×
آخرین اخبار

جدیدترین اخبار از برجام/ به بن‌بست رسیدن توافقات هسته‌ای

  • کد نوشته: 97212
  • ۱۴۰۱-۰۶-۳۰
  • 156 بازدید
  • رییس تیم مذاکره کننده ایران از دیدارش با انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام در نیویورک خبر داد.

    جدیدترین اخبار از برجام/ به بن‌بست رسیدن توافقات هسته‌ای

    به گزارش دیدگاه نیوز، آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد که توافق احیای برجام “دور از دسترس” به نظر می‌رسد.

    ایسنا، به نقل از الجزیره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین جلسه مجمع عممی سازمان ملل در نیویورک گفت: رسیدن توافق هسته‌ای با ایران همچنان دور از دسترس به نظر می‌‍رسد.

    مذاکرات برجام پس از ارائه پاسخ‌های ایران و آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا و نیز بررسی پیشنهادهای یکدیگر برای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های غیر قانونی آمریکا، به شکلی به بن‌بست کشیده شده است؛ ایران تاکید دارد که حاضر به گذشتن از منافع ملی خود در مذاکرات نیست و آمریکا هم می‌گوید “امتیاز بیشتری” نخواهد داد.

    رییسی: ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند

    رئیس‌جمهور در دیدار رئیس شورای اروپا گفت، تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای این رژیم امنیت‌آفرین نخواهد بود.

    خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن اروپا به تعهداتش نشان‌دهنده منطقی بودن درخواست ایران برای دریافت تضمین است

    وی تاکید کرد: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.

    برجام منتظر پاسخگویی تمام طرف‌ها

    مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که همچنان منتظر پاسخ تمام طرف‌های مشارکت کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها به متن پیشنهادی توافقی است که او دو ماه پیش ارائه داد.

    به نقل از ایرنا، جوسپ بورل این مطلب را پس از برگزاری نشست غیررسمی وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیان کرد و افزود که پیش‌نویس او برای توافق نهایی همچنان روی میز است و روی میز می‌ماند.

    بورل اضافه کرد که راه حل بهتری از متن ارائه شده نمی‌بیند و این سند «چیزی نیست که منسوخ شود»

    این دیپلمات اسپانیایی گفت: من منتظر [دریافت] موضع همه در مورد متن پیشنهادی هستم زیرا اگر صادقانه صحبت کنم هیچ چیز دیگری را نمی بینم که بتواند به توافق نهایی منجر شود.

    بورل روند مذاکرات رفع تحریم‌ها را تا اواسط ماه گذشته میلادی «همگرا» توصیف کرد و افزود: اما پس از آن، طرف‌ها پیشنهادهایی را ارائه کردند که مطمئناً به دنبال نتیجه نهایی نبود.

    او که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است اضافه کرد که در روزهای اخیر تحول خاصی رخ نداده و «انتظار ندارم در این هفته نیز اتفاقی بیفتد.»

    خبر مهم علی باقری درباره دیدار با انریکه مورا چیست؟

    در حالی که توافق برای احیای برجام هر روز دورتر می‌شود، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واشنگتن را و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ایران را مسئول تعلل در نتیجه این دور از مذاکرات می‌دانند.

    به نقل از انتخاب، علی باقری، معاون وزیر خارجه ایران گفت: با توجه به پیام‌های دریافتی از آژانس بین‌المللی و گروسی امروز در حاشیه‌های جلسات دیپلماتیک دیدار و گفت‌وگویی با انریکه مورا می‌کنم.

    لازم به ذکر است که اخیرا، مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران نیز گفته بود: مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران درمذاکرات وین در پیامی، سفر سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران به همراه سید ابراهیم رئیسی به نیویورک را فرصتی برای شرکای اروپایی برجام دانست تا آمریکا را ترغیب کنند مسائل باقی‌مانده را حل‌وفصل کند

    قطر دوباره وارد عمل شد

    به نقل از ایسنا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در صفحه توییتر خود نوشت که با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار داشتم.

    وی نوشت: در این دیدار درخصوص راه‌های تقویت روابط دوجانبه و آخرین تحولات مذاکرات ایران و آمریکا در خصوص بازگشت به برجام رایزنی گردیم.

    محمد بن عبدالرحمن نوشت که کشورش در این راستا تلاش خواهد کرد. وزیر خارجه قطر همچنین قطر در سازمان ملل را هشتگ کرد.

    به نقل از ایرنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین دوشنبه‌ شب در توییتر نوشت: حتی در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست رسیده باشد، در نتیجه شماری از عوامل گوناگون است و تلاش‌ها برای متوجه کردن تمام تقصیرها علیه ایران، عادلانه نیست. زیرا بخش زیاد این مذاکرات به برنامه‌های سیاسی داخلی طرف دیگر شرکت‌کننده در این مذاکرات (واشنگتن) وابستگی دارد.

    مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به نقطه‌ای رسیده است که اگر آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.

    تهران تأکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تأمین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

    برجام در نیویورک هم به نتیجه نمی‌رسد

    به نقل از دنیای‌اقتصاد، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتظارات برای دستیابی به موفقیت در توافق هسته‌ای ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل طی هفته جاری کاهش داد و مدعی شد که معتقد نیست دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران مثمرثمر باشد.

    بر اساس این گزارش، بورل در گفت‌وگو با نشریه پلیتیکو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که اتحادیه اروپا همه طرف‌ها را تحت فشار قرار داده است تا در روند احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ده متر آخر را طی کنند.

    وی در عین حال افزود که در بحبوحه مذاکرات جاری به رهبری اتحادیه اروپا هیچ پیشرفت عمده‌ای را به‌زودی در این موضوع پیش‌بینی نمی‌کند.

    بورل گفت: در سه ماه گذشته، تعامل، فرآیند چند مرحله‌ای همگرا بود. فعالیت بین طرفین باعث بهبود نتیجه می‌شد، اما در هفته‌های گذشته این‌طور نبود. اکنون در بن‌بست هستیم. اکنون ما متوقف شده‌ایم.

    بورل در پاسخ به این سوال پلیتیکو که آیا برای دیدار با ابراهیم رئیسی که وی نیز برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، آمادگی دارد یا خیر مدعی شد: آن‌ها به من قول‌هایی داده بودند. به دوحه رفتند. آنها به وین رفتند. فکر نمی‌کنم دیدار با رئیس‌جمهور هم چیزی را حل کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *