×
آخرین اخبار

تحلیل بازی فینال لیگ برترهندبال بانوان کشور ۱۴۰۱-۱۴۰۲

  • کد نوشته: 132042
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۴
  • 70 بازدید
  • تحلیل بازی فینال لیگ برترهندبال بانوان کشور ۱۴۰۱-۱۴۰ کارشناس : شیما روحانی   ابتدا به بازیکنان، کادر فنی و مدیریت تیم سنگ آهن بافق یزد بابت قهرمانی در هجدهمین دوره لیگ برتر هندبال کشور تبریک میگویم. این تیم با نتایجی که در طول فصل گرفت و با ثباتی که از خود نشان داد ثابت کرد […]

    تحلیل بازی فینال لیگ برترهندبال بانوان کشور ۱۴۰۱-۱۴۰۲

    تحلیل بازی فینال لیگ برترهندبال بانوان کشور ۱۴۰۱-۱۴۰

    کارشناس : شیما روحانی

     

    ابتدا به بازیکنان، کادر فنی و مدیریت تیم سنگ آهن بافق یزد بابت قهرمانی در هجدهمین دوره لیگ برتر هندبال کشور تبریک میگویم. این تیم با نتایجی که در طول فصل گرفت و با ثباتی که از خود نشان داد ثابت کرد که لیاقت حضور در بازی فینال و کسب عنوان قهرمانی را دارد.
    اقدام مفید فدراسیون در چند سال اخیراین بود که چندین اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی در رده های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان انجام داد و بازیکنانی که از این مسابقات برگشتند با داشتن تجربه میادین ملی در تمام تیم ها پخش شدند که موجب شد امسال شاهد لیگ پویا و با کیفیتی باشیم. دو تیم سنگ آهن بافق و شهید شاملی در حالی پا به بازی پلی-آف گذاشتند که به ترتیب جایگاه اول و دوم را در لیگ امسال کسب کرده بودند. جایگاه دومی تیم شهید شاملی کازرون از سمت تیم سپاهان اصفهان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت چرا که با اتخاذ ناگهانی قانون “بازی رو در رو” از هفته سیزدهم به بعد، تیم سپاهان، مدافع عنوان قهرمانی هیچ شانسی برای کسب رتبه دوم و حضور در فینال را نداشت. در مورد پلی-آف امسال انتقاداتی به مسئولان برگزاری مسابقات وارد شد. اول در مورد خود پلی-آف، که بهتر بود قوانین کلی قبل از شروع لیگ به تیم های شرکت کننده ابلاغ می گردید. انتقاد دوم در مورد خود ماهیت پلی-آف لیگ امسال می باشد که بسیار تعجب برانگیز بود. در بازی های پلی-آف، هر چهار تیم بالای جدول بایستی شانس حضور در بازی فینال را داشته باشند اما در لیگ هجدهم هندبال بانوان دو تیم اول و دوم مستقیم وارد بازی فینال و تیم های سوم و چهارم راهی بازی رده بندی (که برگزار نگردید) شدند. امیدواریم در لیگ آتی شاهد اتخاذ قوانین جدید و عجیب در میانه های لیگ نباشیم تا جای هیچ گونه شبهه ای از نظر سلامت و عدالت مسابقات باقی نماند.
    در بازی اول پلی-آف فینال این تیم بافق یزد بود که برتری خود را به رخ تیم شهید شاملی کازرون کشید و با اختلاف هشت گله تا حدود زیادی راه قهرمانی را هموار کرد. در بازی برگشت فینال و در اصل چهارمین رویارویی این دو تیم در لیگ امسال، تیم یزد که در سه تقابل رودررو پیروز شده بود شروع طوفانی داشت و با پنج گل اختلاف از حریف خود پیش افتاد. تیم کازرون که برای قهرمانی راهی جز برد آن هم با اختلاف بیش از هشت گل نداشت به خود امد و با کسب اولین پنالتی سعی کرد ریتم بازی را عوض کند. اتفاق جالب دقایق اول بازی این بود که تمام پنج گل بعدی کازرون از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید. تیم کازرون با آنالیز سه شکست قبلی خود حالا دفاع منسجم تری گرفته بود و توانست با درخشش بازیکن روس بلند قامت خود و گرفتن پنالتی های پی در پی، بازی را به تساوی بکشد و بالاخره موفق شد در دقیقه بیست بازی از حریف پیشی بگیرد. در حالی که نتیجه بازی (۱۲-۹) به سود کازرون دنبال میشد سرمربی یزد به دلیل اعتراض به قضاوت بازی از داور کارت زرد دریافت کرد این در حالی بود که کمی قبل تر و جایی که بازیکن روس تیم کازرون به شدت به داور معترض بود اخطاری صورت نگرفت. از نظر بنده این مساله سبب به هم ریختگی تیم یزد شد به گونه ای که با وجود تعلیق دو دقیقه ای دو بازیکن تیم شاملی، تیم یزد نتواست از این فرصت استفاده کند و گلی به ثمر برساند. تیم سنگ آهن در دفاع وسط بسیار متزلزل نشان داد و کازرون به خوبی از این ضعف استفاده کرد. با اینکه تیم بافق توانست با تکیه بر شوت های از راه دور امتیازات زیادی کسب کند اما این تیم شاملی کازرون بود که نبض بازی را در دست گرفت و توانست از آشفتگی روانی تیم یزد به خصوص بر روی نیمکت این تیم استفاده کند و نیمه اول را با امتیاز ۱۵-۱۱ به نفع خود به پایان برساند.
    نیمه دوم با پنالتی به سود تیم کازرون آغازشد. در این نیمه تیم شهید شاملی اختلاف امتیاز را به هشت گل رساند جایی که برای اولین بار در طول این مسابقه، بازیکنان و کادر فنی این تیم بسیار به قهرمانی امیدوار شدند چرا که فقط به یک گل دیگر و حفظ این اختلاف تا پایان بازی نیاز داشتند. این در شرایطی بود که تیم یزد کاملا از هم پاشیده بود و بازیکنان این تیم بدون انگیزه و تاکتیک خاصی فقط سعی در کم کردن اختلاف امتیاز ایجاد شده داشتند. در دقایقی از بازی، کازرون با اختلاف ده گل جلوافتاد و در واقع قهرمان هجدمین دوره لیگ برتر هندبال بانوان بود ولی به یکباره ورق برگشت، دروازه بان تیم یزد چندین سیو به موقع انجام داد و با شروع سریع بازی، بازیکنان تیم بافق توانستند گل هایی حیاتی از منطقه گوش راست و نیزاز پشت منطقه نه متر به ثمر برسانند و با کاهش اختلاف قهرمانی را پس بگیرند.
    سوال بسیار بزرگی که در این دقایق پایانی به وجود آمد این بود که ” چطور تیم کازرون نتوانست برتری ده امتیازی ایجاد شده در نیمه دوم را حفظ کند و اصطلاحا تیم داری کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟”.

    با در نظر گرفتن اینکه سرمربی تیم کازرون، سابقه سه سال هدایت تیم شهید شاملی و مربیگری رده های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تیم ملی، اعزامی به مسابقات آسیایی و جهانی را دارند و با در اختیار داشتن بیش از نیمی از بازیکنان ملی پوش و همینطور برخورداری از بازیکن بلند قامت روس، بسیار تامل برانگیزو تعجب آوراست که چطور نتوانستند دقایق سرنوشت ساز پایانی بازی برگشت فینال را مدیریت کنند. نکته جالب دیگر درچهار رویارویی این دو تیم در لیگ امسال این بود که با وجود تمام ظرفیت های گفته شده برای تیم کازرون، تیم سنگ آهن بافق یزد برنده سه تقابل قبلی بود و در نهایت علی رغم باخت به تیم شهید شاملی کازرون با نتیجه ۲۶-۳۱، توانست کاپ قهرمانی را بالای سر ببرد و شیرینی برد کازرون را به کام آنها تلخ کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “تحلیل بازی فینال لیگ برترهندبال بانوان کشور ۱۴۰۱-۱۴۰۲”

    1. ناشناس گفت:

      مقاله بسیار تحلیلی، ریزبینانه و کارشناسانه ای بود، واقعا کیف کردم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *