×
آخرین اخبار

بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب، الگویی برای بازسازی در کشور است

  • کد نوشته: 53303
  • ۱۳۹۹-۱۱-۱۶
  • 506 بازدید
  • استاندار آذربایجان شرقی گفت: بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب، تجربه موفقی بود که می‌تواند در بازسازی مناطق زلزله‌زده در کشور به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد.
    بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب، الگویی برای بازسازی در کشور است

    به گزارش دیدگاه نیوز ، دکتر محمدرضا پورمحمدی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان آذربایجان شرقی، افزود: ادعا می‌کنیم که روش بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب، الگوی موفقی بود که باید مستندسازی و ثبت شود تا بتوان در حوادث مشابه از این تجربه استفاده کرد.

    وی خاطرنشان کرد: بعد از یک سال از وقوع این حادثه، تمام واحدهای تعمیری، بازسازی شده است؛ علت تکمیل نشدن واحدهای تخریبی هم افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تمایل مالکان خانه‌ها به توسعه واحدهای مسکونی خود بوده است.

    پورمحمدی افزود: با موافقت سازمان برنامه و بودجه مقرر شد ۱۴۹ میلیارد تومان از تسهیلات واحدهای تعمیری که مازاد بر نیاز بود به بازسازی واحدهای تخریبی اختصاص یابد.

    استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با قدردانی از همکاری سازمان مدیریت بحران کشور در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران، گفت: استان ما منطقه‌ای حادثه‌خیز است و نعمت‌هایی که در اختیار داریم مانند جنگل‌ها و معادن، گاهی موجب بروز حوادث هم می‌شوند.

    وی همچنین درخصوص نقشه گسل‌های شهر تبریز، گفت: این نقشه‌ها آماده شده و دستورالعمل مربوط به آن به زودی ابلاغ می‌شود؛ آن‌چه مهم است پیگیری مسأله ساخت‌وساز در حریم گسل‌هاست که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

    پورمحمدی درخصوص موضوع فرونشست زمین نیز گفت: رسیدگی به این مسأله نیازمند همکاری دستگاه‌های ملی است و از کمیته علمی می‌خواهم که راهکارهای لازم را در این خصوص ارائه کند.

    استاندار آذربایجان شرقی درباره تأمین آب و برق مورد نیاز استان هم گفت: موضوع تأمین آب و برق مسأله‌ای مهم است که اگر امروز اقدام جدی نکنیم در سال آینده با بحران روبه‌رو خواهیم شد.

    وی افزود: ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل برنامه کوتاه‌مدت تأمین آب شرب تبریز نیاز است که امیدواریم از محل اعتبارات مدیریت بحران تأمین شود.

    تمام ساختمان‌های کشور از سال ۱۴۰۰ بیمه می‌شوند

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه پس از ۲۰ سال لایجه بیمه اجباری حوادث تصویب و ابلاغ شده است، اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و مشخص شدن سازوکارهای لازم می‌توانیم از اوایل سال ۱۴۰۰ تمام ساختمان‌های کشور را بیمه کنیم.

    اسماعیل نجار افزود: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و بقیه خانواده‌ها نیز مبلغی را با عنوان بیمه در فیش برق پرداخت می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه ایران جزو حادثه‌خیزترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، گفت: باید آمادگی خود را برای مقابله با همه حوادث ارتقا دهیم، به خصوص در مورد حادثه زلزله که آذربایجان شرقی هم در معرض خطر است و در این خصوص جزو پنج استان حادثه‌خیز کشور است.

    وی هشدار داد: اگر زلزله هفت ریشتری اتفاق بیفتد عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت و در مورد تبریز که پرجمعیت است این نگرانی بیشتر است.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه از سالیان پیش، تجربه زلزله در شهرهای پرجمعیت نداریم، افزود: چنان‌چه در تبریز یا تهران اتفاقی بیفتد به‌رغم اقدامات مثبت انجام‌شده وضعیت نگران‌کننده‌ای داریم.

    وی ادامه داد: مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکار، پیشگیری از حوادث است و ساختمان‌ها باید بر اساس اصول مهندسی زلزله و با استفاده از مصالح استاندارد احداث شوند.

    نجار با بیان اینکه پیش‌بینی اعتبارات مدیریت بحران در سال جاری، پنج هزار و ۸۲ میلیارد تومان بود که تنها ۳۰۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه تخصیص یافت، افزود: برای سال آینده نیز هفت هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان پیش‌بینی بودجه داشتیم که ۶۰۰ میلیارد تومان تایید شده است.

    وی همچنین با اشاره به مطالعه انجام‌شده در مورد علل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور از جمله جنگل‌های ارسباران، گفت: بر اساس یافته‌های این مطالعه، ۹۰ درصد حوادث حریق عامل انسانی دارد و شکار، تفریح، اختلاف و توسعه زراعت از جمله علل آتش‌سوزی عنوان شده است.

    تحویل اولین سبد اطفای حریق به آتش‌نشانی آذربایجان شرقی

    رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع نیز در این جلسه اعلام کرد: از سال ۹۵ تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور اتفاق افتاده است.

    محمدمهدی نوری افزود: از این تعداد یک‌هزار و ۴۰۰ فقره آتش‌سوزی در زاگرس و یک‌هزار و ۱۰۰ حادثه در البرز که آذربایجان شرقی نیز جزو این مناطق است اتفاق افتاده است.

    وی خاطرنشان کرد: بیشتر حوادث در مناطق صعب‌العبور اتفاق می‌افتد که اطفای حریق هوایی یا امداد هوایی را ضروری می‌سازد.

    نوری اظهار داشت: اولین سبد اطفای حریق هوایی تحویل مجموعه آتش‌نشانی آذربایجان شرقی شد تا در مواقع بحران دچار مشکل نشوند.

    وی تاکید کرد: در شهرهای بزرگ مانند تبریز برای اطفای حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه تجهیزات مختلفی لازم است که در این خصوص از ظرفیت‌های وزارت دفاع استفاده می شود.

    در این جلسه گزارش تدقیق گسل‌های شهر تبریز توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان، گزارش مطالعات فرونشست منطقه شمال غربی کشور توسط مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب کشور، گزارش طراحی سامانه مدیریت بحران استان توسط گروه GIS دانشگاه تبریز و گزارش تأمین آب شرب تبریز توسط مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ارائه شد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *