×
آخرین اخبار

بایدن واردات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع اعلام کرد

  • کد نوشته: 82077
  • ۱۴۰۰-۱۲-۱۸
  • 428 بازدید
  • در ادامه اقدامات تنبیهی علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه واردات نفت و گاز روسیه به ایالات متحده را ممنوع اعلام کرد.

    بایدن واردات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع اعلام کرد

    به گزارش دیدگاه نیوز، بایدن روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند در نطق تلویزیونی خود تاکید کرد که هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان با ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه موافق‌اند.

    رییس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه «ما در هدف خود برای تحت فشار قرار دادن پوتین متحد می‌مانیم»، افزود درک می‌کنیم بسیاری از متحدان ممکن است نتوانند در ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه به ما بپیوندند.

    جو بایدن بخشی از اظهارات خود را به توضیح دلایل این ممنوعیت و پیامدهای ناشی از آن از جمله افزایش قیمت سوخت در ایالات متحده اختصاص داد و گفت: جنگ پوتین به خانواده‌های آمریکایی در پمپ بنزین‌ها آسیب می‌رساند.

    در پی این سخنان کاخ سفید اعلام کرد بایدن فرمان اجرایی ممنوعیت واردات نفت، گاز مایع طبیعی و زغال سنگ روسیه به آمریکا را امضا خواهد کرد.

    این فرمان اجرایی آمریکایی‌ها را از تامین مالی یا کمک کردن به شرکت‌های خارجی که برای تولید انرژی در روسیه سرمایه‌گذاری می‌کنند، منع می کند.

    کاخ سفید افزود دستور اجرایی بایدن سرمایه‌گذاری جدید ایالات متحده در بخش انرژی روسیه را ممنوع می‌کند.

    همزمان با آمریکا، بریتانیا نیز واردات نفت روسیه را ممنوع اعلام کرد.

    کمیسیون اروپا هم گفت امسال واردات گاز از روسیه به اتحادیه اروپا به یک‌سوم میزان فعلی کاهش می‌یابد و وابستگی این اتحادیه به گاز روسیه پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی به طور کامل قطع خواهد شد.

    با این حال، وزیر خارجه آلمان تصمیم برلین مبنی بر عدم ممنوعیت واردات نفت روسیه را توجیه کرد و گفت که این اقدام آلمان را در هرج و مرج فرو خواهد برد.

    روسیه دومین صادرکننده نفت خام و نخستین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است و میزان صادرات نفت خام این کشور بین چهار تا پنج میلیون بشکه در روز است.

    با وجودی که در دو هفته اخیر بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی روسیه به دلیل حمله به اوکراین هدف تحریم‌های گسترده قرار گرفت، اما بخش انرژی این کشور عمدتا مشمول تحریم‌ها نشده بود.

    از آغاز حمله روسیه به اوکراین، فشارها در آمریکا بر دولت بایدن برای ممنوعیت واردات نفت روسیه افزایش یافته و شماری از سناتورها از هر دو حزب آمریکا نیز طرحی برای این ممنوعیت ارائه کردند.

    مجلس نمایندگان نیز از چنین اقدامی حمایت کرد و روز دوشنبه نانسی پلوسی، رییس این مجلس، در نامه‌ای اعلام کرد که مجلس نمایندگان در حال بررسی تصویب قوانینی برای ممنوعیت واردات نفت روسیه است و به دنبال آن است که با تصویب قوانین قدرتمند، روسیه را بیش از پیش در اقتصاد جهانی منزوی می‌کند.

    دولت بایدن ابتدا در برابر پیشنهاد ممنوعیت واردات نفت روسیه مقاومت نشان داد و بر اساس گفته‌های جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، چنین اقدامی را موجب افزایش بهای سوخت در آمریکا به ویژه در شرایطی که نرخ تورم بالا رفته است دانست.

    با این حال مقام‌های دولت بایدن سپس به این ممنوعیت روی خوش بیشتری نشان دادند و گزارش‌هایی درباره تلاش این دولت برای استفاده از نفت ونزوئلا و عربستان سعودی منتشر شد.

    با قوت گرفتن احتمال ممنوعیت نفت روسیه، و همچنین با شرط و شروط جدید روسیه درباره برجام، بازار جهانی نفت دچار تلاطمی شدید شد.

    صبح دوشنبه و شروع هفته در بازارهای جهانی، بهای نفت به بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته رسید و هر بشکه نفت خام دریای برنت، با افزایش ۱۰ دلاری، به نزدیک ۱۴۰ دلار رسید. این قیمت البته در ساعات بعد اندکی کاهش یافت.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *