×
آخرین اخبار

تریدر تازه کار بیت کوین هستید؟ از این اشتباهات دوری کنید!

  • کد نوشته: 62550
  • ۱۴۰۰-۰۳-۱۶
  • 1868 بازدید
  • افرادی که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند، ترید و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به عنوان راهی برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند. این افراد احتمالا برای اولین بار به بازار بیت کوین کشیده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم اشتباه‌های رایجی که یک تریدر تازه کار بیت کوین مرتکب می‌شود را معرفی کنیم. با شناخت این خطاها می‌توان از زیان‌های احتمالی جلوگیری کرد.

    تریدر تازه کار بیت کوین هستید؟ از این اشتباهات دوری کنید!

    ما در این نوشتار به بررسی چند اشتباه رایج می‌پردازیم که یک تریدر تازه‌کار بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال معمولا در ابتدای کار مرتکب می‌شوند. تریدر‌هایی که به تازگی وارد بازار رمزارزها می‌شوند زمانی که پول واقعی را وارد فضای ترید می‌کنند، باید مراقب باشند تا دچار این اشتباه‌ها نشوند.

    به گزارش دیدگاه نیوز ، ترید در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات بالای قیمتی بسیار پرریسک بوده و بدون داشتن دانش کافی، نباید وارد این کار شد. سایر راه‌های کسب درآمد همچون استیکینگ، مشارکت در پلتفرم‌های وام دهی در حوزه دیفای و شرکت در ایردراپ‌ها راه‌های کم خطرتری برای کسب درآمد از این بازار نوظهور است. اما اگر تصمیم خود را مبنی بر ترید ارزهای دیجیتال گرفته‌اید، پیش از انجام این کار، مطالب زیر را مطالعه کنید.

    اشتباه‌های یک تریدر تازه کار بیت کوین

    ترید در بازارهای مالی نیاز به دانش کافی در زمینه اقتصاد دارد. حداقل باید با سازوکار بازارهای مبتنی بر عرضه و تقاضا آشنا بود. تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال، روانشناسی بازار و شناخت رفتار بازیگران بزرگ بازار، جزو نیازهای اولیه انجام معامله در بازارهای مالی است. تنها یه دهه از عمر بازار ارزهای دیجیتال می‌گذرد و دیتا و اطلاعات زیادی برای شناخت عمیق این بازار در دست نیست. در ادامه اشتباه‌های رایج در میان تریدر های تازه کار بیت کوین را معرفی می‌کنیم.

    نداشتن برنامه ریزی در ترید

    وقتی که اقدام به خرید و فروش بیت کوین می‌کنید، باید با برنامه‌ریزی وارد فضا شوید و برای ورود، خروج در صورت زیان یا حدضرر، خروج در صورت سود یا حد سود، خرید پله‌ای یا فروش پله‌ای و هر اقدام دیگر خود از قبل برنامه داشته باشید. داشتن برنامه باعث می‌شود که تسلیم احساسات نشوید و بهترین نتیجه را از احتمالات کسب کنید. در جریان ترید، همواره باید به این قوانین و برنامه‌ریزی‌های خود پایبند بمانید و هرگز آنها را رها نکنید. یکی از اشتباه‌های تریدر های تازه کار در بازار ارزهای دیجیتال این است که پیش از خرید بیت کوین هیچ برنامه‌ی مشخصی برای فروش آن تنظیم نمی‌کنند. اگر قیمت خیلی افزایش یابد، دچار طمع شده و به امید سود بیشتر حاضر به فروش بخشی از بیت کوین‌های خود نیستند.

    برعکس در صورتی که بازار روی خوش به آنها نشان ندهد و بلافاصله پس از خرید آنها قیمت بیت کوین کاهش یابد، آنها به امید رشد قیمت، هر روز ضرر بیشتری می‌کنند اما حاضر به فروش بیت کوین خود نیستند. تریدری که با دید کوتاه مدت وارد بازار می‌شود با مشاهده ریزش قیمت‌ها به یکباره سیاست خود را تغییر می‌دهد و دید بلندمدتی پیدا می‌کند. همه این مشکلات ریشه در احساساتی شدن این تریدر تازه کار دارد. این یک رویه غلط در بازار ارزهای دیجیتال است. برای رهایی از این دام، حتما پیش از خرید بیت کوین یا هر رمز ارز دیگر، قیمت خرید، حدسود، حدضرر، مقدار سرمایه‌ای که قصد دارید خرید انجام دهید و دید سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید. بسیاری پیشنهاد می‌دهند که همه این موارد را بر روی کاغذ بنویسید و هر اتفاقی در بازار افتاد، به این برنامه پایبند باشید.

    مطمئنا این برنامه دارای ایراد و خطاست. اما داشتن آن به مراتب بهتر از گرفتن تصمیم‌های احساسی در بازار است. مخصوصا در بازار ارزهای دیجیتال که نوسانات قیمتی بسیار بالاست. قیمت بیت کوین در یک روز بیش از ۴۰ درصد ریزش می‌کند(اسفند سال ۹۸ در اثر کرونا) و یا قیمت در عرض چند ساعت چند ده درصد رشد می‌کند( خبر خرید بیت کوین توسط شرکت تسلا). اگر در چنین بازاری برنامه معین و مشخصی برای ترید نداشته باشید، مطمئن باشید در بلند مدت ضرر خواهید کرد.

    ترس عقب ماندن از قافله بازار

    یک تریدر تازه کار بیت کوین احتمالا به دلیل رشد بالای قیمت اولین ارز دیجیتال جهان وارد این بازار می‌شود. او برای اولین بار نمودار قیمت را دیده و احتمالا شنیده که قیمت بیت کوین روزگاری زیر ۱۰,۰۰۰ دلار بوده و اکنون قیمت آن به بیش از ۴۰,۰۰۰ دلار رسیده است. او خود را جامانده از بازار می‌داند. فقط کافی است که او از کسی بشنود و یا تحلیلی را مطالعه کند که اهداف بالای ۱۰۰,۰۰۰ دلار برای بیت کوین در نظر گرفته است. او دچار فومو شده و در قله اقدام به خرید بیت کوین می‌کند. این اشتباهی وحشتناک است؛ تریدر‌های باتجربه همواره سعی می‌کنند که در کف قیمت و وقتی که افراد دیگر می‌ترسند، اقدام به خرید کنند و در اوج قیمت هم که افراد عادی گرفتار طمع می‌شوند، اقدام به فروش آن می‌کنند.

    بازار بیت کوین یک بازار ۲۴ ساعته و همیشگی است و همواره فرصت مناسب برای اقدام موجود خواهد بود؛ پس سعی کنید دچار ترس و وحشت نشوید. بیت کوین روزگاری زیر ۱,۰۰۰ دلار بوده و روزگاری در یک رشد وحشتناک به ۲۰,۰۰۰ دلار رسیده است. افرادی که در ۲۰,۰۰۰ دلار اقدام به خرید بیت کوین کرده‌اند، باید بیش از دو سال صبر می‌کردند تا مجددا قیمت بیت کوین به قیمت خرید آنها برسد و آنها از زیان خارج شوند. بازار فرار نمی‌کند. همواره فرصت برای کسب سود در بازار وجود دارد.

    استفاده از لوریج بالا

    بسیاری از تریدر های تازه کار بیت کوین برای یک شبه پولدار شدن و رسیدن سریع به ثروت، از لوریج استفاده می‌کنند. لوریج ابزاری است که می‌توان با استفاده از آن با چند برابر اصل سرمایه خود اقدام به ترید کرد تا در صورت موفقیت در معامله، سود را چند برابر کرد. اما این افراد روی دیگر سکه را نمی‌بینند. لوریج، زیان شما را نیز چند برابر خواهد کرد تا جایی که ممکن است دارایی شما صفر شود.

    به طور کلی استفاده از لوریج در معاملات، مخصوص تریدر های تازه کار بیت کوین نیست. معامله در بازارهای مارجین نیاز به دانش و تجربه بسیار بالایی در ترید دارد. مطمئنا اگر روزی شما هم تجربه کافی را کسب کنید، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. این ابزار همواره در بازار هست و همیشه می‌توان از آن استفاده کرد.

    در بازار ارزهای دیجیتال لوریج‌ها گاهی تا ۱۲۵ برابر نیز ارائه می‌شود. استفاده از چنین لوریجی، آنهم در بازار ارزهای دیجیتال که قیمت‌ها وحشیانه نوسان می‌کنند، واقعا به قمار نزدیک است تا به سرمایه‌گذاری و ترید.

    کنترل نکردن ترس و طمع

    ترس و طمع، دو احساس غالب در بازارهای مالی است. احتمالا نام شاخص ترس و طمع بیت کوین را شنیده‌اید. این دو احساس در تریدرهای بازارهای مالی به قدری زیاد است که شاخصی تحت همین عنوان ایجاد شده است. زمانی که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد، همه از صدهزار دلاری شدن بیت کوین و نیم میلیون دلاری شدن قیمت آن صحبت می‌کنند؛ در چنین شرایطی طمع بر بازار حاکم است. برعکس زمانی که قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد و ارزش آن مدام ریزش می‌کند، همه از حباب بودن قیمت و صفر شدن قیمت بیت کوین صحبت می‌کنند؛ در چنین شرایطی ترس بر بازار حاکم است.

    اگر شما دچار نگرانی و یا طمع شدید در مورد معامله خود شده‌اید، باید بدانید که اشتباهی را مرتکب شده‌اید و احتمالا سرمایه‌ای را وارد بازی کرده‌اید که توان از دست دادن آن را ندارید. همان طور که اشاره شد، تریدر باید برنامه داشته باشد و به احساسات اجازه ندهد که بر تصمیمات او تاثیر بگذارند. احساسات بزرگترین دشمن یک تریدر هستند.

    نقل قول مشهوری از وارن بافت، سرمایه‌گذار موفق بازار سهام، در زمینه ترس و طمع بازار وجود دارد:

    زمانی که همه می‌ترسند، اقدام به خرید کنید و زمانی که همه به آینده امیدوار شده و همه به دنبال رشدهای نجومی در بازار هستند، اقدام به فروش کرده و از بازار خارج شوید.

    چک کردن مداوم قیمت‌ها

    اگر شما همیشه در برابر صفحه کامپیوتر خود باشید و به حرکات بازار چشم دوخته باشید، قطعا دچار استرس می‌شوید و این برای شما و اطرافیانتان خوب نیست. برنامه داشته باشید و اهداف و حد ضرر را برای خود تعیین کنید و بدون داشتن استرس به پیاده‌روی بپردازید و اوقاتی را با عزیزان خود سپری کنید. همواره دید بلند مدت داشته باشید و از حرکت‌های بزرگ قیمت استفاده کنید. در ترید کوتاه مدت ممکن است گرفتار نوسانات شوید و هر آنچه را که اندوخته‌اید، به راحتی از دست دهید.

    به طور کلی در ابتدای کار تکلیف خود را مشخص کنید، اگر علاقه به ترید روزانه و مداوم در بازار ارزهای دیجیتال دارید، استراتژی مخصوص این نوع معاملات را انتخاب کنید. اگر علاقه به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بیت کوین و دیگر رمزارزها دارید، استراتژی شما متفاوت خواهد بود. چک کردن مداوم قیمت‌ها، نگاه به چارت قیمتی و دیدن کندل‌های بلند سبز و قرمز، احساسات شما را برمی‌انگیزد که ممکن است تصمیم منطقی نگیرید. فارغ از بحث سرمایه‌گذاری و کسب درآمد، به فکر ابعاد دیگر زندگی خود باشید. تفریح، مطالعه و هر کاری که حس خوبی به آن دارید را فدای چارت و نگاه کردن به آن و ترید نکنید.

    صبور نبودن!

    گاهی در بازار فقط باید منتظر بمانید و هیچ کاری نکنید. در این شرایط، باید منتظر اقدام بعدی قیمت بود و اگر نسنجیده عمل کنید، متحمل ضرر می‌شوید. بیش از حد ترید نکنید و خود را ملزم نکنید که حتی در شرایط نامطلوب هم اقدام به ترید کنید زیرا این ضرر‌های کوچک رفته‌رفته جمع می‌شوند و حساب شما را خالی می‌کنند. این گفته وارن بافت (Warren Buffet) را همیشه به یاد داشته باشید که بازارهای مالی جایی برای انتقال ثروت از افراد عجول به افراد صبور است. عجله کردن یکی از اشتباهات رایج در زندگی حرفه‌ای یک تریدر تازه کار بیت کوین است.

    جنگ با بازار

    بازارهای مالی دارای روندهای قیمتی هستند. روند صعودی، روند نزولی و روند خنثی یا ساید، روندهای بازاراند. این روندها را بشناسید و در جهت روند حرکت کنید. اگر روند صعودی، دست به فروش دارایی خود نزنید. اگر روند بازار نزولی است و قیمت‌ها مدام کاهش می‌یابند، دست از ترید بکشید و منتظر تغییر روند بازار باشید.

    شما نمی‌توانید با روند بازار بجنگید. تریدر‌های باتجربه همواره در جهت روند ترید می‌کنند و از نوسانات سود می‌برند. تریدر‌ها باید روند‌های صعودی، نزولی و یا دوران‌های بدون روند را شناسایی کنند و مطابق با آنها اقدام به معامله کنند. یک تریدر تازه کار بیت کوین بدون توجه به روند کلی حاکم بر بازار، دست به ترید می‌زند. روند نزولی است و او به دنبال کسب سود است. یا گاهی روند صعودی است و او مدام به فکر نوسان گرفتن از ارزهای مختلف است. این نیز یکی از اشتباهات رایج در مورد تریدر های تازه کار در بازار ارزهای دیجیتال است.

    سخن پایانی

    ترید و معامله‌گری انواع مختلفی دارد. کسی که به صورت ساعتی معامله انجام می‌دهد و کسی که دید ماهانه دارد و کسی که به دید چند ساله یک دارایی مثل بیت کوین را خریداری می‌کند، همه این افراد تریدر هستند. اگر یک تریدر تازه کار بیت کوین و ارزهای دیجیتال هستید، مشخص کنید که شما جزو کدام دسته از افراد هستید. و مطابق با آن، استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنید. در این مقاله سعی کردیم تا اشتباهاتی که در میان تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال رواج دارد را معرفی کنیم. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید که احساس می‌کنید برای دیگران مفید است، در بخش نظرات آن را به اشتراک بگذارید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *