×
آخرین اخبار

تعلیق فعالیت سازمان های امدادگر در اوکراین

  • کد نوشته: 98943
  • ۱۴۰۱-۰۷-۱۸
  • 141 بازدید
  • تهران – خبر روز – کمیته بین المللی صلیب سرخ و دستکم یک گروه امدادی نروژی روز دوشنبه در پی حملات گسترده هوایی و موشکی روسیه به اوکراین، فعالیت های میدانی را در این کشور به دلایل امنیتی متوقف کردند.

    تعلیق فعالیت سازمان های امدادگر در اوکراین

    به گزارش دیدگاه نیوز از خبرگزاری رویترز؛ سخنگوی صلیب سرخ با نزدیک به ۷۰۰ امدادگر در ۱۰ پایگاه در اوکراین که کمک و دارو توزیع می کنند و میلیون ها آواره اوکراینی درگیری های کنونی را تحت پوشش دارد، اعلام کرد که گروه های امدادگر ما به دلایل امنیتی، امروز فعالیت های خود را متوقف کرده اند. 

    سخنگوی دیگر صلیب سرخ اعلام کرد که با وجود فعالیت های صحرایی، عملیات اداری امدادگران تا هنگامی که ایمنی وجود داشته باشد، ادامه می یابد. 

    شورای پناهجویان نروژ نیز اعلام کرد که عملیات امدادی در اوکراین را تا هنگامی که ازسرگیری آن، امن باشد، متوقف می کند.

    اما سخنگوی نهاد پناهندگان سازمان ملل متحد گفت که عملیات این نهاد ادامه دارد و امدادگران در هنگام حملات هوایی، به پناهگاه می روند.

    مسکو اعلام کرده است که به اهداف و تاسیسات انرژی، فرماندهی و مخابرات اوکراین به تلافی حملات تروریستی این کشور، حمله کرده است. شدت حملات روسیه به سراسر اوکراین و کی یف پایتخت از روزهای آغازین جنگ در بیش از هفت ماه پیش و تلاش نیروهای روسیه برای تصرف کی یف، بی سابقه بوده است.

    از صبح امروز خبرهای متعددی از وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین و شهرهای اطراف آن در رسانه های بین المللی منتشر شد. سامانه‌های پدافند هوایی در بیشتر شهرهای اوکراین فعال شدند و هشدار حمله هوایی در سراسر این کشور اعلام شد. مقام‌های دولتی و منطقه‌ای از مردم خواستند با توجه به احتمال حملات بعدی از پناهگاه‌ها خارج نشوند.

     پوتین رییس جمهوری روسیه در جلسه شورای امنیت این کشور گفت: حملات موشکی امروز صبح به زیرساخت‌های اوکراین در پاسخ به چندین مورد از اقدامات تروریستی اوکراینی‌ها و نه فقط حمله شنبه به پل کرچ کریمه بوده است. حملات دقیق روسیه در پاسخ به اقدامات تروریستی کی‌یف بود. اینکه سرویس ویژه اوکراین مغز متفکر و عامل حمله تروریستی به پل کریمه بوده، واضح است. رژیم کی‌یف زمان طولانی است که از روش‌های تروریستی استفاده می‌کند.

    پوتین با بیان اینکه درصورت ادامه این اقدامات تروریستی در خاک روسیه، پاسخ‌ مسکو قاطع خواهد بود، افزود: واکنش روسیه به عملیات‌های تروریستی اوکراینی‌ها با توجه تهدیدی که ایجاد می‌کند، مطابقت خواهد داشت.

    رییس‌جمهوری روسیه با اشاره به سایر حملات اوکراین در خاک این کشور، تصریح کرد: مواردی مشابه حمله تروریستی اخیر آن‌ها در کریمه، پیشتر در تاسیسات انرژی و زیرساخت‌های حمل و نقل روسیه نیز انجام شده است که شامل تلاش برای انفجار بخشی از سیستم انتقال گاز “ترک استریم” می‌شود. مدارک لازم برای اثبات دخالت اوکراینی‌ها از جمله شهادت عاملان این اقدامات تروریستی وجود دارد.

    روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ شروع به احداث این پل کرده بود. از این پل بر روی تنگه کرچ، به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه استفاده می‌شود. اهمیت این پل از منظر نمادین و نیز لجستیکی سبب شده تا تحلیلگران این انفجار را یکی از تحولات سرنوشت‌ساز در مسیر درگیری های اوکراین بدانند.

    ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه شب گذشته این انفجار را تروریستی اعلام کرد و گفت: سرویس‌های ویژه اوکراین، عاملان این حمله تروریستی بودند. رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز اوکراین را مسئول این حمله عنوان کرد و افزود: تعدادی از افرادی که در این انفجار دست داشتند شناسایی شدند.

    «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در پی تروریستی خواندن انفجار کریمه توسط پوتین، گفت: باید حمله تروریستی اوکراینی‌ها را با کشتن‌ تروریست‌ها پاسخ دهیم.

    حدود ساعت ۶ صبح روز شنبه یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه از سمت شبه جزیره تامان منفجر شد. این انفجار، آتش سوزی هفت مخزن سوخت قطاری که به سمت کریمه در حال حرکت بود را منجر شد. پل «کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود.

    واکنش مقام‌های اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور این کشور، مشاور او و همچنین وزارت دفاع اوکراین نیز به این انفجار، بسیاری را بر آن داشت که اوکراینی‌ها را مسئول این انفجار بدانند اما میخایلو پودولیاک مشاور رییس جمهوری اوکراین در توییتی سخنان شب گذشته پوتین را بدبینانه خواند و نوشت: تنها یک تروریست در منطقه وجود دارد و همه دنیا آن را می‌شناسند.

    ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین نیز از اولاف شولتس و امانوئل مکرون سران آلمان و فرانسه خواهان پاسخ محکم و قاطع به این حملات شد.

    «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی به انفجارهای امروز اوکراین واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن آن‌ نوشت: چنین اقداماتی در قرن بیست و یکم جایی ندارد. ما در کنار اوکراین می‌ایستیم. کمک‌های نظامی بیشتری از طرف اتحادیه اروپا در راه است.

    «روبرتا متسولا» رییس پارلمان اروپا نیز درباره حوادث امروز اوکراین اظهار داشت: اروپا چشمانش را بر اقدامات روسیه نخواهد بست.

    همچین «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به وقایع امروز، حمله موشکی روسیه به مناطق شهری اوکراین را غیر قابل قبول خواند.

    در همین حال وزارت امور خارجه مولداوی در بیانیه‌ای اعلام کرد موشک‌های کروز روسیه حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.