×
آخرین اخبار

برنامه هفتم توسعه مبتنی بر پنج سندبالادستی تدوین می شود

  • کد نوشته: 102385
  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۵
  • 240 بازدید
  • اهواز -خبر روز – معاون امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برنامه هفتم توسعه مبتنی بر سند چشم انداز ۱۴۰۴، اسناد آمایش ملی، سیاست های کلی برنامه هفتم ، بیانیه گام دوم و سند تحول مردمی است.

    برنامه هفتم توسعه مبتنی بر پنج سندبالادستی تدوین می شود

    به گزارش خبرنگار دیدگاه نیوز، افشین کسالایی روز پنجشنبه در دومین همایش ملی آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری در سالن همایش های گیت بوستان، با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، برنامه جامع وجود ندارد گفت: در چهار برنامه توسعه قبل از انقلاب و شش برنامه توسعه بعد از انقلاب تمام برنامه ریزی ها از نوع جامع بوده است و این در حالی است که این روش برنامه ریزی در برنامه هفتم تغییر می کند.

    وی با بیان اینکه شناخت وضعیت موجود گام اول برنامه ریزی است گفت: شناخت وضع موجود و مسیر طی شده بستر لازم برای ترسیم چشم انداز پنج سال آینده و ریل گذاری برنامه هفتم را فراهم می کند.

    معاون امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در مرحله تدوین نظام نامه های برنامه هفتم توسعه قرار داریم افزود: برنامه هفتم توسعه علاوه بر ترسیم وضع موجود، آینده اقتصاد و توسعه کشور در سطوح متعدد را مورد توجه قرار می دهد.

    کسالایی با اشاره به محدودیت منابع مالی افزود: برنامه هفتم توسعه ناگزیر به برنامه محور بودن است و برای اولین بار برنامه هفتم با پارادایم رشد فراگیر و مبتنی بر سه سطح اصلی ترین پیشران ها، رد مهمترین بحران ها و خلق مهمترین بسترهای پیشرفت کشور ترسیم می شود.

    معاون امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: گردشگری حوزه ای ظرفیت ساز و مولد در کشور است که توان خلق پول، ارزش افزوده واقعی و افزایش سرانه را دارد.

    کسالایی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در دو بعد ملی و استانی و در سه سطح پیشران ها، بحران ها و بسترهای پیشرفت در حال تدوین است افزود: برنامه هفتم توسعه این قابلیت را خواهد داشت تا در صورتی که یک استان دارای پیشران، بحران و یا بستر پیشرفت خاص خود باشد، این موارد با ارایه دلایل توجیهی به سازمان برنامه بودجه پیشنهاد کند.

    معاون امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ارتقای نظام سلامت، تقویت پلتفرم های دانش بنیان، ارتقای نظام تامین اجتماعی، تقویت مدیریت های محلی از جمله موضوعاتی است که در در سند چشم اندازی آورده شده است .

    وی، عدم تامین منابع مالی را یکی از دلایل مهم محقق نشدن برنامه های توسعه کشور دانست و ادامه داد: محقق نشدن برنامه های توسعه نشان از عدم توجه به تضمین های اجرای در نگارش برنامه های توسعه است که تلاش شده این خلا در برنامه توسعه هفتم کاهش یابد.

    کسالایی ادامه داد: سرمایه گذاری در اقتصاد های پیشرفته توسط دولت انجام نمی شود بلکه دولت با ترسیم ساز و کارها فرصت برای حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان را فراهم می کند که این بسترسازی مورد توجه است.

    وی با بیان اینکه هر چقدر برنامه ریزی شفاف تر باشد امکان نظارت بر نحوه اجرای آن و پاسخگویی مسوولان برای اجرای برنامه نیز عملی تر است گفت: برنامه های عملیاتی ستون فقرات برنامه ریزی است و برنامه ریزی که برنامه عملیاتی نداشته باشد، برنامه ریزی نیست.

    معاون امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: تلاش شده است تا اسناد برنامه های علمیاتی برنامه هفتم توسعه همزمان با تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس ارایه شود.

    وی ایجاد سازکار برای همگن سازی اختیارات، مسوولیت ها و منابع را مورد تاکید قرار داد و گفت: وابستگی نامتوازن به منابع حداقلی بودجه های دولت موجب عدم تعادل های کنونی برنامه ریزی و اجرا در کشور شده است.

    همایش ملی آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری با حضور شهرداران کلانشهرهای کشور و برخی مسوولان کشوری برگزار شد و اهمیت آمار و اطلاعات در برنامه ریزی شهری و راه های ارتقای آن تشریح شد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.