×
آخرین اخبار

بیش از ۹ میلیون نفر از یارانه‌بگیران فقیرند/ چند درصد موافق یارانه نقدی هستند؟

  • کد نوشته: 99939
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۱
  • 287 بازدید
  • از زمان پرداخت یارانه جدید، دولت اعلام کرد که طرح کالابرگ را به جای یارانه نقدی به‌زودی اجرا می‌کند. قرار بود این طرح از مهر اجرا شود، حالا سخنگوی دولت گفته هنوز زیرساخت‌های آن آماده نیست. برخی از یارانه‌بگیران از همان ابتدا نسبت به جایگزینی کوپن انتقاد کردند. اما چند درصد از یارانه‌بگیران مخالف این طرح هستند؟

    بیش از ۹ میلیون نفر از یارانه‌بگیران فقیرند/ چند درصد موافق یارانه نقدی هستند؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، پس از چند ماه هنوز پرداخت کالابرگ به جای یارانه نقدی در بلاتکلیفی است. اگرچه قرار بود از مهرماه طرح کالابرگ اجرا شود اما بار دیگر به تعویق افتاد.

    به گفته بهادری جهرمی، سخنگوی دولت پرداخت یارانه‌های نقدی تا زمانی که زیرساخت‌های لازم فراهم شود، به‌صورت نقدی ادامه خواهد داشت. (تسنیم)

    از زمان پرداخت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی، دولت اعلام کرد که به زودی به جای یارانه نقدی، کوپن پرداخت می‌کند. از همان ابتدا برخی از یارانه‌بگیران مخالفت خود را با این موضوع بیان کردند. اما چند درصد از یارانه‌بگیران را مخالفان شکل می‌دهند؟

    مخالفت ۲۸ درصد یارانه‌بگیران با کالابرگ

    پیش از این موسسه افکارسنجی ملت در یک نظرسنجی میزان نارضایتی برای اجرای طرح کالابرگ را بررسی کرد. نتایج این نظرسنجی نشان داد که ۵۸.۵ درصد از یارانه‌بگیران ترجیح می‌دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از راه کالابرگ عرضه کند.

    بنابراین ۲۸.۶ درصد نیز ترجیح می‌دهند همچنان به‌ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی اختصاص یابد.

    حدود ۹۰ درصد ایرانیان یارانه‌بگیر هستند

    ۷۷٫۴ میلیون نفر در ایران یارانه‌بگیر هستند؛ یعنی بیش از ۹۰ درصد از ایرانیان. آنطور که معاونت رفاه وزارت کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد از مجموع ۲۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۶۹۶ خانوار ایرانی یارانه‌بگیر، ۳۸ درصد فقیر، ۵۵ درصد متوسط و ۷ درصد برخوردار هستند.

    اما این دسته‌بندی بر اساس چه معیاری است؟ کدام خانوارها در دسته فقیر قرار می‌گیرند؟ بر اساس اعلام این وزارتخانه خانوارهایی که دو شرط از سه شرط زیر را داشته باشند، فقیر محسوب می‌شوند:

    • عضو پنج دهک اول
    • تحت پوشش نهاد حمایتی
    • فاقد درآمد ثابت

    بر این اساس ۹٫۳ میلیون نفر از یارانه‌بگیران فقیر هستند. همچنین ۱۳٫۹ میلیون نیز جز خانوارهای متوسط هستند. (ایسنا)

    موافقان یارانه نقدی چه می‌گویند؟

    برخی از یارانه نقدی برای اجاره مسکن استفاده می‌کنند و برخی برای تهیه دارو و خوراک و لباس و… . در ادامه نظر برخی از مخاطبان دیدگاه نیوز را در این مورد می‌خوانید.

    «همون پول بهتره. ما که قسط میدیم حساب کردیم روش، وام گرفتیم.»

    «ماهی دو میلیون شوهرم حقوق میگیره. اجاره نشین هستیم و یه بچه شیرخور. چطور میخواین کالابرگ بدین؟ به اندازه کافی زیر خط فقر هستیم. همین یارانه رو هم باز شما میخواین قطع کنید.»

    «من هزار قسط دارم، روغن نداشته باشیم بهتره تا قسط ها سر برج بمونه.»

    یارانه معیشتی
    سخنگوی دولت اعلام کرد زیرساخت‌های اجرای طرح کالابرگ فراهم نیست. بنابراین این ماه نیز یارانه نقدی واریز می‌شود.

    «یارانه را بیشتر کنید»

    پیش از این بانک جهانی گزارشی منتشر کرد که نشان از رشد جمعیت دارای فقر مطلق در ایران می‌داد. بر اساس این گزارش جمعیت دارای فقر مطلق در ایران طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

    بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در سال ۹۸، ۳۴.۸ درصد بود. حالا اما تورم به حدود ۴۲ درصد رسیده است. به عبارتی فشار اقتصادی بیشتری روی دوش مردم است. در ادامه نظر برخی از مخاطبان دیدگاه نیوز را درباره میزان یارانه نقدی می‌خوانید. آنها می‌گویند با اجرای طرح کالابرگ مخالف هستند و یارانه فعی نیز با تورم همخوانی ندارد.

    « کشور رو به زمان کوپن نبرید. همه درحال پیشرفت هستن شما هنوز توی دهه جنگ و کوپن هستید.»

    «من به جز یارانه نه حقوقی دارم نه درآمدی. سرپرست دخترم هستم و به دلایلی فاقدکارهستم. نکنه انتظار دارید وقتی خودم یا دخترم به دارو نیاز داشتم با کوپنی که میخواهید بدین ببرم داروخانه؟ به دلیل نداشتن پول کالا به کالا کنم و بگم پول ندارم این مرغ یا برنج رو بگیرید به جاش به من دارو بدین.»

    «کالابرگ دردی دوا نمی‌کند بلکه ملت گرفتار مشکلات بیشتری سرشون میاد. حداقل نفری ۱ تومان بدید تا مخارج خانواده کامل بشه. دیگه۴۰۰ تومان یک برنج۱۰ کیلو نمیشه.»

    «مبلغ یارانه باید با تورم موجود متناسب باشه. مخصوصا برای اقشار ضعیفی مثل بهزیستی که هم معلولیت دارند هم نیاز مالی. مددجویان بهزیستی مستمری شون ۴۲۰ هزار تومنه.»

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “بیش از ۹ میلیون نفر از یارانه‌بگیران فقیرند/ چند درصد موافق یارانه نقدی هستند؟”

    1. ناشناس گفت:

      بابا من پنج سرعاعله بدون حقوق دو تا دانش گاهی به خدا خیلی بهدرد ما می خورد البته اگر اقایان یه کم بیشتر کنند ممنون علی حاتمی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *