×
آخرین اخبار

«بن‌سلمان» مادرش را ربود!

  • کد نوشته: 10635
  • ۱۳۹۶-۱۲-۲۵
  • 989 بازدید
  • مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی می‌گویند که ولی‌عهد ۳۲ ساله سعودی به منظور تحکیم قدرت خود در این کشور، از بیش از دو سال قبل، مانع دیدار پدرش با مادرش شده است.

    «بن‌سلمان» مادرش را ربود!

    به گزارش دیدگاه نیوز، در حالی که اظهارات تند و متکبرانه محمد بن سلمان درباره مسائل داخلی و خارجی ادامه دارد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا از یک اتفاق نادر خبر می‌دهند: ولی‌عهد سعودی با دروغگویی به شاه سعودی، مانع از دیدار مادرش با پدرش شده است.

    در گزارش ان‌بی‌سی نیوز آمده است: «یک زن سعودی هست که مقام‌های آمریکایی می‌گویند از ظهور و قدرت گیری محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی نفعی نبرده است: مادر خود او».

    این رسانه ادامه داد: «۱۴ مقام کنونی و سابق ارشد آمریکایی به ان بی سی نیوز گفتند که اطلاعات نشان می‌دهد، شاهزاده محمد بن سلمان به مدت بیش از دو سال، مانع از دیدار مادرش با پدرش ملک سلمان شده است و در حالی که شاهزاده جوان به سرعت در حال کسب قدرت بوده، مادرش را از پدر دور نگه داشته است».

    در گزارش می‌خوانیم: «مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی گفتند، شاهزاده محمد که متحد کلیدی کاخ سفید در دوره ترامپ است، توضیحات مختلفی را برای توضیح مکان مادرش ایجاد و جعل کرده است از قبیل اینکه او برای درمان پزشکی خارج از کشور قرار دارد . با این توضیحات، ملک سلمان متوجه این موضوع نخواهد شد که پسرش در پشت غیبت ادامه دار مادرش قرار دارد».

    این مقام‌‌ها با اتکا به چندین مجموعه محرمانه از اطلاعات این خبر را به رسانه آمریکایی مخابره کردند.

    در ادامه گزارش آمده است: «محمد بن سلمان این اقدام را علیه مادر خودش اتخاذ کرد چرا که او نگران بود مادرش مخالف برنامه‌هایش برای کسب قدرت باشد و همچنین نگران بود که مادرش با نفوذی که روی پادشاه دارد، شاید مانع از تحقق برنامه‌هایش شود».

    این مقام‌های آمریکایی گفتند: «محمد بن سلمان بدون اطلاع پادشاه، قطعا برای مدتی مادرش را در یک کاخ در عربستان سعودی تحت بازداشت خانگی قرار داد».

    به گفته آنها، «ارزیابی اطلاعاتی آمریکا درباره اقدامات ولی‌عهد علیه مادرش، نشانه‌ای از تمایل او برای برچیدن هر آنچه که فکر می‌کند مانعی در برابر تحکیم موقعیت او در عربستان سعودی به عنوان پادشاه آینده است، می‌باشد».

    گفته می‌شود اطلاعات درباره این موضوع، برآمده از ترکیبی از اطلاعات انسانی، رهگیری مکالمات و اطلاعاتی است که توسط دیگر کشورها با آمریکا در میان گذاشتند.

    بنا بر این گزارش، اولین بار در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما اطلاعات درباره «فهده بنت فلاح بن سلطان آل حثلین العجمی»، مادر ولی‌عهد سعودی جمع‌آوری شد.

    سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، این موضوع را که مادر ولی‌عهد در بازداشت خانگی قرار دارد یا اینکه از شوهرش جدا شده، رد کرده است.

    مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند ملک سلمان شاه سعودی و ۸۲ ساله، چندین بار گفته، همسر سومش (مادر ولی‌عهد) خارج از کشور در حال دریافت معالجات پزشکی است. او به افراد دور و بر خود گفته که واقعا دلش برای همسرش تنگ شده و دقیقا نمی‌داند که او کجا است.

    ملک سلمان حتی یک بار در سپتامبر ۲۰۱۵ در دیدار با باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کاخ سفید گفت که همسرش برای درمان در نیویورک بود و او امید داشت که تا زمانی که در سفر آمریکا هست، با او دیداری داشته باشد.

    به گفته مقام‌های آمریکایی، اوباما به شاه سعودی اطلاع نداد که همسر او اصلا در نیویورک نبود.

    این مقام‌های سابق و کنونی همچنین خبر دادند، اوایل سال ۲۰۱۶ مقام‌های آمریکا تماس‌های ارتباطی را ردیابی کردند که در آن محمد بن سلمان در آن از تلاش‌هایش برای دیدار نکردن مادرش با پدرش صحبت کرد؛ تلاش‌هایی که بدون اطلاع شاه سعودی انجام شده است.

    ان‌بی‌سی نیوز در گزارش خود، به سراغ سخنگویان باراک اوباما و همچنین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم رفت اما آنها اظهارنظری در این باره نکردند.

    در پایان گزارش آمده است: «به گفته مقام‌های آمریکایی و کارشناسان مسائل سعودی، ارزیابی اقدامات داخلی خاندان سلطنتی سعودی می‌تواند کاری مشکل باشد به ویژه وقتی موضوع زنان مطرح می‌شود. آنها تاکید کردند که امکان آن هست که تا مدتی توجهی به این موضوع که همسر شاه سعودی تحت بازداشت خانگی باشد، یا محدود به حضور در کاخ باشد یا اینکه دسترسی به شوهرش نداشته باشد، نشود. تشخیص و درک این تحول می‌تواند سخت باشد چرا که همسران پادشاه به ندرت در انظار عمومی دیده می‌شوند و سوال درباره همسر مرد سعودی، غیرمحترمانه تلقی می‌شود».

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *