×
آخرین اخبار

تحلیل هفتگی بورس / ۲ اتفاق مهم در بازار سرمایه

  • کد نوشته: 107307
  • ۱۴۰۱-۰۹-۰۳
  • 208 بازدید
  • شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر نیز روند کاهشی داشت. شاخص‌های بازار در این هفته چند درصد تغییر کردند؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، بورس تهران همانند هفته اخیر روند کاهشی داشت. شاخص کل بورس از چهارشنبه هفته گذشته تا به امروز روند نوسانی رو به پایین داشت و شاخص با افت ۰.۲ درصدی در سطح یک میلیون یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحدی ایستاد.

    در سوی دیگر بازار شاخص هم‌وزن با رسیدن به محدوده ۴۰۷ هزار واحدی توانست رشد ۱.۴ درصدی را ثبت کند. بر اساس این رشد می‌توان گفت که در این صنایع کوچک بازار وضعیت خوبی را نسب به سایر صنایع تجربه کردند. شاخص کل فرابورس نیز رشد ۰.۶۳ را ثبت کرد و به محدوده ۱۸ هزار و ۵۹۳ واحدی رسید.

    چقدر پول از بازار سرمایه خارج شد؟

    در هفته‌ای که گذشت قدرت ورود پول حقیقی به بازار کم بود و تنها حقیقی‌ها توانستند در دو روز کاری نقدینگی وارد تالار شیشه‌ای کنند. بر همین اساس در دو روز یکشنبه و سه‌شنبه ورود پول به بازار داشتیم که یکشنبه ۱۳۴ میلیارد تومان و روز سه‌شنبه ۱۲۲ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار شد.

    از سوی دیگر روز شنبه ۷۰۰ میلیارد، دوشنبه ۱۹۸ میلیارد و چهارشنبه ۷۵ میلیارد تومان شاهد خروج نقدینگی حقیقی از بازار سرمایه داشتیم. در نهایت این هفته ۷۲۷ میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد.

    ارزش معاملات خرد در این هفته به ۱۵ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. ارزش معاملات روز شنبه به ۳ هزار و ۶۵ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان و در نهایت چهارشنبه ۲ هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بازار سرمایه ثبت شد.

    بورس تهران

    رفت و برگشت عشقی در بورس

    این هفته استعفای رئیس سازمان بورس تاثیر بسزایی روی روند معاملات بازار داشت. بازار سهام دوشنبه روز پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت. ابتدای صبح اعلام شد که مجید عشقی رئیس سازمان از سمت خود استعفا داده است.

    پس از آن محمدهادی سلیمی‌زاده، روابط عمومی این سازمان اعلام کرد ساعت ۱۰ و نیم وضعیت ریاست این سازمان مشخص خواهد شد. حوالی ساعت ۱۱ بود که خبر‌ پذیرش استعفای مجید عشقی منتشر شد. چند دقیقه پس از انتشار این خبر، اعلام شد که محمد رضوانی‌فر مدیرعامل فعلی ویتانا جایگزین عشقی می‌شود.

    یک ساعت گذشت و حوالی ساعت ۱۲ روابط عمومی سازمان بورس در توییتی نوشت که اکثریت قاطع اعضای شورای‌عالی بورس با استعفای مجید عشقی مخالفت کرده‌اند و بدین ترتیب وی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار باقی خواهد ماند. مدیر روابط عمومی این سازمان اعلام کرد اعضای شورا به دلیل شرایط بازار و عبور نسبی از بحران در مخالفت با پذیرش این استعفا صحبت کردند. در نهایت احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم با احترام به نظر سایر اعضا از نظر خود عقب‌نشینی کرد.

    اما احسان ارکانی، عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس گفت که وزیر اقتصاد برای توضیحات درباره اتفاقات اخیر بورس به مجلس می‌آید.

    از سوی دیگر در این هفته ۲۰۷ نیز در بازار سرمایه عرضه شد که باعث شد گردش نقدینگی در بازار سرمایه افزایش یابد.

    آخرین پیش‌بینی‌های بازار سرمایه را در صفحه پیش‌بینی بورس دیدگاه نیوز بخوانید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.