×
آخرین اخبار

بورس در گرداب نزول / چرا بازار سرمایه نزولی است؟

  • کد نوشته: 101262
  • ۱۴۰۱-۰۷-۳۰
  • 136 بازدید
  • در حال حاضر عوامل مختلفی شامل نرخ بهره بین بانکی، قیمت دلار، رشد بازارهای موازی، برجام و ریسک‌های سیستماتیک روی بورس اثر دارند و به نوعی از جمله علت‌های ریزش بورس هستند. اما راه نجات این بازار چیست؟

    بورس در گرداب نزول / چرا بازار سرمایه نزولی است؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، چند هفته‌ای که می‌شود که ارزش معاملات بورس در محدوده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نوسان می‌کند. میانگین ارزش هفتگی معاملات بازار سرمایه به زور به محدوده ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این عدد در مقایسه با کلیت بازار بسیار ناچیز است.

    یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش بازار ریسک‌های سیاسی و عدم قطعیت در مذاکرات هسته‌ای برجام است. ریسک‌های سیاسی باعث شده که نرخ ارز نوسان زیادی داشته باشد. براساس برخی از اخبار منتشر شده، ادعای فروش پهپادها اوکراین ممکن است منجر به فعالسازی مکانیسم ماشه و قرار گیری ایران در فصل هفتم منشور ملل متحد شود‌. اگر چه ایران تاکید دارد این مساله بی ارتباط با قطعنامه ۲۲۳۱ است و یک بهانه جویی سیاسی است. اما این موضوع می‌تواند افزایش تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار را پی داشته باشد.

    این افزایش‌ها زیان سنگینی به بازار سرمایه وارد می‌کند و به نوعی باعث می‌شود سرمایه بیشتری از بازار سرمایه خارج شود. این موضوع یک ریسک غیرقابل پیش‌بینی برای بورس تهران بود و به واسطه همین موضوع در میان مدت ضربه سنگینی به بورس وارد خواهد کرد.

    افزایش نرخ برای سود بورس

    افزایش نرخ بهره بانکی ابزار اصلی بانک های مرکزی جهان برای کنترل تورم و تقویت پول ملی است. بر خلاف عقیده بسیاری از فعالان بازار سرمایه افزایش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند به کنترل و گاها کاهش تورم کند. زمانی که تورم کنترل شود، بورس نیز کمی آرام می‌گیرد و نقدینگی بیشتری در بازار برای ورود به تالار شیشه‌ای وجود خواهد داشت.

    به طور کلی افزایش به قاعده و درست نرخ بهره بین بانکی می‌تواند بورس و اقتصاد کشور را به آرامش برساند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شش ماهه ابتدای سال جاری بازهی بورس تهران به منفی ۲٫۵ درصد رسیده است. این درحالی است که سایر بازارهای موازی در این شش ماهه بازدهی خوبی کسب کرده است. برای نمونه در شش ماه ابتدای سال جاری بازدهی دلار در حدود ۲۰ درصد و بازدهی سکه در حدود ۱۵ درصد بوده که در مقایسه با بورس بازدهی بیشتری داشته باشد.  همین موضوع باعث می‌شود که خروج نقدینگی از بازار سرمایه داشته باشیم.

    چه باید کرد؟

    بازدهی بورس در شش ماه ابتدای سال منفی بوده است. اما با توجه به ارزندگی سهام موجود در بازار و گزارش‌های ۶ ماهه می‌توان انتظار رشد بازار در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال داشت.

    البته نکته مهم اینجاست که مسولان دولتی نباید دخالتی در بورس کنند و اجازه دهند بازار و ورود نقدینگی مسیر واقعی خود را پیش ببرد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.