×
آخرین اخبار

ایران جایگاه رتبه هفتم ذخیره مس در دنیا رابه خود اختصاص داد

  • کد نوشته: 49878
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۷
  • 481 بازدید
  • مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با بیان اینکه ایران با ۳۶.۵ میلیون تن ذخیره مس در دنیا رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است، اعلام کرد که در نظر داریم طی پنج سال آینده میزان تولید مس را به ۶۰۰ هزار تن ارتقا دهیم.
    ایران جایگاه رتبه هفتم ذخیره مس در دنیا رابه خود اختصاص داد

    به گزارش دیدگاه نیوز، از روز دوشنبه سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در مرحله افتتاحیه با حضور سعد عبدی – مدیر امور نظارت و برنامه ریزی شرکت ملی مس-، سعید زرندی -معاون طرح و برنامه وزیر صمت- وجیه‌اله جعفری- رئیس هیئت عامل ایمیدرو- و اردشیر سعدمحمدی -مدیر عامل شرکت ملی مس ایران- در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

    اردشیر سعدمحمدی – مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران – اظهار کرد: برای ایجاد تحول و پیشرفت به تغییر تفکر نیازمند هستیم و به تجهیزات و ناوگان حفاری مولتی سیستم جدید نیاز داریم که در حال حاضر ۱۵ دستگاه جدید حفاری خریداری کرده‌ایم. در حال حاضر ایران  با ۳۶.۵ میلیون تن ذخیره مس معادل ۴.۲ درصد، رتبه هفتم دنیا را به خود اختصاص داده است. معدن سرچشمه در رتبه ۲۹، سونگون ۷۶ و میدوک ۱۱۴، جزو معادن بزرگ در حوزه مس قرار دارند.

    وی با بیان اینکه شرکت ملی مس ایران قادر است در بین ۱۰ شرکت اول تولیدکننده مس در دنیا قرار گیرد، گفت: شرکت‌های دنیا برای حفظ تولید و تقاضا، شاهد روند کاهشی عیار هستند و  ایران نیز چنین روندی را در پیش گرفته است؛ ما در این راستا تناژ عملیاتی را افزایش داده‌ایم.

    سعد محمدی ضمن تاکید براینکه بایستی با نگاه افزایش ایمنی و کاهش هزینه در حوزه اقتصاد حرکت کنیم، ادامه داد: میزان تولید مس کاتدی در سال جاری ۲۱۷ هزار تن بوده و در ادامه نیز (تا پایان سال) قادر به تولید ۱۸۰ هزار تن کاتد دیگر نیز هستیم که بر این اساس ۱۱ درصد جلوتر از برنامه خواهیم بود. در میزان تولید آند نیز ۱۴ درصد فراتر از برنامه سال گذشته عمل کرده‌ایم. همچنین در زمینه فروش هم طی ۹ ماهه سال جاری به ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد دست یافته‌ایم. ۳۵ درصد افزایش سود شرکت مس ناشی از عملکرد این شرکت و ۴۵ درصد حاصل تعیین بهای نرخ ارز است. بیشترین میزان حقوق دولتی در حوزه مس نیز چهار درصد برآورد شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی مس ایران برنامه‌های در نظر گرفته شده برای آینده این شرکت را اینگونه عنوان کرد که در نظر داریم طی پنج سال آینده میزان تولید مس را به ۶۰۰ هزار تن ارتقا دهیم. در حال حاضر نیز در مجتمع مس سرچشمه واحد فلوتاسیون سرباره در حال احداث است.

    در ادامه سعد عبدی- مدیر امور نظارت و برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع مس ایران در این همایش با بیان اینکه شرکت ملی مس ایران با تولید ۳۰۰ هزار تن مس محتوای معدنی با متوسط قیمتی ۱۷۹۲ دلار بر تن در سال ۲۰۱۹ یکی از کشورهای برتر زیر صدک پنجاهم دنیا است، گفت: دو کمربند مس در آند و هیمالیا وجود دارد که ایران در مسیر این کمربندها قرار دارد.

    وی میزان ذخیره مس ایران را ۳۶.۵ میلیون تن معادل ۴.۲ درصد اعلام کرد که رتبه هفتم دنیا را به خود اختصاص داده است و ادامه داد: همچنین میزان ذخیره بوکسیت به عنوان ماده اولیه آلومینا در ایران ۳۸.۵ میلیون تن معادل ۰.۴ درصد دنیا است. میزان ذخیره روی ایران ۱۲.۴۴ میلیون تن معادل پنج درصد در رتبه پنجم قرار دارد و میزان ذخیره سرب ایران چهار میلیون تن معادل ۴.۵ درصد است که در رتبه ششم دنیا قرار دارد.

    عبدی اعلا کرد:  قیمت مس برای سال ۲۰۲۱ را شش هزار و ۶۰۰ دلار پیش‌بینی شده و مسیر صعودی را طی کرده است. روند قیمتی آلومینیوم نیز مثبت و روند حرکت قیمت طلا، روی و سرب منفی بوده است. متوسط مصرف مس در دنیا به ازای هر فرد ۳.۲ کیلوگرم است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *