×
آخرین اخبار

انجام ۷۱ مورد اهدای عضو در خوزستان

  • کد نوشته: 136247
  • ۱۴۰۲-۰۳-۱۱
  • 41 بازدید
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازگفت: در خوزستان بیش از ۶۵۰ نفر در انتظار پیوند عضو شناسایی و تا کنون ۷۱ مورد اهدای عضو در خوزستان انجام شده است.

    انجام ۷۱ مورد اهدای عضو در خوزستان

    به گزارش دیدگاه نیوز ؛محمدحسین سرمست رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقدام خانواده‌ها در اهدای عضو بسیار ارزشمند است و بهترین نماد ایثار، نیکوکاری و صدقه جاریه‌ای است که علاوه بر اهدای حیات به نیازمندان این خدمت، به کل اعضای خانواده زندگی بخشیده‌اند.

    وی افزود: این خانواده‌ها با وجود اطلاع از اینکه عزیزشان جانش را از دست می‌دهد، توانستند بر احساسات خود غلبه کنند و تصمیم درستی بگیرند. امیدواریم وجود این افراد و کارها و صحبت‌های آن‌ها موجب تشویق دیگر خانواده‌هایی شود که در چنین شرایطی قرار می‌گیرند.

    سرمست با دعوت از دیگر افراد برای امضاء و دریافت کارت عضویت اهدای عضو افزود: این افراد موجب شدند فرزندان بیماران نیازمند پیوند، در سایه آرامش ناشی از این خدمت بزرگ زندگی بهتری داشته باشند. در واقع این خانواده‌ها آرامش را به این افراد اهدا کرده‌اند.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: می‌دانیم که یک بیمار با دریافت یک واحد خون اهدایی نجات پیدا می‌کند در حالی که با اهدای عضو، چند نفر نجات پیدا می‌کنند و این کار به مراتب بسیار ارزشمندتر است.

    سرمست با تقدیر از این خانواده‌های اهداکننده و تمامی افراد فعال در حوزه اهدای عضو افزود: در حال حاضر در خوزستان بیش از ۶۵۰ نفر در انتظار پیوند عضو شناسایی شده‌اند و البته آمار در کل کشور بسیار بالاتر از این رقم است.

    وی افزود: کار این خانواده‌ها ارزشمند و قانونی است و سر این افراد بلند است؛ سال‌ها است قانون پیوند در ایران تصویب شده و هرکسی می‌تواند قبل از وقوع حادثه با دریافت کارت و امضای نامه اهدای عضو، دواطلبانه نسبت به این کار رضایت دهد. پیوند عضو با اخذ رضایت ولی دم نیز امکان پذیر است. از نظر شرعی نیز این کار تایید شده است.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر چه پیوند عضو در ایران بعد از انقلاب آغاز شده و نخستین پیوند، پیوند کلیه بوده که توسط یک خوزستانی انجام شده است اما بعد این، علم توسعه یافته است و اکنون در خوزستان پیوند کلیه، کبد و قلب انجام می‌شود و پیوند کلیه از دواطلب زنده نیز همچنان در حال انجام است.

    وی با بیان اینکه هیچکدام از تشخیص‌دهندگان مرگ مغزی، عضو تیم پیوند نیستند، گفت: از نظر علم پزشکی، پیوند عضو بالاترین سطح خدمت است. تایید مرگ مغزی، خارج کردن عضو و پیوند عضو در بالاترین سطح در خوزستان و ایران انجام می‌شود و امیدواریم دیگر پیوندها که در استان خوزستان انجام نمی‌شوند مانند پیوند روده باریک را نیز در استان اجرایی کنیم.

    وی عنوان کرد: این توانمندی‌ها افتخار و فرصتی است برای مردم خوزستان تا زمینه ارتقای سلامت را برای بیماران و خانواده‌هایشان فراهم کنند.

    سرمست گفت: پزشکانی که در این حوزه کار می‌کنند، بسیار تلاش کرده‌اند تا این علم را فرا گرفته‌اند و در انجام این کار شب و روز ندارند. از همه پزشکان، پرستاران و دیگر فعالان در این حوزه تشکر می‌کنیم. از کسانی که دیگر اعضایی که در خوزستان پیوند نمی‌شوند را با سرعت کافی و زمان مناسب به جاهای دیگر منتقل می‌کنند هم تشکر می‌کنم.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در خوزستان پیوند عضو از سال ۹۲ آغاز شده و اوج آن در سال‌های ۹۹ و بعد از آن بوده است و تاکنون حدود ۷۱ اهدای عضو در خوزستان انجام شده است.

    وی یادآور شد: در سال ۹۹، ۱۲ مورد اهدای عضو، سال ۱۴۰۰، ۲۶ مورد با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن، سال ۱۴۰۱، ۳۱ مورد با افزایش ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل و امسال تاکنون دو مورد اهدای عضو انجام شده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *