×
آخرین اخبار

تولیدکنندگان “یونولیت سقفی” در خوزستان گرفتار تامین مواد اولیه

  • کد نوشته: 101558
  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۲
  • 511 بازدید
  • اهواز- خبر روز- کمبود ماده اولیه “پلی استایرن انبساطی” ضد آتش ، کارخانجات و واحدهای تولیدی “فوم سقفی و ورق فوم” در استان خوزستان را با خطر تعطیلی مواجه کرده است.

    تولیدکنندگان “یونولیت سقفی” در خوزستان گرفتار تامین مواد اولیه

    یونولیت سقفی و ورق های فوم محصولی است که در سال های اخیر در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیاری پیدا کرده است.

    استفاده از یونولیت سقفی (بلوک سقفی) به عنوان پرکننده بین تیرچه های سقف دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به سایر روش های اجرای سقف می باشد که مهمترین آنها سرعت اجرا ، وزن سبک در سازه،عایق حرارتی و صوتی و صرفه اقتصادی است.

    ورق های یونولیت نیز برای عایق بندی دیوارها و کف ساختمان ، قالب بندی فونداسیون و بعضی قسمت های ستون و اسکلت بتنی بناهای در دست ساخت استفاده می شود.

    افزایش تقاضا برای فوم به عنوان سقف و عایق دیوار در صنعت ساختمان سازی در حالی است که بسیاری از کارخانه های تولید کننده این محصول در استان خوزستان و شهرستان دزفول اخیرا به دلیل کمبود ماده اولیه ” پلی استایرن” انبساطی ضد آتش تولید آنها متوقف شده و یا با حداقل ظرفیت تولید فعالیت می کنند که این امر افزایش قیمت این کالا را در بازار به دنبال داشته است.

    مدیر یکی از کارخانه های تولید فوم سقفی و ورق فوم در شهرستان دزفول با ابراز نگرانی از نبود مواد اولیه در این بخش و تعطیلی واحد تولیدی تحت امر خود به خبرنگار دیدگاه نیوز گفت: مواد اولیه واحدهای تولیدکننده یونولیت از سوی پتروشیمی ها تامین می شود اما در چند هفته اخیر مواد اولیه مورد نیاز این کارخانجات از سوی پتروشیمی ها تامین نشده است.

    ” احسان حصیر چین” ادامه داد: فوم سقفی و ورق فوم نقش مهمی در ساخت و ساز داشته و کمبود آن تاثییر منفی مستقیم در صنعت ساخت و ساز دارد.

    وی با بیان اینکه در هفته اخیر به دلیل نداشتن مواد اولیه این واحد تولیدی تعطیل شده و کارگران و کارکنان این مجموعه نیز بیکار شده اند از مسئولان ذیربط خواست نسبت به حل این مشکل و تامین ماده اولیه “پلی استایرن” انبساطی ضد آتش اقدام کنند.

    حصیرچین افزود: به دلیل کمیاب شدن این محصول پر مصرف در ساخت و ساز قیمت آن در بازار خوزستان افزایش یافته ضمن اینکه انبار اغلب کارخانه های تولید کننده این محصول در استان خوزستان خالی است.

    به گفته وی کمبود ماده اولیه موجب شده تا تولید این واحد تولیدی از ۲ تن در روز به صفر برسد ضمن اینکه تهیه ماده اولیه ” پلی استایرین ” مخصوص تولید یونولیت سقفی و ورق کارخانه در بازار بسیار سخت و گران شده به طوریکه قیمت یک کیلوگرم ماده مذکور از حدود ۴۰۰ هزار ریال به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار رسیده که البته از کیفیت خوبی نیز برخوردار نیست.

    مدیر یک واحد تولیدی فوم سقفی در اهواز نیز به خبرنگار دیدگاه نیوز گفت: از نیمه مهر ماه امسال ماده اولیه تولید فوم سقفی و ورق فوم در استان خوزستان نایاب شده و شرکت های پتروشیمی طرف قرارداد این ماده را به کارخانه های تولید کننده عرضه نمی کنند.

    وی اظهار داشت: با کاهش تولید و کمبود فوم سقفی و ورق فوم قیمت آن در بازار خوزستان افزایش یافته است.

    به گفته وی در گذشته ماده اولیه این محصول از خارج وارد می شد اما در چند سال اخیر مواد اولیه توسط پتروشیمی ها تولید و عرضه می شود که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است.

    وی با بیان اینکه کارخانه های تولید یونولیت سقفی و ورق فوم به دلیل نبود ماده اولیه با مشکلات زیادی مواجه شده اند به تعطیلی کارخانه خود اشاره کرد و گفت: قیمت این کالای پر مصرف در صنعت ساخت و ساز در روزهای اخیر در بازار خوزستان افزایش تا ۱۰۰درصدی نیز داشته است.

    این تولید کننده با اشاره به اینکه مواد اولیه پلی استایرین انبساطی ضد آتش از بستر بورس تامین می شود بیان کرد: وعده هایی داده شده تا نیمه آبان ماه این مشکل حل شود اما برای تامین خوراک کارخانه های تولید کننده فوم می توان این محصول را همچون گذشته از خارج کشور وارد کرد تا مشکل کمبود ماده اولیه تولید داخل برطرف شود.

    حل مشکل تامین ماده اولیه تولید فوم سقف تا چند روز آینده

    معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در گفت و گو با خبرنگار دیدگاه نیوز با بیان اینکه این مشکل در تمام کشور وجود دارد و خاص خوزستان نیست گفت: مواد اولیه تولید فوم سقفی و ورق فوم باید از طریق بورس تامین شود و استانی نیست.

    علی دادخواه اظهار داشت: سامانه بهین یاب که درگاه دریافت اطلاعات و توزیع مواد اولیه برای تولید این کالا است حدود ۴۵ روز است که با مشکل مواجه شده است.

    وی گفت: سازمان بورس نیز برای تامین و توزیع مواد اولیه باید اطلاعات را از این سامانه دریافت کند که طبق اطلاعات کسب شده مشکل این سامانه تا چند روز آینده برطرف خواهد .

    معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: سازمان بورس طبق تعهدی که دارد باید سهمیه مواد اولیه این شرکت ها را مشخص و تامین نماید.

    فوم به دلیل وزن کم همچنین قیمت پایین و صرفه اقتصادی در انبوه‌سازی کاربرد بسیاری پیدا کرده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.