×
آخرین اخبار

خبرنگار زنی که با نماینده طالبان مصاحبه کرد از افغانستان گریخت

  • کد نوشته: 70801
  • ۱۴۰۰-۰۶-۰۹
  • 827 بازدید
  • پس از ورود طالبان به کابل در اواسط مردادماه، بهشته ارغند در افغانستان تاریخ‌ساز شد. ارغند که در شبکه خبری طلوع افغانستان گوینده بود، با یک نماینده بلندپایه طالبان مصاحبه تلویزیونی کرد. این مصاحبه تیتر خبرهای جهان شد.
    خبرنگار زنی که با نماینده طالبان مصاحبه کرد از افغانستان گریخت

    به گزارش دیدگاه نیوز ، دو روز بعد، ارغند دوباره مصاحبه‌ای خبرساز کرد، این بار با ملاله یوسف‌زی، فعال مدنی پاکستانی که از ترور طالبان جان سالم به در برد. این اولین بار بود که یوسف‌زی با یک شبکه تلویزیونی افغان مصاحبه می‌کرد.

    اما به‌رغم این درخشش، ادامه کارش متوقف شد و ارغند با توجه به خطرهایی که بیشتر روزنامه‌نگاران و مردم عادی افغانستان با آن مواجه‌اند، تصمیم گرفت کشورش را ترک کند.

    او در گفت‌و‌گو با سی‌ا‌ن‌ان که از طریق واتس‌اپ صورت گرفت، به روایت تجربه‌اش در دو هفته گذشته می‌پردازد.

    ارغند گفت: «کشور را ترک کردم چون مثل میلیون‌ها نفر دیگر، از طالبان می‌ترسم.»

    به گفته سعد محسنی، صاحب تلویزیون طلوع، مورد ارغند نمایانگر وضعیت افغانستان است.

    محسنی به سی‌ان‌ان گفت: «تقریبا تمام خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مطرح کشور را ترک کرده‌اند. به‌شدت در تقلا و تکاپوییم تا افراد جدیدی را جایگزین کنیم. ما دو چالش داریم، افراد را خارج کنیم [چون احساس امنیت نمی‌کنند] و به کار [تلویزیون] ادامه دهیم.»

    ارغند ۲۴ ساله است. او به سی‌ان‌ان گفت کلاس نهم بود که تصمیم گرفت روزنامه‌نگار شود، بعد از این‌که یکی از معلم‌هایش اجازه داد پای تخته برود و «مثل یک گوینده تلویزیون» خبر بخواند.

    ارغند مدرک کارشناسی روزنامه‌نگاری از دانشگاه کابل دارد. با چند خبرگزاری و رادیو کار کرد و سرانجام، در سال جاری به‌عنوان گوینده خبر به طلوع‌نیوز پیوست.

    به گفته ارغند، یک ماه و ۲۰ روز از کارش نگذشته بود که طالبان آمد.

    محسنی در مطلبی که در واشینگتن‌پست منتشر کرد، نوشت مصاحبه ۲۶ مرداد با طالبان «اولین بار در تاریخ افغانستان بود که یک نماینده طالبان در برنامه زنده تلویزیونی شرکت می‌کرد و در استودیو مقابل یک گوینده زن می‌نشست»، او در ادامه افزود طالبان در تلاش بود «از خود چهره‌ای میانه‌رو به نمایش بگذارد».

    ارغند گفت مصاحبه‌ دشواری بود «اما این کار را به‌خاطر زنان افغان کردم».

    او در ادامه شرح داد: «به خودم گفتم یکی از ما باید شروع کند… اگر خانه‌نشین شویم یا سر کار نرویم، آن‌ها می‌گویند خانم‌ها خودشان نمی‌خواهند کار کنند، اما به خودم گفتم کارت را شروع کن. و به آن عضو طالبان هم گفتم ما حقوق خودمان را می‌خواهیم، می‌خواهیم کار کنیم، می‌خواهیم و باید در جامعه باشیم. این حق ماست.»

    اما هر روز که می‌گذشت روایت‌های جدیدی از طالبان شنیده می‌شد که رسانه‌های خبری را هدف ارعاب و تهدید قرار می‌داد.

    دو روز پس از مصاحبه با یوسف‌زی، ارغند از این فعال مدنی کمک خواست و سه‌شنبه هفته گذشته، همراه چند نفر از اعضای خانواده‌اش سوار هواپیمای نظامی قطر شد و کشور را ترک کرد.

    او در پایان به سی‌ان‌ان گفت امیدوار است به کشورش برگردد و افزود: «اگر طالبان به آنچه می‌گوید عمل کند‌ــ به آنچه قول داده‌ــ و وضعیت بهتر شود، و بدانم در امنیتم و خطری تهدیدم نمی‌کند، به کشورم برمی‌گردم و برای کشورم کار می‌کنم، برای مردمم.»

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *