×
آخرین اخبار

جزئیات کامل از نحوه و شرایط ثبت نام پیش فروش خودرو در سال ۹۹

  • کد نوشته: 25556
  • ۱۳۹۹-۰۲-۲۳
  • 506 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز؛ ثبت نام از کلیه متقاضیان واجد شرایط خودرو بدون محدودیت زمانی و ۲۴ ساعته است که در صورت تکمیل ظرفیت در روش پیش فروش متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت. برای ثبت نام ۵۰ درصد قیمت روز مصوب خودرو اخذ می شود و پیش فروش […]

    جزئیات کامل از نحوه و شرایط ثبت نام پیش فروش خودرو در سال ۹۹

    به گزارش دیدگاه نیوز؛ ثبت نام از کلیه متقاضیان واجد شرایط خودرو بدون محدودیت زمانی و ۲۴ ساعته است که در صورت تکمیل ظرفیت در روش پیش فروش متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت.

    برای ثبت نام ۵۰ درصد قیمت روز مصوب خودرو اخذ می شود و پیش فروش تا ۱۲ ماهه در سقف ۶۰ درصد ظرفیت تولید بدون احتساب سود مشارکت خواهد بود.
    همچنین مشارکت در تولید ۱۲ تا ۲۴ ماهه در سقف ۵۰ درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداقل ۶ درصد و مشارکت در تولید ۲۴ تا ۳۶ ماهه در سقف ۱۵ درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداکثر ۱۲ درصد خواهد بود.
    متقاضیان امکان انتخاب روش خرید به صورت پیش فروش یا مشارکت تولید را در مرحله ثبت نام دارا می باشند و خودروسازان مکلف به فروش خودرو به ترتیب اولویت پیش فروش، مشارکت در تولید یکساله و دوساله در خودروهای قابل عرضه می باشند.
    همچنین ظرفیت تولید قابل فروش با در نظر گرفتن تعهدات معوق و جاری توسط کمیته خودرو محاسبه شود و سود انصراف ، ۳ درصد کمتر از سود مشارکت مندرج در قرارداد مشارکت در تولید است.
    از سوی دیگر درصد سود مشارکت براساس وضعیت عرضه و تقاضای خودرو با توجه به اصلاح آئین نامه رعایت حقوق مصرف کنندگان خودرو قابل بازنگری است.

    نحوه ثبت نام فروش فوق العاده

    طراحی و اجرای سازوکار لازم توسط خودروساز در خصوص ثبت نام شفاف و در قالب سامانه های الکترونیکی به نحوی که امکان استفاده از روبات یا هک سایت غیر ممکن شود.
    ثبت نام اولیه از کلیه متقاضیان خودرو براساس اعلام عمومی در بازه زمانی یک هفته ای با باز شدن درگاه ثبت نام به قیمت فروش قطعی بدون محدودیت برای متقاضیان واجد شرایط با اخذ۵۰ درصد قیمت مصوب خودرو انجام خواهد شد.
    همچنین قرعه کشی توسط خودروسازان جهت اولویت بندی تحویل خودرو ظرف یک هفته پس از پایان ثبت نام با حضور مراجع نظارتی انجام می شود و اطلاع رسانی فهرست انتخاب شدگان نهایی از طریق سایتهای خودروسازان ظرف ۴۸ ساعت پس از اتمام قرعه کشی خواهد بود.

    تکمیل الباقی وجه (۵۰ درصد باقیمانده) پس از اعلام نتیجه قرعه کشی ظرف مدت یک هفته باید صورت پذیرد و فروش فوق العاده تا سقف ۴۰ درصد ظرفیت تولید و تحویل حداکثر سه ماهه بدون سود مشارکت است.
    همچنین تحویل خودرو به مشتریان حداکثر تا سه ماه پس از قرعه کشی براساس تقدم تکمیل وجه خواهد بود.
    استرداد وجوه واریزی افرادی که نام آنها در قرعه کشی اعلام نگردیده حداکثر یک هفته پس از پایان ثبت نام است و در صورت عدم تکمیل وجه به موقع، ظرف یک هفته وجه واریزی مسترد شده و اولویت واگذاری کان لم یکن می گردد.
    همچنین خودرو سازان موظفند به منظور ایجاد امکان مساوی در ثبت نام متقاضیان، مطابق ضوابط سامانه امتا قبل از ثبت نام ، سایت خود را گشایش نموده و پس از تکمیل پروفایل کامل متقاضیان، نسبت به صدور نام کاربری و رمز عبور اقدام نماید.
    عرضه های بعدی در قالب این ضوابط توسط خودروسازان در سقف ۴۰ درصد تولید سالانه انجام خواهد شد و ظرفیت تولید قابل فروش با در نظر گرفتن تعهدات معوق و جاری توسط کمیته خودرو محاسبه شود.

    شرایط ثبت نام متقاضیان

    هر کد ملی یک خودرو می تواند ثبت کند و سن متقاضیان باید بالای ۱۸ سال باشد و فاصله زمانی از آخرین خرید (۳۶ ماهه)، دارا بودن گواهینامه رانندگی، سند در رهن یکساله (صرفا فروش فوری) و عدم امکان صلح در قراردادهای فروش از دیگر شرایط ثبت نام است.
    از دیگر محدودیت ها و شرایط ثبت نام به غیر فعال نمودن گارانتی خودرو پس از سه ماه از تاریخ تحویل در صورت عدم مراجعه برای سرویس اولیه، تعلق شماره حساب بانکی به شخص (بانک مرکزی همکاری لازم را با خودروسازان معمول می دارد) و صحت سنجی مندرجات سجلی و پستی براساس سامانه امتا (مرکز تجارت الکترونیک مکلف به راه اندازی این سامانه می باشد) می توان اشاره داشت.
    بنا بر پیشنهاد و تاکید شورای رقابت و سازمان بازرسی کل کشور مقرر شد ۶۰ درصد تولید برای ایفای تعهدات و ۴۰ درصد برای فروش فوق العاده و سایر روشهای فروش توسط کمیته خودرو تعیین شود و مقرر گردید دستگاههای نظارتی (سازمان اطلاعات سپاه انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی با همکاری قوه قضاییه) نسبت به مسدود نمودن سایت های اعلام قیمت خودرو در فضای مجازی و سایر پیام رسان های اینترنتی اقدام نمایند.

    همچنین موضوع اخذ مالیات از اختلاف قیمت کارخانه تا بازار به عنوان یکی از موضوعات کنترل کننده تقاضا در بازار در دست بررسی است که بعنوان تذکر در قرارداد خودرو سازان درج شود که در صورت تصویب نهایی قابل اعمال خواهد بود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *