×
آخرین اخبار

جلوی ثبت ورزش زورخانه‌ای در یونسکو به نام جمهوری آذربایجان را بگیرید

  • کد نوشته: 108620
  • ۱۴۰۱-۰۹-۱۳
  • 276 بازدید
  • رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت که وزارت میراث فرهنگی و سایر مسئولان باید جلوی ابلاغ مصوبه «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» در یونسکو به جمهوری آذربایجان را بگیرند.

    جلوی ثبت ورزش زورخانه‌ای در یونسکو به نام جمهوری آذربایجان را بگیرید

    سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز پنجشنبه گذشته از ثبت «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» به نام جمهوری آذربایجان در فهرست میراث ناملموس بشری خبر داد.

    مهرعلی باران چشمه رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در این باره اظهار داشت: در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ یعنی ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی و بنا به درخواست کشور جمهوری اسلامی ایران، در فهرست میراث معنوی یونسکو که جلسه آن در کنیا برگزار شد، «آیین‌های فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای» به‌عنوان میراث معنوی بشریت به ثبت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد رسید و سند آن در فدراسیون موجود است. بنابراین آیین فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای در سال ۸۹ به نام ایران در یونسکو ثبت شده است.

    وی افزود: کشور آذربایجان که زمانی قلمرو ایران بوده، پیشنهاد داده است که «فرهنگ ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای» به نام آنها ثبت شود که این در جلسه هفته گذشته در مراکش مورد تصویب یونسکو قرار گرفت و در واقع کلمه‌ای در آن تغییر کرده است.

    باران چشمه همچنین خاطر نشان کرد: ما در فدراسیون ایران و همچنین مهرعلیزاده رئیس فدراسیون بین‌المللی، قبل از برگزاری اجلاس اخیر، هم کتبی، هم شفاهی و همه جوره پورعلی مدیرکل ثبت آثار ملی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین دارابی که معاون وزیر است را در جریان گذاشتیم و آنها کاملاً در جریان این ماجرا بودند. این دو نفر الان مراکش هستند و در اجلاس هم حضور داشتند.

    رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تصریح کرد: پیشنهاد آذربایجان در جلسه یونسکو مطرح و تصویب شده، ولی هنوز ابلاغ نشده است. آذربایجان تا زمان قاجار تحت قلمرو ایران بوده و این ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در آن سرزمین هم انجام می‌شده است. اینها اسنادی را نشان داده‌اند مبنی بر اینکه مردم‌شان این ورزش را انجام می‌دهند و این ورزش را دوست دارند. برای یونسکو مهم این نیست که اگر چیزی به نام کشوری ثبت شده، به نام کشور دیگری ثبت نشود. البته این اظهارات آقای پورعلی است که اینگونه گفته است. او گفته است که برای یونسکو محدودیتی در ثبت آثار چند کشور وجود ندارد. با این وجود ما به‌عنوان فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ایران هم به‌صورت کتبی و هم شفاهی پیام دادیم که از این کار جلوگیری کنید. حداقل اینکه عبارت ورزش زورخانه‌ای را از این مورد کشور آذربایجان حذف کنند، ولی متأسفانه این کار انجام نشده است.

    باران چشمه در ادامه یادآور شد: کاری که باید انجام بدهیم، این است که کمک کنیم تا توسط نماینده ایران در یونسکو و وزارت میراث فرهنگی و دیگران، اجازه ندهیم یونسکو این مصوبه را ابلاغ کند. در واقع جلوی ابلاغ آن را بگیریم. این کار به نظرم شدنی است و می‌توانیم آن را انجام بدهیم.

    وی تصریح کرد: می‌گویند فدراسیون و وزارت ورزش خواب هستند یا بیدار؟ ما خیلی هم بیدار و هوشیاریم، ولی در سازمان یونسکو نماینده‌ای از فدراسیون و وزارت ورزش وجود ندارد و وزارت میراث فرهنگی نماینده دارد و نماینده‌اش هم حضور داشته است. برخی از دوستان مغرض گفته‌اند که وزارت ورزش و فدراسیون خواب هستند، در حالی که ما هشدار داده و یک ماه قبل نامه رسمی به وزارت میراث فرهنگی زده بودیم و کاملاً در جریان بودند.

    رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در پاسخ به این پرسش که «پس چرا این مسئولان اقدامی نکرده‌اند؟»، اظهار داشت: الان نمی‌توانیم بگوییم که کاری انجام نداده‌اند، چون آنجا نبودیم که ببینیم چه کار کرده‌اند. دیشب هم که پیگیری کردم، گفتند موضوع را دنبال کرده‌اند، ولی به هر حال رأی را آنگونه دادند. حالا اینکه دقیقاً چه گذشته است، باید این دوستان بازگردند و از آنها سؤال شود. به هر حال وزارت میراث فرهنگی متولی اینگونه مسائل در کشور است.

    باران چشمه خاطرنشان کرد: در شاهنامه و آثار شاعران بزرگ ایران، از چوگان و ورزش زورخانه‌ای نام برده شده است و همه دنیا می‌دانند که این ورزش‌ها برای کشور ایران است. به هر حال آذربایجان هم با توجه به جریانات سیاسی که دنبال می‌کند، در پی چنین مباحثی است و باید ما اینجا خیلی هوشیارانه عمل کرده و جلوی آنها را بگیریم. این مسئله برای ما از دست نرفته است و ما هنوز سند داریم. آذربایجانی‌ها عنوانش را عوض کرده‌اند، یعنی عبارت «آیین‌» در آیین‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را تبدیل به «فرهنگ» پهلوانی کرده‌اند. آذربایجان شیطنت می‌کند که دوستان باید فعال‌تر از این عمل کنند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    3 پاسخ به “جلوی ثبت ورزش زورخانه‌ای در یونسکو به نام جمهوری آذربایجان را بگیرید”

    1. ناشناس گفت:

      این همه چیز ثبت نشده است شما هم ابگوشت را ثبت کنید

    2. ناشناس گفت:

      وبه نام کورش کویر ثبت نمایید

    3. ناشناس گفت:

      ای خدا. ببین مغول هاهم دارن برامون قدعلم میکنن. ببین ب کجارسیدیم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *