×
آخرین اخبار

بحث «ژن خوب» و «آی کیو» دوباره داغ شد

  • کد نوشته: 8113
  • ۱۳۹۶-۱۰-۰۴
  • 562 بازدید
  • عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مفاهیمی مانند ژن خوب و آی‌کیو در نگاه الهی جایی ندارند، گفت: این مفاهیم پدید آمده از سرمایه‌داری رفاقتی است.

    بحث «ژن خوب» و «آی کیو» دوباره داغ شد

     به گزارش دیدگاه نیوز؛ محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده در زمان رأی اعتماد وزرا شخصا و با صراحت در مخالفت با وزیر راه اعلام کردم که ما اصلاح‌طلبان از دولت حمایت می‌کنیم اما حمایت فعال نه حمایت منفعل؛ حتی اگر دولت اصلاح‌طلب هم بود همین کار را می‌کردیم.

     

    وی افزود: یعنی این بدان معنا نیست که چشممان را به روی ضعف‌ها بپوشانیم؛ ما رأی اعتماد دادیم اما چک سفید امضاء نداده‌ایم و بنده بارها این موضوع را گفته‌ام؛ این یک نوع حمایت فعال انتقادی است و در عین حال حامی هستیم و ائتلاف کردیم. 

     

    عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه عنوان کرد: ما ممیزاتی از اعتدالیون داریم یعنی یکسری وجوه تمایز داریم که این وجوه را باید نشان دهیم، وجه تمایز هم شامل تمام حوزه‌ها می‌شود مانند سیاسی، فرهنگی،‌اجتماعی و اقتصادی.

     

    *فسادهای بانک‌ مرکزی به بخش‌های پایین آن هم تسری پیدا کرده است

    «من شخصا عقیده دارم برنامه‌ای(برجا) که ما به مجلس دادیم، زمینه اجرایی آن هم فراهم نشده است؛ این برنامه مبتنی بر الگوی توسعه پایدار در ۵ حوزه اجتماعی،‌ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیست‌محیطی است که در واقع الگوی توسعه پایدار اولا در حوزه اجتماعی و سیاسی مبتنی بر مشارکت مردم و نهادهای مدنی است و همچنین در حوزه سیاسی، اجتماعی و حتی زیست‌محیطی نیز همواره مردم را به مشارکت می‌طلبد.»

     

    صادقی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: به عنوان مثال در حوزه امنیت پایدار منظور ما امنیتی است که با مشارکت مردم شکل می‌گیرد و یا توسعه سیاسی پایدار هم با مشارکت احزاب و نهادهای مدنی خواهد بود. این را هم بگویم که امنیت از بالا به پایین به صورت صرف امنیت پایداری نیست در حوزه اقتصادی هم زمانی ما می‌توانیم اقتصاد پایدار داشته باشیم که مبتنی بر مشارکت مردم و بخش خصوصی باشد که به نظر من در این رابطه هنوز در حوزه‌های مختلف مؤلفه‌های توسعه پایدار نمود آشکاری ندارد. 

     

    *دولت دوازدهم ضعف‌های تئوریک و گفتمانی دارد

    وی ادامه داد: یکی از دلایل آن این است که هنگام ارزیابی یک سیستم باید ضعف‌ها و قوت‌های درونی و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های بیرونی آن را ببینیم لذا باید مجموع این‌ها باهم سنجیده شوند. با توجه به اینکه این دولت ضعف‌های تئوریک و گفتمانی دارد بخشی از آن به خاطر این است که به پوست‌اندازی در سطح مدیران مجال نداده است و هنوز مدیران سالخورده ادوار گذشته روی کار آمده‌اند یعنی آن پویایی و وارستگی که در نسل جوان وجود دارد متأسفانه ایجاد نشده است.

    *دولت به پوست اندازی در سطح مدیران مجال نداد

    وی بر همین اساس اضافه کرد: گویا هر چه افراد سالخورده‌تر می‌شوند وابستگی‌شان به این موارد بیشتر می‌شود اما نسل جوان وارستگی دارد و به روز است. به هر حال همه عرصه‌ها در دنیا در حال تحول است و نسل جوان با این عرصه‌ها همراه‌تر است، اما برخی مدیران کنونی ما به دو دهه پیش تعلق دارند به عنوان مثال اگر بخواهیم به نظام بانکی وارد شویم می‌بینیم که این خروجی ۴ دهه نظام بانکی جمهوری اسلامی است که می‌خواستیم نظام بانکی بدون ربا ایجاد کنیم ولی تنها اسم آن را برداشتیم و یک صورت ظاهری ایجاد کردیم «ربا» را برمی‌داریم و «مضاربه» را جای آن می‌گذاریم.

    صادقی در توضیح این مطلب عنوان کرد: ربا در دنیا ۴ درصد است اما ما ۳۵ درصد دریافت می‌کنیم. جالب است که می‌گویند آن ۴ درصد حرام است و ۳۵ درصد ما حلال! موضوع نظام بانکی ما داستان دارد که در پی این سال‌های اخیر به ویژه از مقطع دولت سازندگی انحراف‌هایی در سیستم اقتصادی نمود پیدا کرد یعنی تعدیل و مشابه آن پیدا شد که در واقع انحراف‌های بنیادین در نظام اقتصادی ما ایجاد و ما را به سمت سرمایه‌داری بدون سامان هدایت کرد؛ یعنی همان «اقتصاد رفاقتی».

     

    *نظام بانکی ما بر اساس «اقتصاد رفاقتی» است

    وی افزود: این اقتصاد رفاقتی عموما بر پایه زد و بندها و روابط است، ما هم نظام بانکی‌مان زد و بندی است و هم نظام‌های دیگرمان؛ اما خطاهایی در این راستا صورت گرفته است که همه در این خطاها سهیم هستند چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، به عنوان مثال اگر شورای نگهبان اجازه دهد عملکرد ۴ دهه آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد خیلی موارد شفاف‌سازی می‌شود، اگر مجلس خوب است ثمره کار شماست و اگر هم بد که مشخص است.

     

    * «ژن خوب» و «آی‌کیو» تفکر پدید آمده از نظام سرمایه‌داری «رفاقتی» است

    وی در ادامه مطلب خود درباره اظهارات خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به اینکه طبق گفته شما مسئولان هر چه پیرتر می‌شوند وابسته‌تر می‌شوند و با توجه به اظهارات خودتان درباره اندیشه الهی، مفاهیمی مانند «ژن خوب» و «آی‌کیو» در این نگاه الهی جایی دارند یا نه که البته تصور می‌کنم جایی ندارد، گفت: این حرف‌ها را کاملا قبول دارم. پیامبر (ص) فرمودند مردم نزد من همانند دانه‌های شانه برابر هستند ما شهروند درجه یک و دو و مسئله‌ای با عنوان ژن خوب و یا آی‌کیو بالا نداریم این‌ها تفکراتی است که پدید آمده از همین نظام سرمایه‌داری رفاقتی است. 

    * دولت هیچ تحولی در حوزه‌ نظارت و سالم‌سازی بانک‌ها صورت نداده است

    صادقی همچنین یادآور شد: یک اشتباه در ملی کردن بانک‌ها وجود داشت که بانک‌ها را در ابتدای انقلاب دولتی کردیم که این اتفاق درستی نبود و بر اساس هیجانات انقلابی صورت گرفت، از سال‌های بعد هم از سیاست تعدیل استفاده کردیم و بعد هم به سراغ بخش لجام گسیخته خصوصی رفتیم که این موضوع در برنامه چهارم و پنجم پایه‌گذاری شد که باعث خصوصی شدن موسسات خصوصی شد که اکنون هیچ نظمی ندارند.

     

    عضو فراکسیون امید مجلس در بخش پایانی سخنان خود افزود: به اعتقاد من این دولت در ارتباط با بانک مرکزی (با وجود تغییر در مدیریت خود از دولت مهرورز به دولت اعتدال) هیچگونه تحولی در حوزه‌های نظارتی و سالم‌سازی نظارت بر بانک‌ها صورت نداده است لذا متأسفانه احساس می‌شود فسادی در بانک مرکزی وجود دارد به ویژه در حوزه نظارتی آن که این فساد به بخش‌های پایین آن هم تسری پیدا کرده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *