×
آخرین اخبار

آداب اشتباه باید اصلاح شود
بیانیه همایش نقد و بررسی خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم سوگ و سور در ایل بختیاری منتشر شد

  • کد نوشته: 92650
  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۵
  • 473 بازدید
  • به گزارش خبر روز، همایش نقد و بررسی خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم سوگ و سور در ایل بختیاری با حضور جمعی از سران، ریش سفیدان و بزرگان طوایف شهرستان ایذه در مسجد امام رضا (ع) این شهر برگزار شد
    بیانیه همایش نقد و بررسی خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم سوگ و سور در ایل بختیاری منتشر شد

     

    به گزارش دیدگاه نیوز، همایش نقد و بررسی خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم سوگ و سور در ایل بختیاری با حضور جمعی از سران، ریش سفیدان و بزرگان طوایف شهرستان ایذه در مسجد امام رضا (ع) این شهر برگزار شد.

    متن بیانه این نشست به شرح ذیل است.

    به نام خداوند لوح و قلم
    حقیقت نگار وجود و عدم
    خدایی که داننده ی رازهاست
    نخستین سرآغاز آغاز هاست
    متن بیانیه ی سومین همایش جمعیت سران و معتمدین صلح و سازش شهرستان ایذه
    در آدینه روز شهریورماه یازدهمین روز یکهزار و چهارصد و یک خورشیدی سومین نشست فرهنگی اعضای رسمی جمعیت معتمدین با عنوان همایش نقد و بررسی خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم سوگ و سور در ایل بختیاری با توکل به ایزد منان در مسجد امام رضا(ع) برگزار گردید.
    نظر و دغدغه های گرامیان ارجمند در این نشست چه از پشت تریبون و چه از طریق برگه های نظرسنجی استماع و دریافت گردید. جمع بندی نظرات در قالب بیانیه ی پایانی محضر عزیز و شریف شما بدین شرح تقدیم می گردد:
    سعدی شیرین گفتار در ارجمند نامه گلستان باب هفتم حکایت ۱۳ میفرماید:
    هندویی نفت اندازی آموخت، حکیمی گفت: تو را که خانه نیین(از جنس نی) است، بازی نه این است.
    حال عزیزان به راستی ما را که خانه از جنس نی است بازی با آتش خردمندانه نیست.
    هنگامی که همه ی شهرهای بختیاری نشین در محرومیت صرف قرار دارند آیا سزاوار است که هزینه های گزافی که بایسته است و می‌توان در راه بسترسازیهای فرهنگی، ساختن مدارس و کتابخانه ها و ایجاد فرهنگ کتابخوانی یا احداث بیمارستان و کمک به بیماران نیازمند و نیازمندان آبروداری که در حداقل های زندگی مانده اند و … در راه تشریفات غیرضروری هزینه شود؟

    بسیاری از خانواده ها علاوه بر از دست دادن یکی از عزیزان خود و تحمل رنج و آلام فقدان، باید با آتش مخارج و هزینه های سرسام‌آوری که برآنچه مانده ی کاشانه ی این مصیبت دیدگان افتاده هم مواجه شوند. چون این سنتی است که چشم و هم چشمی ایجاد کرده و دارا و ندار مجبور به صرف این مخارج در مراسمات عزای خود هستند.
    اکثریت اعضای جمعیت هرچند بر این باورند که باید همچون گذشته مراسمات سوگ، با شکوه و عزتمندانه و با حضور خویشان و شهروندان برگزار گردد اما مخالف رسوم و سنت‌هایی هستند که در میان هزاران فرهنگ نیکو و پربار این قوم رخنه کرده اند و در این روزگار صعب باعث سنگین تر کردن بار مصیبت بر دوش خانواده های سوگوار شده هستند.
    “تیراندازی به نشانه ی عزا”
    “سرو غذا و پذیرایی در روز تشییع و تدفین و سومین و هفتمین روز و چهلم و سالگرد”
    استفاده از تشریفات پرهزینه مانند “راه اندازی کارناوال ها و اجاره ی سیستم های سنگین صوتی که موجب آلودگی صوتی در شهر و سلب آسایش شهروندان می‌شود”
    “نصب بنر در خیابان ها که چهره ی غم انگیزی به این شهر محروم داده است”
    لازم به ذکر است که همه ی اعضا حمایت حداکثری از سنت نیکو و خیرخواهانه ی سرباره داشته اند”

    در پایان اعضای جمعیت مراتب سپاسگزاری خود را از سران چند طایفه ی معظم که پیش قدم شدند و قبلا نسبت به حذف این حشو و زوائد و تنظیم مرامنامه ها و قسم نامه ها در میان تیره یا طایفه ی خود اقدام نموده اند، اعلام می نمایند.
    امید است دیگر اعضای محترم هم در صورت صلاحدید و تمایل، در طایفه یا خاندان خود با حضور خویشاوندان خویش این آسیب‌ها و مخارج غیرضروری را با همفکری و مشارکت هم طایفه ای ها و خویشاوندان خود به خیر و نیکی بدل کند.
    نکته:
    نظرات و پیشنهادهای مطرح شده در این نشست جنبه ی تجویزی و دستوری ندارند. صرفا و صرفا جلسه ی نقد و بررسی و آسیب شناسی رسوم و سنت‌ های موجود در سوگ و سور در شهرستان ایذه و قوم بزرگ بختیاری است و قرار نیست دستوری صادر گردد یا نسخه ای تجویز شود.
    در پایان از زحمات و پشتیبانی حامی برنامه “جناب مهندس علی بابا احمدپور” و همه ی عزیزانی که در برگزاری این برنامه به هر نحوی مشارکت داشته اند سپاسگزاری می‌شود.

    خدایا چنان کن سرانجام کار
    تو خشنود گردی و ما رستگار

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    4 پاسخ به “بیانیه همایش نقد و بررسی خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم سوگ و سور در ایل بختیاری منتشر شد”

    1. ناشناس گفت:

      بگو جاااین کارها مراسمات جمع کنید.
      تیراندازی جمع کنید
      بلندگو ها مراسمات جمع کنید..
      عزاداری هاروخانواده گی کنید.
      شلوغی کم بشن.
      تصادفات کم میشن بخاطر مراسمات.
      مردم مرحصی ندارن این شهر اون شهر کنند دنبال مراسمات.
      اینها رو جمع کنید….
      لباس مشکی جمع کنید سنت های اشتباه بختیاری جمع کنید…..

    2. رحیم گفت:

      دوست عزیزی که لودر گذاشتی پای همه رسومات
      یکباره بگو هر کی مرد ببرین بندازینش توی ی دره بیایین

      • با درود و عرض ادب.

        رسوماتی که ریشه غلط در فرهنگ دارند میبایست تغییر کنند. تعصب بیجا بر روی فرهنگ اشتباه، خود اشتباهی بزرگ تر است.

    3. ناشناس گفت:

      درودوسپاس ازدیدگاه ونگاه سبزهمشهریان همان طورکه تصورمیروددرنتیجه به آرا درجلسه حتی خودشرکت کنندگان به قاطع درجلسه هم گفتمان خودراتائیدنکردنداز۶۰درصدبه پایین بودمصداق همان نشستندگفتندوبرخواستندولیکن به جرات خواهم گفت این نشست هاعملی نخواهدشدبجزافرادمحدودی دیگران حاضران حتی بین خانواده خوداشرافیت کلامی ندارندچه بساتصمیم گیری برای تیره یاطایفه اول بایدعدم تیراندازی ایجادوراه اندازی کاروان های سوگواری نصب سیستم درسطح شهروبنربایدفرهنگ سازی شودبعداجرایی الا ایحالا فرهنگ دادن سرباره محفوظ بماندچه بسابعضی ازشهروندان پول خریدسنگ قبریاهزینه کفن ودفن وخریدزمین قبرازشهرداری که گاهاوقف شده رانیزندارند. باتشکر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *