×
آخرین اخبار

بررسی وضعیت اشتغال زنان در دولت رئیسی / «زنان در خانه بمانند و خدمت کنند!»

  • کد نوشته: 92905
  • ۱۴۰۱-۰۶-۱۸
  • 386 بازدید
  • حدود یک سال از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد. حوزه زنان یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های کاری دولت او بود. اما رئیسی برای اشتغال زنان چه برنامه‌ای داشت و آیا دولت توانست آن را اجرایی کند؟
    بررسی وضعیت اشتغال زنان در دولت رئیسی / «زنان در خانه بمانند و خدمت کنند!»

    به گزارش دیدگاه نیوز، حدود یک سال از آغاز به کار دولت رئیسی می‌گذرد. وعده‌های انتخاباتی مختلفی از سوی ابراهیم رئیسی و تیم تبلیغاتی او صورت گرفت اما حوزه زنان یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌ها در یک سال اخیر برای دولت سیزدهم بود. از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گرفته تا موضوعات پیرامون حجاب. اما اشتغال زنان در این یک سال چه تغییری کرد؟

    ابراهیم رئیسی در دوره تبلیغات انتخاباتی، برنامه مشخصی برای اشتغال زنان ارائه نکرد. هر چه از سوی او بیان شد، کلی و مبهم بود. حامیان او نیز بیشتر از حفظ کرامت زنان گفتند، نه طرحی ارائه کردند نه برنامه مدت‌داری.

    وعده‌های انتخاباتی رئیسی برای زنان

    آنچه می‌توان از میان برنامه‌های انتخاباتی او برای اشتغال زنان بیرون کشید، همین دو خط است: «شناخت حقوق همه مردم، زنان و روستاییان برای حل مشکلاتشان. تا سال ۱۴۰۴ چهار میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. فارغ‌التحصیلان آموزش عالی و افراد کم درآمد (به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و مرزنشینان) در اولویت هستند.»

    حدود یک سال از دولت رئیسی گذشت، اما تاکنون از ایجاد فرصت شغلی جدید خبری نشده است. خبرگزاری دولتی ایرنا البته در گزارشی درباره وعده‌های انتخاباتی رئیسی نوشت که این وعده او در حال اجراست اما تاکنون جزئیاتی از چگونگی یا روند اجرای آن نداده‌اند.

    وضعیت اشتغال زنان در یک سال اخیر

    بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در بهار ۱۴۰۰، نرخ بیکاری جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله، ۱۵٫۶ درصد بود و در بهار ۱۴۰۱ به ۱۶٫۶ درصد رسید. در این میان نرخ بیکاری زنان در بهار ۱۴۰۰ از۲۷٫۸ درصد به ۲۸٫۳ درصد در بهار ۱۴۰۱ رسید.

    از سوی دیگر در بهار ۱۴۰۰ نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۵ ساله و بیشتر، ۱۳٫۷ بود که در بهار ۱۴۰۰ به ۱۳٫۸ رسید. اگرچه برخی از کارشناسان درباره نحوه محاسبه نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی از سوی مرکز آمار انتقاد کرده‌اند. اما بر اساس همین آمارهای رسمی نیز وضعیت اشتغال زنان تعریفی ندارد.

    فرصت شغلی و میزان درآمد زنان در ایران بارهای مورد انتقاد فعالان حقوق زنان قرار گرفت. بررسی آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد هنوز تا برابری در بازار کار ایران فاصله زیادی مانده است. دولت‌ها هم هر کدام برنامه متفاوتی برای زنان در پیش می‌گیرند. سال گذشته نیز نوبت به ابراهیم رئسی و تیم او رسید. اما بررسی کارنامه یکساله او نشان می‌دهد برنامه‌های دولت بیشتر متمرکز بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

    کاهش ساعت کاری زنان برای خدمت در خانه!

    سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس در همان روزهایی که تب انتخابات گرم بود با حمایت از ابراهیم رئیسی درباره برنامه او برای حوزه زنان گفت: «از اولویت‌ها در حوزه زنان، بحث زنان شاغل است که در دو سطح مشاغل دولتی و مشاغل خصوصی است و هر دوی آنها نیاز به بازبینی و اصلاح دارد.»

    رفیعی گفت: «دولت ناظر به مشاغل خصوصی بانوان، بحث نظارت، شناسایی و رصد دقیق را مدنظر خواهد داشت. از جمله اولین موضوعاتی که در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت، قطعا توجه به مدل اشتغال بانوان به عنوان یک تقاضای جدی از سوی آنان است که تزاحمی میان نقش‌های زنان بخصوص مادری و همسری با شغل آنها شکل نگیرد.»

    کاهش ساعت اداری برای زنان متاهل، یکی از موضوعاتی است که بارها از سوی مقامات مختلف در سال‌های اخیر مطرح شد. موضوعی که حالا در راستای افزایش جمعیت مطرح می‌شود.

    اخیرا نیزمحمدهادی ایمانیه، استاندار خوزستان گفت: «درصدد هستیم که بانوان متاهل که کارمند ادارات استان هستند، بتوانند ساعت ۱۲ به منزل بروند و در سنگر خانواده، به جامعه خدمت کنند. با این‌ کار بانوان می‌توانند هم به نیابت از حکومت به وظیفه اداره خانواده بپردازند.» (همشهری آنلاین)

    همه اینها در حالی است که حدود نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند. اما برای اشتغال زنان نه تنها برنامه‌ای برای بهبود فضای کار و ساماندهی درآمد زنان اجرایی نشد، بلکه برآیند طرح‌هایی که در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا می‌شود، ممکن است زنان را از بازار کار دورتر کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *