×
آخرین اخبار

جو بایدن: خروج از افغانستان بهترین گزینه بود، مبارزه با تروریسم را بدون جنگ زمینی ادامه می‌دهیم

  • کد نوشته: 71028
  • ۱۴۰۰-۰۶-۱۰
  • 885 بازدید
  • جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، در اولین سخنرانی خود پس از پایان حضور آمریکا در افغانستان، از اقدام خود در پایان دادن به خروج از این کشور و اتمام عملیات تخلیه فرودگاه کابل دفاع کرد و گفت: «خروج از افغانستان بهترین گزینه برای ایالات متحده بود ولی آمریکا به مبارزه با تروریسم در افغانستان و دیگر کشورها بدون جنگ زمینی ادامه خواهد داد.»
    جو بایدن: خروج از افغانستان بهترین گزینه بود، مبارزه با تروریسم را بدون جنگ زمینی ادامه می‌دهیم

    به گزارش دیدگاه نیوز ، جو بایدن با تاکید براینکه دوران مداخله‌های بزرگ نظامی به پایان رسیده است، گفت که «جنگ افغانستان به پایان رسیده است، خروج از افغانستان بهترین گزینه برای ایالات متحده بود و من نسل جدیدی از آمریکایی‌ها را به افغانستان نمی‌فرستم.»

    رییس جمهوری آمریکا با بیان اینکه «ما هیچ علاقه‌ای به ماندن در افغانستان نداریم به جز برای جلوگیری از هرگونه حمله به آمریکا»، گفت: با وجود خروج از افغانستان، ماموریت ما در آن‌جا به پایان نرسیده است. ما به جنگ تروریسم در افغانستان و دیگر کشورها بدون جنگ زمینی ادامه خواهیم داد.

    بایدن که پیشتر در ارتباط با نحوه خروج از افغانستان که منجر به سقوط کابل به دست طالبان و کشته شدن نزدیک به دویست نفر از جمله سیزده نظامی آمریکایی در جریان حمله انتحاری شاخه خراسان داعش به فرودگاه کابل شد، مورد انتقاد قرار گرفته بود، طی شبانه روز گذشته نیز با موجی از انتقادات به خاطر پایان دادن به عملیات تخلیه فرودگاه کابل مواجه شده است.

    شماری از چهره‌ها و سناتورهای جمهوری‌خواه و همچنین نظامیان بازنشسته گفتند که دستور بایدن برای پایان دادن به عملیات تخلیه فرودگاه کابل سبب شده شماری از شهروندان آمریکایی «پشت خطوط دشمن» در افغانستان جا بمانند.

    رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به این انتقادات روز سه‌شنبه طی سخنانی گفت که «فرماندهان میدانی و مشاوران نظامی ما همگی در مورد پایان عملیات تخلیه فرودگاه کابل اتفاق نظر داشتند.»

    بایدن البته تایید کرد که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ شهروند آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند ولی گفت که بیشتر این افراد شهروندان دو تابعیتی هستند.

    با این حال بایدن تاکید کرد که ما مصمم هستیم که آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان را تخلیه کنیم. او به روش و برنامه دولت آمریکا برای تخلیه این شهروندان اشاره نکرد.

    رییس جمهوری آمریکا همزمان تاکید کرد که ما اقدامات طالبان و پایبندی آنها در انجام تعهدات‌شان را دنبال می‌کنیم.

    جو بایدن همچنین بار دیگر از تصمیم خود برای خروج از افغانستان دفاع کرد و با تاکید براینکه زمان خروج از افغانستان فرا رسیده بود، گفت که ما برای حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی به افغانستان رفته بودیم.

    بایدن همزمان بخشی از مسئولیت خروج از افغانستان را متوجه دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین، دانست و با اشاره به مذاکرات دولت ترامپ با طالبان مدر دوحه، گفت که من بعد از ورود به کاخ سفید، دو گزینه داشتم پایبند بودن به توافق با طالبان یا شدت دادن جنگ و افزایش نیروهای اعزامی به افغانستان. بایدن البته گفت که من مسئولیت تصمیم خروج از افغانستان را بر عهده می‌گیرم.

    سخنان بایدن درحالی بیان شد که دونالد ترامپ پیشتر اقدامات بایدن و دولت او در نحوه خروج از افغانستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده است و همزمان روز گذشته نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره گفتند که برای بررسی عملکرد بایدن جلسه تشکیل داده‌اند.

    با این حال جو بایدن در سخنان روز سه شنبه خود با بیان اینکه «ما هیچ علاقه‌ای به ماندن در افغانستان نداریم به جز برای جلوگیری از هرگونه حمله به آمریکا»، از منتقدان تصمیم خود پرسید که منافع آمریکا در تمدید مدت اقامت در افغانستان چیست.

    رییس جمهوری آمریکا افزود که جنگ افغانستان برای آمریکا دو هزار میلیارد دلار هزینه داشته است، تاکید کرد که اولویت‌های آمریکا را رقابت با چین و روسیه تعیین می‌کند و روسیه و چین می‌خواستند ایالات متحده یک دهه دیگر هم در افغانستان باقی بماند.

    پیشتر نیز مقام‌های دولت بایدن، گفته بودند که او بنا دارد با خروج از افغانستان بیش از پیش بر مقابله با چین تمرکز کند.

    رییس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنان خود خطاب به داعش گفت: «کار ما هنوز با شما تمام نشده است.» او همچنین خطاب به شاخه خراسان داعش که مسئولیت حمله انتحاری به فرودگاه کابل که منجر به کشته‌شدن نزدیک ۲۰۰ نفر از شهروندان افغان و ۱۳ نظامی آمریکایی شد، گفت: ایالات متحده نمی‌بخشد و فراموش نمی‌کند، ما شما را شکار می‌کنیم.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *