×
آخرین اخبار

«برزخ‌آباد»؛ توصیف جدید مسجدسلیمان در رمان تازه قباد آذرآیین

  • کد نوشته: 74863
  • ۱۴۰۰-۰۷-۲۲
  • 486 بازدید
  • این داستان‌نویس و منتقد ادبی با بیان اینکه این کتاب در انتشارات هیلا (ققنوس) منتشر شده به دیدگاه نیوز گفت: پیش از این رمانی به نام «فوران» را در سال ۹۸ به قلم درآوردم که «توله‌های تلخ» به نوعی ادامه «فوران» است. یعنی در واقع نسل‌های بعد شخصیت‌های «فوران» را در «توله‌های تلخ» می‌بینیم که زندگی […]

    «برزخ‌آباد»؛ توصیف جدید مسجدسلیمان در رمان تازه قباد آذرآیین

    این داستان‌نویس و منتقد ادبی با بیان اینکه این کتاب در انتشارات هیلا (ققنوس) منتشر شده به دیدگاه نیوز گفت: پیش از این رمانی به نام «فوران» را در سال ۹۸ به قلم درآوردم که «توله‌های تلخ» به نوعی ادامه «فوران» است. یعنی در واقع نسل‌های بعد شخصیت‌های «فوران» را در «توله‌های تلخ» می‌بینیم که زندگی فعلی ‌آنها را بعد از پدرانشان در «برزخ‌آباد» روایت می‌کند.

    وی افزود: رمان «فوران» در شهر و زادگاه من یعنی مسجد سلیمان روایت می‌شود و در «توله‌های تلخ» نیز مکان همان مسجدسلیمان است. در این رمان، راوی نوجوانی روایتگر وضعیت فعلی مسجد سلیمان است.

    آذرآیین با اشاره به استفاده از نام‌ «برزخ‌آباد» در رمان خود توضیح داد: رمان در جایی به نام برزخ‌آباد روایت می‌شود که همان شهر مسجدسلیمان است. دلیل انتخاب این نام به این دلیل است که مسجد سلیمان فعلی نه از روستاهای پراکنده است و نه دیگر از امکانات شرکت نفت برخوردار و این باعث شده که شهر در حالت برزخی باشد و مردم بعد از رفتن شرکت نفت، خشک شدن چاه‌ها، بی‌کاری و… دچار فقر شوند.

    وی ادامه داد: برزخ‌آباد به نوعی شهرک تخیلی «ماکوندو»ی گابریل گارسیا مارکز است و همان شرایطی که جامعه در برزخی از سنت و مدرنیته قرار می‌گیرد را در این کتاب می‌بینیم. این یک شمای کلی از کتاب در حدود ۲۰۰ صفحه‌ای است.

    به گزارش دیدگاه نیوز ، قباد آذرآیین بعد از انتشار رمان «فوران» رمان «توله‌های تلخ» را در انتشارات ققنوس منتشر کرده است. حوادث این رمان در محله‌ای به نام «برزخ‌آباد» رخ می‌دهد که در واقع نامی استعاری برای مسجدسلیمان، زادگاه نویسنده است. درون‌مایه رمان «توله‌های تلخ» به نوعی ادامه رخدادهای رمان «فوران» و شخصیت‌های آن، نوجوانان نسل چندم شخصیت‌های رمان «فوران» هستند و دلیل انتخاب نام «برزخ‌آباد» برای محل روایت رمان، استحاله شهر نفتی مسجد سلیمان پس از به پایان رسیدن دوران شکوه و رونق این شهر است که حالا بومیان شهر که به طور عمده کشاورز و روستایی بودند گرفتار یک زندگی برزخی شده‌اند؛ هم از زمین و کشاورزی و زیست سنتی خود محروم‌اند هم از نعمت‌ها و امکاناتی که قبلا استخراج نفت در اختیارشان گذاشته بود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *