروشیمی پاسخی در برابر حقیقت ندارند مزخرفاتی همچون سهم خواهی و باج خواهی را روانه مطالبه گران شهرستان می کنند. اینگونه ادبیات از داوودی دوستان برای ما همچون خاطره ایست که قدیمی شده است.

            و من الله التوفیق

    4. ناشناس گفت:

      تهمت و افترای بدون اثبات یعنی جنایت و خیانت در حق مردم بختیاری و مسجدسلیمانه .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *