×
آخرین اخبار

فراخوان تئاتر
انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر فارس

  • کد نوشته: 91811
  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۶
  • 502 بازدید
  • در پایان این جشنواره دو اثر به عنوان نماینده فارس در جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.
    انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر فارس

    به گزارش محمد ناصریراد خبرنگار خبرروز در استان فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس،  هنرمندان تا دهم آبان ماه سال جاری فرصت دارند فیلم اجرای نمایش خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و براساس جدول زمان بندی، بیستم آبان ماه امسال نتایج بازبینی فیلم ها اعلام خواهد شد و اختتامیه جشنواره نیز اواخر آبان ماه و یا اوایل آذرماه برگزار می شود. گفتنی است در پایان این جشنواره دو اثر به عنوان نماینده فارس در جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

     

    متن فراخوان منتشر شده ی سی و سومین جشنواره تئاتر استان فارس از قرار ذیل است:

    اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن هنرهای نمایشی استان فارس جشنواره تئاتر استانی را با به عنوان باسابقه ترین ومهم ترین رویداد تئاتری استان ها سال اخیر جایگاهی مهم برای رشد وتوسعه تئاتر با توجه به شاخصه های ملی ، قومی ، منطقه ای وجغرافیایی بوده است.

    برگزاری این جشنواره بر تداوم وتثبیت این جایگاه ارتقا تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان وهمگرایی بیش ازبیش تاکید کرد. در سال های اخیر این جشنواره بر ایجاد بستری برای بروز وظهور بخش مهمی از اجراهای عمومی یک سال وگسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی ، تقویت وحمایت از گروههای اجرایی متمرکز شده است .هم چنین در برنامه ریزی وبرگزاری این رویداد مهم در نظر گرفتن زیر مجموعه کلان طبق سیاست های وزارت متبوع مبنی بر تقویت ظرفیت های مردمی فرهنگ وهنر شامل توسعه کمی وکیفیت نهاد ها وموسسات فرهنگی غیر دولتی ، بهره مندی از جریان های فکری وتشکل های صنفی در سیاست گذاری وبرنامه ریزی فعالیت های فرهنگی هنری وکمک به ایجاد وتوانمندسازی نظام های صنفی وتولیدی بخش فرهنگ وهنر شایان توجه خواهد بود .توجه به موضوعای همچون امید اجتماعی ،ارتقا نهاد خانواده ،همگرایی ملی ، ارزشهای انسانی ، اسلامی وتوجه به شعار سال مورد تاکید است. تجربه برگزاری جشنواره در سالهای پیشین با استفاده از ظرفیت های فضایی مجازی ،تجربه ای موفق بود که امید است با بهره گیری از آن ، کیفیت برگزاری وگسترش مخاطبان جشنواره در سال ۱۴۰۱ ارتقا یابد.

     اولویت‌های موضوعی جشنواره:
    انتخاب موضوع و مضامین آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل از محورهای مورد تاکید جشنواره خواهند بود:
    ۱) موضوعات مرتبط با شعار سال ۱۴۰۱ ( سال تولید دانش بنیان واشتغال آفرین )
    ۲) استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت های در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان
    شرایط جشنواره:
    ۱) جشنواره پذیرای نمایش‌های صحنه‌ای مبتنی بر آثار و نمایشنامه‌های ایرانی خواهد بود.
    تبصره ۱: متون اقتباسی “آداپته شده ایرانی” با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و اخذ مجوز از نویسنده یا ناشر و مترجم به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود، می‌توانند متقاضی حضور در بخش صحنه‌ای جشنواره باشند و در صورت رعایت نشدن این مهم مسئولیت هر گونه عدم شفاف‌سازی متوجه نویسنده و کارگردان خواهد بود.
    .

    برگزیدگان این جشنواره به دبیرخانه چهل ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

    کلیه آثار نمایشی که در حد فاصل زمانی سال ۱۴۰۰ تا شروع جشنواره استانی ۱۴۰۱ تولید شده اند می توانند متقاضی حضور در این بخش باشند
    تبصره :شرکت کنندگان در دوره های پیشین جشنواره تئاتر استانی نمی توانند در این رویداد شرکت کنند

    ارائه و تحویل مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و مترجم برای اجرای عمومی و شرکت در چهل ویکمین جشنواره تئاتر استان فارس از سوی کارگردان و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره الزامی است.

    چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای مذکور اثبات گردد، دبیرخانه جشنواره گروه نمایشی را از حضور در جشنواره های استانی و فجر باز خواهد داشت.

    شرایط وضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور:
    ۱: در جشنواره تئاتر استانی برای معرفی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر صرفا آثار صحنه ای مورد داوری قرار خواهند گرفت .
    ۲: اولویت پذیرش آثار توسط هیات انتخاب جشنواره با نمایش های که با توجه به موضاعات ومسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی وبهره گیری از شیوه ها، شگردها، جریانات روز تئاتر جهان تولید شده باشد .
    ۳: آثار بخش رقابتی صرفا اختصاص به آثار ونمایشنامه های ایرانی دارد اما حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله عروسکس ، فیزیکال ، آیینی سنتی و……..بلا مانع است .
    ۴: متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات اصلی اثر ،نوع اقتباس وبا اخذ مجوز از نویسنده ، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می توانند در بخش جشنواره حضور داشت باشند.در صورت رعایت نشدن این مهم ، مسئولیت هر گونه عم شفاف سازی در درجه اول متوجه نویسنده و کارگردان وسپس هیات انتخاب ودبیرخانه جشنواره استان خواهد بود وحتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر ،ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید
    ۵: ارائه مجوز کتبی نویسنده ، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ۱۴۰۱ از سوی کارگردان وگروه متقاضی ، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده ، مترجم یا ناشر به عهده ی شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان ( با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه است.
    ۶: حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایش ها الزامی است.
    ۷: آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفا مختص آثار نمایشی تولید شده (هنرمندان استان ) که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده خواهد بود . لذا گروهای می تواندد در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۰ تا دوهفته قبل از شوع جشنواره استانی ۱۴۰۱ اثر آنها حداقل ۵ نوبت به اجرای عمومی رسیده باشند ( در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری پاندومی کرونا گروه ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند ) .
    ۸: تنها ملاک تایید اجرا عموم آثار نمایشی جهت شکت در جشنواره تئاتر استانی ونیز حضور در جشنوار بین المللی تئاتر فجر ،درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است . لذا در تهیه وگزارش اجراهای عمومی ،لازم است مولفه ها ومشخصات کامل آثار در پرتال های استای ثبت گردد.
    ۹: مسئولین درگاه های استانی ایران تئاتر ضرورت دارد با بررسی اصل پروانه اجرای نمایش یا هر روش دیگری که بصورت مستند و مستدل آن ها را از اجرای عمومی اثر مطمئن کند مبادرت به درج خبر نمایند. در صورت مغایرت اطلاعات مندرج در درگاه استانی در هر مرحله ای از برگزاری امکان خذف گروه نمایشی مورد نظر از فرایند جشنواره وجود خواهد داشت.
    ۱۰: جشنواره به جز بخش اصلی رقابتی می تواند به تشخیص دبیرجشنواره وتصویب شورای سیاست گذاری میزبان آثار نمایشی در بخش هایی چون میهمان ویژه، خیابانی ،جنبی و…… باشد.
    ۱۱: هر کارگردان مختار است از طریق یکی از روش های زیر متقاضی حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر باشد،اما جشنواره تئاتر فجر صرفا میزبان یک اثر از هرکارگردان خواهد بود.
    الف: از طریق جشنواره استانی ، حضور در فرآیند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره استانی وانتخاب برای جشنواره بین المللی تئاتر فجر
    ب: تقاضای مستقیم برای حضور در یکی ازبخش های مختلف صحنه ای جشنواره بین المللی تئاتر فجر با توجه به فراخوان چهل ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ( که متعاقبا از سوی دبیرخانه اعلام خواهد شد.)
    ۱۲: با همکاری درگاه جامع تئاتر استانی فرایند ثبت نام برای حضور در جشنواره از طریق این درگاه انجام خواهد شد .دبیرخانه های جشنواره استانی ضروری است فرم شماره ۱ این شیوه نامه را با توجه به نام استان ومتقضیات جشنواره خود ، طراحی کرده وطبق زمانبندی فراخوان استانی در درگاه جامع تئاتر ایران (پورتال استانی ) قرار دهند.
    ۱۳: تمامی گروه های نمایشی متقاضی ،ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره ۱) را در درگاه استانی تکمیل نمایند . ( از پذیرش فیزیکی درخواست ها پرهیز گردد.)
    ۱۴: فرم شماره ۱،ملاک برنامه ریز های آتی خواهد بود . تغییر در نام نمایش یا بازیگران وعوامل ، پس از اتمام تئاتر استانی می بایست از طریق مکاتبه اداره کل استان با اداره کل هنرهای نمایشی صورت پذیرد.

    تبصره :
    در صورت ارسال فیلم های تئاتر تا ۱۵ پس از بررسی اولیه مستقیما داوری خواهد شد

    در صورت ارسال فیلم های تئاتر بیش از ۱۵ باشد ابتدا آثار بازبینی و بین ۱۰ تا ۱۵ اثر جهت داوری انتخاب خواهد شد.

    در خاتمه ۱ تا ۳ کار برگزیده به تهران معرفی میشود

    توضیحات :
    انجمن نمایش واداره کل فرهنگ وارشاداسلامی باتوجه به پروتکل های بهداشتی هیچگونه مسولیتی جهت ارائه خدمات از جمله مکان تمرین یا سالن نمایش ندارد.

    کیفیت صدا و تصویر فیلمها با توجه به شرایط موجود ملاک انتخاب و داوری نخواهد بود( هرچند ارسال فیلم با کیفیت بهتر توصیه می شود ) بلکه توجه به مسائل فنی خود تئاترها مد نظر و در اولویت قرار خواهد گرفت .

    اداره کل و انجمن هنرهای نمایشی با توجه به شرایط ویژه کرونا ، تنها به دلیل اینکه جشنواره تئاتر استانی تداوم یابد و برخی از امتیازات تئاتر فارس در طی این سالها دریغ نشود این جشنواره را برگزار می نمایند
    رعایت پروتکل های بهداشتی و سلامتی شعار جشنواره امسال است.

    پس از انتخاب آثار مورد نظر هیات انتخاب فیلمها در پلتفرم اینترنتی بارگذاری و قابل مشاهده خواهد بود.

    توجه :
    با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و در صورت غیر عادی شناخته شدن وضعیت استان با توجه به نظر ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، هرگونه تصمیم گیری در مورد انتخاب آثار یا برگزاری جشنواره منوط به اعلام شرایط از سوی آن ستاد خواهد بود. بدیهی است برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیز از همین رویه پیروی می کند.

    مهلت ارسال فیلم ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    اعلام نتایج هفته پایانی آبان ماه ۱۴۰۱
    اختتامیه آذر ۱۴۰۱

    ادرس پستی و شماره تماس دبیرخانه
    اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس
    انجمن هنرهای نمایشی استان فارس
    شماره تماس: ۳۲۲۸۱۰۷۱
    شماره همراه: ۰۹۰۳۱۷۹۴۶۶۵

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نویسنده: محمد ناصریراد
    منبع: روابط عمومی ارشاد فارس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *