×
آخرین اخبار

بازار دلار منجمد شد

  • کد نوشته: 101977
  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۴
  • 146 بازدید
  • قیمت دلار روز سه‌شنبه با بیش از ۱۰۰ تومان افزایش به ۳۲ هزار و ۸۷۶ تومان رسید. برخی کارشناسان محدوده ۳۲ هزار تومان را قیمت متعادل برای این اسکناس آمریکایی می‌دانند. آیا حفظ این قیمت برای دلار، توسط بازارساز در روزهای آینده میسر است؟

    بازار دلار منجمد شد

    به گزارش دیدگاه نیوز قیمت دلار روز سه‌شنبه در همان محدوده مقاومتی ۳۲ هزار تومان، مانند روزهای اخیر با اندکی واکنش مثبت قیمتی در نوسان بود.

    این محدوده که به اعتقاد تحلیلگران بازار سرمایه، کارزار دولت و بازار ساز با قیمت دلار است روز سه‌شنبه با نزدیک شدن به روزهای پایانی نخستین هفته از آبان ۱۴۰۱ به قیمت ۳۲ هزار و ۸۷۶ تومان در بازار معاملات تهران رسید. قیمت دلار امروز نسبت به روز دوشنبه بیش از ۱۰۰ تومان افزایش داشت و وارد پله ۸ محدوده قیمتی ۳۲ هزار تومان شد.

    اختیارات بانک مرکزی برای قیمت تا کجاست؟

    خرداد ماه سال‌جاری بود که براساس مصوبات جدید سران قوا به بانک مرکزی، اختیارات این بانک برای مداخله در بازار ارز افزایش یافت و  این بانک مجاز شد به صورت نامحدود در بازار مداخله کند. اما اختیارات بانک مرکزی تا کجاست؟

    این سوال بسیاری از تحلیلگران بازار با توجه به شرایط اجتماعی، تحریم‌های جدید ایران توسط آمریکا و اروپا ، تورم داخلی و اخبار نامساعد سیاسی از روند مذاکرات هسته‌ای برجام است. در هفته‌های گذشته سیاست بازارساز حفظ محدوده ۳۲ هزار تومان و تزریق دلار به بازار ارز بوده و نتیجه چه شد؟ بازار دلار سهمیه‌ای دوباره رونق گرفت و همیشه خریداران قوی ارز برای استفاده از این رانت دولتی وجود دارد. نهایتا قیمت دلار با وجود تلاش‌های بانک مرکزی تمایل به رشد نشان می‌دهد.

    بررسی روند قیمت دلار در مهر ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد  این دو‌مین بازه زمانی نسبتا طولانی مدت حضور دلار در کانال ۳۲ هزار تومانی است. هر چند تلاش‌هایی برای تحرکات قیمتی رو به بالا و در کانال ۳۳ هزار تومان صورت گرفت اما در تایم فریم کوتاه مدت این افزایش قیمت به هیچ وجه قابل توجه نبود.

    قیمت دلار متعادل است؟

    برخی کارشناسان بازار معتقدند محدوده فعلی قیمت دلار نرخ متعادلی برای این اسکناس آمریکایی است و روند با ثبات بازار در هفته‌های آینده در همین محدوده ادامه دارد. از سوی دیگر برخی تحلیلگران نیز سیگنال‌های مثبت مذاکرات هسته‌ای برجام را از دست رفته می‌دانند و معتقدند سطح انتظارات تورمی در اجتماع و بازار در حال افزایش است و این خبر خوبی برای تثبیت قیمت دلار در محدوده فعلی نیست و خبر از افزایش قیمت دلار می‌دهد.

    پیش بینی قیمت دلار سخت است

     تحلیلگران بازار ارز، شرایط کنونی بازار و اقتصاد را مملو از اخبار ضد و نقیض می‌دانند که قدم گذاشتن در آن مانند فضایی مه آلود است و این موضوع هر پیش‌بینی را برای قیمت دلار سخت می‌کند.

    روز سه‌شنبه سیگنال دلار هرات نیز بر روند افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران تاکید داشت. هر چند در ۲ روز گذشته قیمت دلار هرات روند افزایشی داشت و هم‌سو با جریان قیمت دلار در داخل کشور نبود. روز سه‌شنبه قیمت دلار هرات با ۱۸۰ تومان افزایش قیمت با نرخ ۳۲ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد و روند افزایشی دلار هرات در روزهای گذشته قیمت آن را به دلار تهران نزدیک کرده است.

    درهم امارات در روزهای گذشته هم‌سو با جریان قیمت دلار در بازار تهران بود اما روز سه‌شنبه نوسان قیمتی درهم روند نزولی اندکی داشت و با قیمت ۹ هزار تومان در بازار معامله شد.

    آخرین اخبار از تحولات بازارارز و طلا را در صفحه ارز و طلا دیدگاه نیوز بخوانید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.