×
آخرین اخبار

تمام ظرفیت‌های «سوره تماشا» برای حل مسائل فرهنگی به کار گرفته می‌شوند

  • کد نوشته: 104047
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۴
  • 96 بازدید
  • تهران- خبر روز- نشست خبری پنجمین دوره از جشنواره گرافیک دانشجویی «سوره تماشا» برگزار و در این نشست مطرح شد که جشنواره‌های دانشجویی باعث فرهنگسازی شده و تمام ظرفیت‌های جشنواره «سوره تماشا» برای حل مسائل فرهنگی به کار گرفته می‌شوند.

    تمام ظرفیت‌های «سوره تماشا» برای حل مسائل فرهنگی به کار گرفته می‌شوند

    به گزارش دیدگاه نیوز، نشست خبری پنجمین دوره از جشنواره گرافیک دانشجویی «سوره تماشا»، روز شنبه (۱۴ آبان) با حضور محمدشریف نیک شهرت دبیر جشنواره، کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره، علی جوادی معاون فرهنگی دانشجویی سوره، سمیه رمضان ماهی مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه سوره و مهدی امیری مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران در دانشگاه سوره برگزار شد.

    دبیر پنجمین جشنواره گرافیک دانشجویی «سوره تماشا» در این نشست گفت: امسال پنجمین دوره این جشنواره به همت کانون گرافیک دانشگاه برگزار می‌شود. نخستین دوره جشنواره «سوره تماشا» در سال ۱۳۸۶ برگزار شد و پس از یک وقفه در سال ۱۳۹۵ به کار خود ادامه داد.

    نیک شهرت افزود: فراخوان پنجمین دوره جشنواره گرافیک دانشجویی «سوره تماشا» با رویکرد «فرهنگ عمومی» و شعار «با فرهنگ باشیم» در اردبیهشت ماه امسال منتشر شد و هم اکنون نیز مهلت ارسال آثار تا ۳۰ آبان ماه تمدید شده است. در هفته‌های آینده نیز نمایشگاهی از آثار برگزیده خواهیم داشت و ۲۴ آذرماه نیز اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.

    وی با اشاره به محورهای پنجمین جشنواره گرافیک دانشجویی «سوره تماشا» اظهارداشت: محورهای این دوره از جشنواره فرهنگ آپارتمان نشینی، حقوق و تکالیف شهروندی، محیط زیست و مدیریت پسماند، فرهنگ ترافیک و حمل و نقل عمومی و سبک زندگی است. به علاوه رویکرد دیگری با عنوان فرهنگ نقد، اعتراض و مطالبه‌گری نیز به جشنواره اضافه شده تا دانشجویان بتوانند خلاقیت خود را با توجه به مسائل اخیر و در حوزه مطالبه‌گری به عرصه بروز و ظهور برسانند.

    در ادامه کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره گفت: تعداد آثار ارسال شده به جشنواره نشان دهنده استقبال خوب دانشجویان از این جشنواره بوده و این جشنواره می‌تواند همچون دیگر جشنواره‌های سوره موفق عمل کند. با توجه به اینکه هر جشنواره عرصه ظهور تلاش و توانایی دانشجویان است، امید داریم این جشنواره نیز پرشور برگزار شده و با همراهی حامیان جشنواره اتفاقات خوبی رقم بخورد.

    نظری با اشاره به یکی از اهداف جشنواره گرافیک دانشجویی «سوره تماشا» افزود: ارتباط بین صنعت و هنر همان مقوله‌ای است که جشنواره‌های دانشجویی می‌توانند به خوبی آن را رقم بزنند. به علاوه همراهی شهرداری به عنوان یکی از حامیان این جشنواره اتفاق خوبی است که با بهره‌گیری از آن می‌توان آثار هنری را در فضای شهری به نمایش گذاشت.

    معاون فرهنگی دانشجویی سوره نیز در این نشست اظهارداشت: تفاوت جشنواره گرافیک دانشجویی «سوره تماشا» با دیگر جشنواره‌ها در این است که جشنواره سوره تماشا تلاش دارد به صورت مصمم با ظرفیت‌های خودش مسائل را پیگیری و حل کرده و از این رو برنامه‌ریزی‌های این جشنواره نیز بر همین مبنا پیش رفته است. بازتاب فرهنگ در رفتار و در هر حوزه‌ای مسائلی را نمایان می‌سازد که باید برای حل آن تلاش کرد.

    جوادی گفت: وقتی کار دانشجو به منصه ظهور می‌رسد و عملیاتی می‌شود لذت آن را برای دانشجو دو برابر می‌سازد چرا که در خدمت شهروندان و مردم قرار گرفته و این نوع از آموزش است که می‌تواند باعث شکل‌گیری یک جریان و فرهنگسازی شود. به علاوه اینکه حامیانی همچون شهرداری و شورای فرهنگ عمومی از آثار جشنواره استفاده می‌کنند و کاربرد آثار دو چندان می‌شود.

    وی افزود: با توجه اعتراضات اخیر کشور و مباحثی که پیش آمده، باید فرهنگ مطالبه‌گری را مورد توجه قرار داده تا هم نسبت به مسائل اخیر ادای دینی داشته باشیم و هم فرهنگ نقد و مطالبه‌گری را در دانشجویان ارتقا دهیم‌.

    سمیه رمضان ماهی مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه سوره، از استقبال خوب دانشجویان از کارگاه های برگزار شده خبر داد و از آنان خواست آثارشان را در قالب رویکرد جدید اضافه شده، نقد اعتراض و مطالبه‌گری، نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

    بهره‌مندی از هنر برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی

    مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران در ادامه این نشست با تاکید بر یکی از برنامه‌های اصلی این نهاد اظهارداشت: ظرفیت بالای شهرنشینی در تهران و حجم جمعیتی که در مناطق ۲۲گانه زندگی می‌کنند، نشان از کلان شهر بودن تهران دارد و این ضرورت ارتقای فرهنگ شهرنشینی را بیش از پیش طلب می‌کند.

    امیری گفت: تلفیق بین علم و هنر از این رو کارساز است که با کمک دانشگاه و اجرای چنین جشنواره‌هایی می‌توان فعالیت‌های هنری موثر را افزایش داد و در جهت بهبود اوضاع شهر قدم برداشت. این فعالیت‌های هنری می‌تواند در قالب‌هایی که معماری ایرانی و فرهنگ و آداب شهری را با آموزه‌های دینی و اسلامی پیوند می‌زنند، پررنگ تر باشد.

    وی با اشاره به یکی از مأموریت‌های اصلی شهرداری که توجه به فرهنگ شهروندی است، افزود: شهروند متعالی یکی از رویکردهای در نظر گرفته شده توسط شهرداری تهران است تا هر شهروند نسبت به حقوق و تکالیف خود آشنایی داشته باشد. چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز به فرهنگ آپارتمان‌نشینی و به طور کلی فرهنگ عمومی چندین بار اشاره کرده‌اند و این مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

    امیری بیان کرد: انجام این مسئولیت به تنهایی ممکن نبوده و یکی از مهمترین فضاهایی که می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند، دانشگاه‌ها هستند. از این رو دانشگاه سوره نخستین دانشگاهی بود که با آنها به توافق رسیدیم. زبان هنر نیز زبان تأثیرگذاری است که فرهنگسازی را سهل‌تر می‌سازد و امیدواریم این الگو در دیگر کلان‌شهرهای کشور نیز رواج پیدا کند.

    فراخوان پنجمین جشنواره «سوره تماشا» با حمایت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ با شعار «با فرهنگ باشیم» با موضوع فرهنگ عمومی و محورهای اصلی فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مترو، آداب و فرهنگ زندگی شهری، آداب زندگی اسلامی و ایرانی و آداب حضور در اماکن فرهنگی و آموزشی منتشر شد. کارگاه‌های این دوره جشنواره نیز تیر، مرداد و شهریور برگزار شد. پایان مهلت ارسال اثر در این جشنواره تا ۳۰ آبان است و نمایشگاه آثار برگزیده ۱۲ آذر افتتاح خواهد شد و جشنواره ۲۴ آذر به پایان خواهد رسید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.