×
آخرین اخبار

خداحافظی با بسته خاندوزی / چشم امید بورس به بسته حمایتی جدید

  • کد نوشته: 102942
  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۸
  • 141 بازدید
  • سال گذشته بود که وزیر اقتصاد در راستای حمایت از بورس نرخ بهره را در محدود ۲۰ درصد اعلام کرد. اما روز گذشته نرخ بهره بانکی در آستانه ۲۱ درصدی شدن قرار گرفت.

    خداحافظی با بسته خاندوزی / چشم امید بورس به بسته حمایتی جدید

    به گزارش دیدگاه نیوز، آذر ماه سال گذشته بود که وزارت اقتصاد از بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه رونمایی کرد. این بسته تنها ۱۰ بند داشت و کارکرد آن حمایت از بازار سرمایه بود.

    اما پس از گذشت حدود یکسال هنوز این بسته ۱۰ بندی اجرایی نشده است و روز گذشته یکی دیگر از بندهای این مصوبه نقض شد و نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت.

    روز ۲۸ آذر ماه بود که وزیر اقتصاد از یک بسته ۱۰ بندی برای حمایت از بازار سرمایه رونمایی کرد. در آخرین بند این مصوبه آمده بوده که بانک مرکزی برای مداخله در بازار ثانویه اوراق نرخ سود بین بانکی را در سقف ۲۰ درصد در نظر می‌گیرد.

    اما برخلاف این مصوبه و بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر به ۲۰٫۹۸ درصد رسید و آستانه ۲۱ درصدی شدن قرار گرفت.

    با وجو این موضوع روز گذشته سازمان بورس از مصوبه‌ای جدید برای حمایت از بازار سرمایه رونمایی کرد.

    عدم اجرایی شدن مصوبه‌های قبلی این ترس را در سهامداران ایجاد می‌کند که این مصوبه جدید ۱۰ بندی سازمان بورس نیز به مشکل برخورد کند.

    کارشناسان عقیده دارند بخشی از این مصوبه مشکل دارد و به نوعی اجرایی نیست. اما کلیت حمایت از بازار سرمایه درست و سازمان بورس باید زورتر به فکر حمایت می‌افتاد.

    در حال حاضر مهمترین معضل بورس بی‌اعتمادی است و این عدم تحقق وعده‌ها؛ همانند افزایش نرخ بهره بین بانکی باعث می‌شود  که دیگر سهامداران امیدی نسبت به بورس نداشته باشند.

    تقربیا ۱۰ ماه پیش بود که بسته ۱۰ بندی وزارت اقتصاد درخصوص حمایت از بازار سرمایه منتشر شد. آخرین بند این مصوبه در ثبات نرخ بهره بین بانکی بود اما در روزهای گذشته نرخ بهره به رمز خود رسید و احتمالا هفته آینده شاهد رکورد شکنی این مصوبه باشیم که این موضوع به ماهیت بازار سرمایه و اعتماد سهامداران آسیب می‌زند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.