×
آخرین اخبار

تغییر فضای مجلس به نفع وزیر صمت/ فاطمی‌امین در کابینه می‌ماند؟

  • کد نوشته: 103307
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۰
  • 170 بازدید
  • صبح امروز جلسه استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در مجلس با حضور معاون اول رئیس دولت شروع شد. در این جلسه موافقان و مخالفان در حال نظرات خود هستند. با این حال فعلاً فضای عمومی مجلس یک دست نیست و احتمال ابقای فاطمی‌امین در مجلس قوت گرفته است.

    تغییر فضای مجلس به نفع وزیر صمت/ فاطمی‌امین در کابینه می‌ماند؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، در حالی که قرار بود جلسه استیضاح وزیر صمت روز یکشنبه هفته جاری برگزار شود، اما با رایزنی دولت و مجلس امروز رضا فاطمی‌امین به مجلس رفت تا به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد. در حالی که تا هفته گذشته حذف او از وزارت صمت قطعی به نظر می‌رسید و حتی سناریوی استعفا مطرح بود، اما شنیده‌ها حاکی از تغییر فضای عمومی مجلس در چند روز اخیر به نفع وزیر صنعت است.

    گویا دولتمردان در این هفته موفق شده‌اند رای نمایندگان مخالف را برگردانند. با این حال تا ساعتی دیگر تکلیف صندلی اصلی ساختمان خیابان سمیه روشن می‌شود. آیا فاطمی‌امین در سمت خود ابقا می‌شود یا این وزارتخانه به دست سرپرست جدید سپرده می‌شود؟

    موافقان فاطمی‌امین بر این عقیده‌اند که مشکلات این وزارتخانه به حدی است انتظار اصلاح و تحول آن در ۱۵ ماه منصفانه نیست. این گروه تأکید دارد که اصلاحات ساختاری در این نهاد آغاز شده و تغییر در رأس وزارتخانه برنامه‌های ۱۵ ماه گذشته را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    در این بین مخالفان گرچه بر ناکارآمدی سیاست‌ها در چهار حوزه مختلف دست گذاشته‌اند، اما تأکید این گروه هم بیشتر بر بازار خودروست. البته موافقان وزیر صمت عملکرد فاطمی‌امین در این بازار را هم قابل دفاع می‌دانند و می‌گویند: رفع تمام مشکلات بازار زمان‌بر است و دولت برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه دارد. البته آن‌ها اذعان دارند که این بازار تنها ۱۳ درصد شاکله صنعت ایران را تشکیل می‌دهد که نباید به خاطر آن وزیری را جابه‌جا کرد. بدین ترتیب آن‌ها ابقای فاطمی‌امین را فعلاً بهترین گزینه روی میز می‌دانند. به‌ویژه در شرایط کنونی که کشور با مشکلات مختلفی در بعد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند.

    استیضاح رأی نمی‌آورد

    در حالی که شمارش معکوس برای رأی‌گیری درباره ابقا یا حذف فاطمی‌امین در مجلس آغاز شده، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس درباره فضای عمومی مجلس به دیدگاه نیوز گفت: بعید است که استیضاح رای بیاورد و به احتمال فراوان فاطمی‌امین در کابینه بماند.

    سید کاظم موسوی ادامه داد: در شرایط کنونی اکثر نمایندگان به این اجماع رسیده‌اند که تغییر در سطح وزرا و دولت به صلاح مملکت نیست. از سوی دیگر باید به فاطمی‌امین زمان بیشتری داد. او فقط ۱۵ ماه است که سکاندار وزارت صمت است و فرصت چندانی برای اصلاح تمام رویه در وزارتخانه‌ای به این وسعت نداشت.

    او تشریح کرد: بهتر است که نمایندگان به دید انصاف به ماجرا نگاه کنند. به هر حال در این مدت وزارت صمت در برخی صنایع به شکل جدی‌تری ورود کرد و توانست اصلاحاتی انجام دهد. حال در صورت ابقای فاطمی امین احتمالا این اصلاحات گسترده‌تر هم شود.

    باید به فاطمی‌امین فرصت داد

    نماینده مردم اردبیل در مجلس اعتقاد دارد که این استیضاح به صلاح کشور نیست. چراکه بار دیگر دولت باید وزیر جدیدی انتخاب و کار را از صفر شروع کند.

    موسوی درباره دلیل اصلی استیضاح اخیر نیز توضیح داد: باید قبول کرد که صنعت و بازار خودرو بود که پای فاطمی‌امین را به مجلس باز کرد. این بازار تنها ۱۳ درصد در صنایع ایران سهم دارد. از این رو نباید صرف آن وزیر را برکنار کرد. البته در این باره فاطمی‌امین قول داد که وضعیت بازار را هم بهتر از قبل کند. درنتیجه باید به او فرصت داد که سیاست‌های اصلاحی را که آغاز کرد همچنان پیش ببرد تا آن را به نتیجه برساند.

    بر اساس این گزارش، به هر حال فردا فصل جدیدی در وزارت صمت آغاز می‌شود. شنیده‌ها از مجلس حاکی از آن است که حتی اگر فاطمی‌امین در سمت خود ابقا شود، باید تغییرات در سطح معاونان را آغاز کند تا مشکلات موجود در وزارتخانه به این شکل حل شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.