×
آخرین اخبار

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد
تخت روانچی: همه طرف‌ها، منافع مردم افغانستان را در نظر بگیرند

  • کد نوشته: 46044
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۱
  • 372 بازدید
  • نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اعلام آمادگی برای ایفای نقش فعال‌تر کشورمان برای کمک به صلح در افغانستان از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل بر حفظ قانون اساسی افغانستان استقبال کرد.
    تخت روانچی: همه طرف‌ها، منافع مردم افغانستان را در نظر بگیرند

    به گزارش دیدگاه نیوز، مجید تخت‌روانچی روز پنج‌شنبه در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع افغانستان برگزار شد، افزود: افغانستان در یک مقطع حساس قرار دارد و برای ساختن آینده بهتر برای شهروندان خود، به حمایت قوی بین‌المللی نیاز دارد.

    وی ادامه داد: امروز، ما به پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره افغانستان رای خواهیم داد که از طریق آن، مجمع پیام قوی حمایت از مردم و دولت افغانستان را در تلاش برای ایجاد یک کشور با ثبات تر، مرفه‌تر و دموکراتیک‌تر ارسال می‌کند.
    نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: فقط یک روند صلح تحت هدایت و حضور افغان می‌تواند درگیری‌های کنونی در افغانستان را حل کند. این باید دستاورد‌های گذشته از جمله قانون اساسی کنونی، مبارزه با تروریسم و همچنین احترام به حق تعیین سرنوشت مردم از طریق انتخابات و حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی و زنان را توسعه و ارتقا دهد.
    تخت‌روانچی تاکید کرد: از این منظر، ما از دعوت مجمع برای حفظ قانون اساسی افغانستان و همچنین رد احیای امارت اسلامی استقبال می‌کنیم. ما از رویکرد مثبت دولت افغانستان در گفتگو‌های صلح تمجید می‌کنیم.
    وی تصریح کرد: همه بازیگران خارجی باید از دخالت در گفتگو‌های صلح که سازمان ملل تسهیل می‌کند، خودداری کنند. در این زمینه، ما از دعوت مجمع برای تعامل بیشتر سازمان ملل در روند صلح استقبال می‌کنیم.
    نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: با استقبال از پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات، ما همچنین آماده هستیم با هماهنگی سازمان ملل متحد، نقش فعال‌تری را برای کمک به موفقیت آن ایفا کنیم. یک صلح پایدار در افغانستان نباید از خارج تحمیل شود و انتظار نمی‌رود که گفتگو‌های صلح، مشکلات دهه‌های گذشته را یک شبه حل کند.
    تخت‌روانچی با دعوت همه طرف‌ها به انعطاف‌پذیری و صبر، گفت: همه طرف‌ها منافع مردم افغانستان را بیش از منافع دیگر از جمله منافع یک گروه خاص قرار دهند. در یک جامعه چند قومی و متنوع مانند افغانستان، هیچ گروه، حزب یا جناح واحدی از جمله طالبان نمی‌تواند ادعا کند که به تنهایی قدرت را در اختیار دارد.
    وی افزود: با وجود آغاز مذاکرات صلح، وضعیت امنیتی افغانستان همچنان نگران کننده است، زیرا حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله مراکز آموزشی و دیپلماتیک در حال افزایش است. ما همه این حملات را که بیشتر آن‌ها توسط گروه‌های تروریستی به ویژه داعش انجام می‌شود که عناصر آن‌ها هنوز از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می‌شوند، به شدت محکوم می‌کنیم.
    سفیر ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در حالیکه حضور و فعالیت‌های داعش تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان و منطقه است، جای تاسف دارد که به دلیل اعتراض برخی کشور‌های غربی، گنجاندن یک پاراگراف مستقل در قطعنامه درباره تهدید‌های ناشی از داعش در افغانستان امکان پذیر نشد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *