×
آخرین اخبار

جزئیات بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان

  • کد نوشته: 1599
  • ۱۳۹۶-۰۲-۱۰
  • 1118 بازدید
  • مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بازنشستگی در آموزش و پرورش روند صعودی دارد، گفت: هزینه استخدام یک نفر در آموزش و پرورش، حداقل ۱۰ میلیون تومان است.

    جزئیات بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان

    به گزارش دیدگاه نیوز، سید حسن حسینی در گفت‌وگو با فارس در خصوص بازنشستگی فرهنگیان، اظهار داشت: میزان بازنشستگی افراد متفاوت است؛ سال گذشته حدود ۳۰ هزار نفر بود و امسال شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر بازنشسته داشته باشیم.

    وی با بیان اینکه بازنشستگی در آموزش و پرورش روند صعودی دارد، افزود: فکر می‌کنم بازنشستگی در آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۰ به ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در یکسال هم برسد.

    قانون بازنشستگی پیش از موعد

    حسینی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد نیز گفت: قانون بازنشستگی پیش از موعد در ۵ شهریور ۹۴ به اتمام رسید که البته خاص آموزش و پرورش نبود یعنی تا آن زمان هر کسی که شرایطش را داشت می‌توانست بازنشسته شود.

    وی افزود: در آن قانون، کارکنان مرد به شرط داشتن حداقل ۲۵ سال سابقه و کارکنان زن به شرط داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه بر اساس قانون بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی می‌توانستند بازنشسته شوند. به عبارتی اگر خانمی ۲۲ سال سابقه داشت می‌توانست با ۲۲ سال و ۲۲ روز بازنشسته شود.

    مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از ۵ شهریور ماه ۹۵، مهلت این قانون به اتمام رسید و در نتیجه ما اکنون چیزی به نام قانون بازنشستگی پیش از موعد نداریم.

    وی با بیان اینکه به استناد ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارکنان زن با حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت می‌توانند بازنشسته شوند، افزود: این ماده قانونی فقط برای کارکنان زن صدق می‌کند و برای کارکنان مرد شرط سن دارد؛ به عبارت دیگر فقط کارکنان زن هستند که از شرط سن معافند و کارکنان مرد به شرط ۶۰ سال سن و ۲۵ سال خدمت، می‌توانند بازنشسته شوند.

    حسینی به ماده ۱۰۳ اشاره کرد و گفت: در این ماده آمده است «دستگاه‌های اجرایی با داشتن یکی از شرایط زیر می‌تواند کارمند خود را بازنشسته کنند» و مفهومش این است که دستگاه می‌تواند کارمند خود را بازنشسته نکند؛ منظور این است که اگر دستگاه به تخصص کارمند خود نیاز داشته باشد می‌تواند با بازنشستگی پیش از موعد موافقت نکند.

    هزینه استخدام یک نفر در آموزش و پرورش حداقل ۱۰ میلیون تومان است

    مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هزینه استخدام یک نفر در آموزش و پرورش، حداقل ۱۰ میلیون تومان است، اظهار داشت: برگزاری آزمون، مصاحبه، دوره یکساله مهارت آموزشی، بیش از ۱۰ میلیون تومان برای آموزش و پرورش هزینه دارد و اینطور نیست هر کسی آمد و گفت که ۲۵ سال سابقه دارد، با بازنشستگی‌اش موافقت شود بلکه دستگاه باید بتواند جایگزین را تأمین کند.

    وی تأکید کرد: در حال حاضر از زمانی که آزمون آموزش و پرورش برگزار شود تا مشغول به کار شدن افراد در این وزارتخانه حداقل ۱٫۵ سال طول می‌کشد.

    کمر آموزش و پرورش از ماجرای بازنشستگی پیش از موعد سال ۸۶ هنوز راست نشده است

    حسینی همچنین در خصوص بازنشستگی پیش از موعد که در سال ۸۶ اجرا شد، گفت: سال ۸۶، به مدت ۳ سال قانون بازنشستگی پیش از موعد با سنوات ارفاقی یعنی حداکثر ۵ سال سابقه اجرا شد؛ در آن طرح اگر خانمی حداقل ۲۰ سال سابقه داشت می توانست تقاضای بازنشستگی پیش از موعد بدهد و با ۲۵ سال بازنشسته می‌شد.

    وی تصریح کرد: در آن سال‌ها اکثر معلمان ابتدایی با سابقه بالا، خودشان را بازنشسته کردند و جذب مدارس غیردولتی شدند و تاکنون هم آموزش و پرورش نتوانسته است از زیر بار این قصه، کمر راست کند.

    مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: هنوز در هر جای آموزش و پرورش در جنسیت زن و مرد در ابتدایی کمبود داریم که این اتفاق به دو دلیل شامل اجرای نظام ۳ـ۳ـ۶ و بازنشسته کردن پیش از موعد معلم ابتدایی، رخ داد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *