×
آخرین اخبار

تقی‌زاده: در ماجرای روادید با آپارتاید ورزشی مواجه هستیم/ حذف ایران از جام جهانی شبیه جوک است

  • کد نوشته: 101654
  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۲
  • 104 بازدید
  • تهران- خبر روز- سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان ماجرای صادر نشدن روادید برای ورزشکاران ایران را نوعی آپارتاید ورزشی خواند و تاکید کرد که وزارت ورزش ضمن پیگیری ماجرا از مجاری دیپلماتیک به دنبال تدوین راهبرد در این زمینه است.

    تقی‌زاده: در ماجرای روادید با آپارتاید ورزشی مواجه هستیم/ حذف ایران از جام جهانی شبیه جوک است

    به گزارش دیدگاه نیوز، نوار متوالی صادر نشدن روادید برای ورزشکاران ایرانی در سال ۱۴۰۱ در حالی از مسابقات تنیس ویمبلدون و عدم صدور ویزای انگلیس برای مشکات‌الزهرا صفی دختر تاریخ‌ساز تنیس ایران آغاز شد و در جریان برگزاری یازدهمین دوره بازی‌های جهانی (ورلد گیمز) به میزبانی آمریکا به اوج رسید؛ جایی که آمریکا به طیف وسیعی از ورزشکاران ایران در رشته‌های مختلفی همچون اسنوکر، کاراته، تیروکمان، موتای، ووشو و دوومیدانی برای حضور در رقابت‌های ورلد گیمز روادید نداد.

    اخیرا اما کارشکنی سفارت‌ برخی کشورهای خارجی در ایران برای صدور روادید ورزشکاران ایرانی، شیب تندی گرفته تا جایی که کشتی‌گیران امید، ملی‌پوشان والیبال نشسته و تیراندازان برای گرفتن روادید اسپانیا، بوسنی و مصر با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند و حتی انگلیس از صدور روادید برای تکواندوکاران کشورمان نیز خودداری کرد.

    نقش مشکلات فنی در ماجرای عدم صدور ویزا

    محمدحسن تقی‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با دیدگاه نیوز به تشریح دلایل این اتفاق پرداخت. سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان، مسئله عدم صدور روادید برای ورزشکاران را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: یک بخش مشکلات فنی است و بخش دیگر مسائل سیاسی. در مسئله فنی در برخی فدراسیون‌ها مدارک یا دیر به سفارت‌ ارسال می‌شود و یا ناقص. این درحالی است که سفارت هر کشور پروتکل خاص خود را دارد. در جدیدترین مورد، یکی از فدراسیون‌های ورزشی تصویر ناخوانا از پاسپورت یکی از بازیکنانش به سفارت ارسال کرده بود و به همین خاطر روادید این فرد صادر نشده بود.

    وی افزود: در این بین می‌توان به برخی مسائل فنی دیگر از جمله ایراد نرم‌افزاری که سفارت مربوطه در حال استفاده از آن است نیز اشاره کرد. به‌عنوان مثال سفارت اسپانیا دلیل تاخیر صدور روادید کشتی‌گیران امید را به مسائل فنی مرتبط دانست. در حال حاضر پیگیر صدور روادید کشور بوسنی برای بازیکنان والیبال نشسته ایران هستیم و سفارت این کشور هم مدعی شد به دلیل قطعی سامانه‌شان در ایران، امکان صدور روادید نداشتند که البته ما این را به حساب مشکلات فنی می‌گذاریم.

    صادرنشدن روادید به یک بحث سیاسی بدل شده

    تقی‌زاده ادامه داد: صرف‌نظر از مشکلات فنی، گاهی با شکل دوم از مسئله عدم صدور روادید مواجه می‌شویم که همان مسائل سیاسی است. ما از این مسئله به‌عنوان آپارتاید ورزشی یاد می‌کنیم؛ به این ترتیب که برخی کشورها به هر طریق ممکن میزبانی مسابقات را می‌گیرند و برای ورزشکاران کشوری که با آن زاویه سیاسی دارند، روادید صادر نمی‌کنند. با توجه به شواهدی که در دست داریم، انگلیس سردسته این کشورهاست و سپس کانادا و آمریکا در رتبه‌های بعدی هستند. چندی پیش شاهد بودیم که انگلیس از صدور روادید برای مشکات‌الزهرا صفی دختر آینده‌دار تنیس ایران (جهت حضور در مسابقات ویمبلدون) خودداری کرد. روادید آمریکا برای کاراته‌کاران و کشتی‌گیران ایران بدون این‌که کوچک‌ترین مشکلی داشته باشند، صادر نشد. کانادا روادید فوتبالیست‌های ایران برای حضور در یک بازی دوستانه را صادر نکرد و رسما دلیل آن را مشکلات ژئوپولیتیکی اعلام کرد. بنابراین عملا مسئله عدم صدور روادید از سوی کشورهای معاند به یک بحث سیاسی تبدیل شده و جریانات اخیر نیز به این مسئله دامن می‌زند تا این کشورها این اجازه را به خود بدهند که سیاست را در ورزش دخالت داده و روح منشور المپیک را خدشه‌دار کنند.

    شاهد نقض آشکار حقوق بشر درخصوص ورزشکاران هستیم

    سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر پایبندی ایران به منشور المپیک گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد به منشور المپیک است و آن را رعایت می‌کند. شاهد هستیم که کشورهای متخاصم به‌راحتی منشور المپیک را زیر پا می‌گذارند و تنها انتظار دارند که ما آن را رعایت کنیم. در دنیا کشوری مانند آمریکا نداریم که از هیچ‌گونه جنایتی علیه جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده باشد، با این حال چون معتقدیم که ورزش از سیاست جداست، با این کشور مسابقه می‌دهیم و حتی در داخل کشور به بهترین نحو ممکن از آن‌ها میزبانی می‌کنیم و در مسابقاتی که به میزبانی این کشور برگزار می‌شود هم شرکت می‌کنیم. اما در مقابل شاهد هستیم که در برخی مسابقات حساس مثل گرندپری منچستر، انگلیس به تکواندوکاران ایران روادید نداد؛ آن هم مسابقه‌ای که از امتیاز بالایی برای کسب سهمیه المپیک برخوردار بود و به این ترتیب ورزشکاران ما را از حق طبیعی خود محروم کرد و این نقض آشکار حقوق بشر است.

    جلسه مشترک وزارت ورزش و ۳ نهاد برای حل مشکل روادید 

    تقی‌زاده در پاسخ به اقدامات وزارت ورزش برای برخورد با کارشکنی‌های اخیر و این‌که آیا قرار است کمیته راهبردی حوزه بین‌الملل تشکیل شود، گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته. از جمله در سفری که حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به همراه رئیس وقت کمیته ملی المپیک به سوئیس داشت، این نگرانی را مستقیما به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌الملل المپیک منتقل کرد. از طرفی تمام فدراسیون‌های ملی ایران که با مشکل صدور روادید مواجه بودند، مسئله را به‌صورت کتبی به فدراسیون‌های جهانی مربوطه و حتی کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده‌اند. ضمن این که وزارت ورزش از مجاری دیپلماتیک پیگیر ماجراست. فردا (سه‌شنبه ۳ آبان) جلسه مشترکی بین وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پارالمپیک و وزارت امور خارجه برای پیگیری این بحث برگزار می‌شود. دستور جلسه اصلی فردا، عدم صدور روادید ورزشی از سوی کشورهای متخاصم است و درباره آن  تصمیم‌گیری شده و استراتژی نیز تدوین خواهد شد. ضمن این که جلساتی هم با ستاد حقوق بشر قوه قضایی داشتیم و به دنبال آن هستیم که این شیوه نقض حقوق بشر را به گوش جهانیان برسانیم. قصد داریم به دنیا اعلام کنیم که نقض حقوق بشر علیه ورزشکاران ایرانی به این سادگی‌ها نیست و جمهوری اسلامی ایران ساکت نخواهد نشست.

    حذف ایران از جام جهانی شبیه جوک است تا واقعیت!

    سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در واکنش به برخی تحرکات صورت گرفته برای حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی و اقدامات پیشگیرانه بعدی ایران در صورت تکرار این اتفاق افزود: در این خصوص چند نکته وجود دارد. نخست این‌که متاسفانه شاهدیم که چند رسانه انگلیسی به‌صورت ویژه روی این قضیه در حال کار کردن هستند که خدا را شکر با روشنگری‌های صورت گرفته، قصد و ماهیت این‌گونه رفتارها برای ملت عزیز ایران برملا شد. آن‌ها به خبر یک خبرنگار ایتالیایی که چندان به لحاظ ورزشی اعتباری ندارد، استناد کردند. این‌ها در فضای مجازی پیگیر ماجرا هستند اما در فضای واقعی و در عمل، حذف ایران از جام جهانی فوتبال بیشتر شبیه به یک جوک است تا واقعیت. ضمن این‌که سایت رسمی فیفا به زبان فارسی به تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی خوشامد گفت و این خط بطلانی بود بر تمامی شایعات. از طرفی در جلسه‌ای که روز شنبه در فیفا برگزار شد، این مسئله اصلا مطرح نشد.

    اجازه دخالت سیاست در ورزش را نخواهیم داد

    وی افزود: نکته قابل توجه این‌که یکی از شاه‌بیت‌های اغتشاشات اخیر، آتش زدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بود. از طرفی می‌دانید که وقتی یک ورزشکار ایران روی سکوی می‌رود، یکی از افتخارات ما ایرانیان به اهتزاز درآمدن پرچم کشورمان است. طبق فرمایشات حضرت آقا «مشکل این‌ها با ایران است.» مسئله دیگر این که جامعه ورزشی کشور، یک جامعه بهم‌پیوسته است و هرگز چنین اجازه‌ای نخواهیم داد. تمام تلاش‌ ما حفظ این شعار است که سیاست از ورزش جداست و در کنار آن اجازه دخالت سیاسی در ورزش را هم نخواهیم داد که یک خارج‌نشین برای ورزش ایران تعیین‌تکلیف کرده یا بخواهد ورزش کشورمان را تحریم کند. فقط در یک رشته ورزشی ما ۷۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند. حالا حساب کنید که چیزی بالغ بر ۴۰ درصد جمعیت ایران که درگیر ورزش است چه خیل عظیمی را در بر خواهد گرفت. پس به‌راحتی نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند. ما پای ورزشکاران‌مان ایستاده‌ایم و از تمامی ورزشکاران‌مان در تمامی سنین و مقاطع حمایت خواهیم کرد. ایران با هیچ ‌کجای دنیا قابل قیاس نیست. ما برای اعتلای نام ایران و اتحاد این کشور، ۳۰۰ هزار شهید داده‌ایم و به این راحتی کوتاه نخواهیم آمد. همانگونه که ورزشکاران ما تاکنون نشان داده‌اند روزبه‌روز با تلاش و جدیت خود تمام هم و غم خود را برای اعتلای نام ایران به کار خواهند بست.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.