×
آخرین اخبار

امام جمعه تبریز: شعر نماد فرهنگ مکتبی شیعه

  • کد نوشته: 109339
  • ۱۴۰۱-۰۹-۱۷
  • 207 بازدید
  • نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی شعر را نماد تفکر و اعتقادات و فرهنگ مکتبی شیعه دانست.

    امام جمعه تبریز: شعر نماد فرهنگ مکتبی شیعه

    به گزارش دیدگاه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در مراسم رونمایی از پوستر دومین جشنواره بین المللی شعر ترکی همای رحمت در تبریز خاطرنشان کرد: شعر یکی از راه های تبیین ، ترویج و گفتمان سازی افکار ، باورها و گرایش های هر ملت است .

    وی با بیان اینکه شعر ترکی در ترویج سیره عملی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تاثیر بسزایی دارد، گفت: از همان بدو ظهور اسلام و آغاز نبوت پیامبر اکرم (ص) و واقعه بزرگ غدیر شعرای ترکی گوی ، سعی در تبلیغ و ترویج عملی اهل بیت عصمت و طهارت داشتند و امروز این تکلیف بر عهده شعرای جوان است تا راه گذشتگان نیک را دنبال کنند .

    وی برگزاری جشنواره شعر همای رحمت را موجب ایجاد انگیزه و توجه به فرهنگ و ادبیات بومی و محلی و دینی و ملی خواند و افزود:عنوان این جشنواره برگرفته از شعر استاد شهریار است پس خود ایشان هم باید الگوی شعرای شرکت کننده در جشنواره باشد .

    نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شعر شهریار زبانی روشن دارد و همه ان را می فهمند خاطرنشان کرد:  پیچیدگی در زبان شهریار نیست و هنر او استفاده از اصطلاحات شعری خاص و تحول ادبی است که در زبان و شعر و نثر فارسی پس از مشروطه پدید آمد.

    وی ادامه داد: شعر همای رحمت در واقع نمونه ای از شعری است که در تاریخ معاصر ایران مانند آن را نداریم و وجود شهریار برهانی بود که اگر شاعرخوب باشد شعر هم میتواند خوب و ماندگار باشد .

    وی یکی دیگر از جنبه های مهم شهریار را نقش او در وحدت ملی دانست و گفت: بیگانگان به هر بهانه ای دنبال تفرقه و دوگانه سازی موهوم هستند اما شهریار نشان می دهد که در ایران تمامی اقلیت ها کنار هم حضور دارند و این تنوع ها مانند تارها به هم تنیده اند که کثرت انها هم یک وحدت زیبا و دلنشینی به نام ایران ایجاد کرده است .

    حجت الاسلام والمسلمین ال هاشم اضافه کرد: شهریار به عنوان پیشگام و پیشقراول توانست به قله های شعر ترکی و فارسی دست یابد و به اوج درجه عرفانی نایل شود ودر دوره معاصر عرفان را با شعر پیوند دهد.

    آرش رنجبران، رییس دانشگاه ازاد اسلامی استان هم با بیان اینکه دومین جشنواره بین‌المللی شعر «همای رحمت» در این دانشگاه برگزار می‌شود، گفت: قالب آثار شعر به صورت شعر کلاسیک و نو بوده و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در بازه زمانی ۱۸ شهریور تا ۱۸ دی سال جاری به دبیرخانه ارسال کنند./صدا وسیما

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *